خبرگزاری کار ایران

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد:

لزوم آشنایی بهره‌برداران و سردخانه‌داران، از شیوه‌های نگهداری سیب در سردخانه

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۱۰

نگهداری سیب در ایران سابقه طولانی داشته ودر برخی از مناطق روستائی روش‌‏های سنتی از جمله پوشانیدن سیب توسط کاه، خاک و خاک اره نرم و یا انبار کردن آن در زیر زمین‏های خنک هنوز هم متداول است.

ایلنا: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در اثر پرورش و جایگزینی ارقام جدید، سیب در طیف متنوعی از شرایط آب و هوای کشور قابل کاشت بوده و رعایت اصول به زراعی می‌تواند محصول قابل توجهی را از نظر کمی وکیفی دراختیار بهره برداران قرار دهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا سعداله اسکندری با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت سیب در کشور تقریبا به ۱۲۴ هزار هکتار و با تولیدی حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن در سال رسیده است اظهارداشت: در کشور به علت مناسب بودن شرایط آب وهوایی، این محصول از دیرباز مورد کشت و فرآوری قرار داشته و در سالهای اخیر تولید آن افزایش قابل توجهی یافته است.
وی با بیان اینکه تعداد ارقام ایرانی که تاکنون مشخص شده به بیش از۱۵۰رقم بالغ وعلاوه برآن، نزدیک به۳۰ رقم خارجی نیز به کشور وارد و کشت چند رقم آن متداول است گفت: بیشترین سطح زیرکشت به ارقام دیر رس و قابل نگهداری در سردخانه اختصاص یافته که ارقام زنوز مرند، عباسی، شمیرانی، گلدن دلیشز، رددلیشز، گرانی اسمیت، جاناتان، گالیا، شفیع آبادی و گلاب کهنز مهم‏‌ترین آن را تشکیل و سه رقم گرانی اسمیت، جاناتان و گالیا درسطح محدودی در مراکز تحقیقاتی غرس شده‏‌اند.
وی افزود: درگذشته، روش احداثباغات سیب درایران به طریق سنتی باتراکم۳۰۰درخت در هکتار بوده ولی در سالهای اخیر احداثباغات باکشت متمرکزو استفاده ازسیستم مالینگ باتراکم بیش از۱۲۰۰درخت در هکتار، رو به توسعه بوده است.
اسکندری با بیان اینکه نگهداری سیب در ایران سابقه طولانی داشته ودر برخی از مناطق روستائی روش‏های سنتی از جمله پوشانیدن سیب توسط کاه، خاک وخاک اره نرم و یا انبار کردن آن در زیر زمین‏های خنک هنوز هم متداول است افزود: امروزه استفاده ازامکانات سردخانه‌ای، برای نگهداری این محصول رواج کامل داشته و بخش قابل توجهی از ظرفیت سردخانه‏های بالای صفر کشور به نگهداری سیب اختصاص یافته و از این حجم حدود ۹۰ درصد برای نگهداری سیب‏های گلدن دلیشز و رد دلیشز مورد کاربرد قرار می‌‏گیرد.
وی گفت: آشنا کردن بهره برداران و سردخانه داران به شیوه نگهداری سیب در سردخانه با توجه به اهمیت اقتصادی این محصول و امکان توسعه صادرات آن با استفاده از تجربیات حاصله که نگهداری ارقام گلدن دلیشز و رد دلیشز را نسبت به دیگر ارقام از قابلیت بالای انبارسازی برخوردارمی کند، خواهد توانست با توجه به حجم سیب تولیدی در کشور وارزش بالای اقتصادی آن، درآمد تولید کنندگان را از افزایش قابل توجهی برخوردار سازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز