خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم بستان آباد در مجلس:

کمبود ارز منجر به کاهش تولید و افزایش ۷۲ درصدی قیمت کره شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۷۲

حمایت عملیاتی دولت از مصرف کنندگان محصولات لبنی الزامی است. / به علت عدم تخصیص به موقع ارز، روزانه فقط ۵۰ هزار تن کره از سوی کارخانه‌های لبنی بسته بندی و به بازار عرضه می‌شود.

ایلنا: نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۲ هزار تن کره از گمرکات جنوبی کشور با ارز ۲۴۷۷۰ ریالی ترخیص و این امر نشانگر حذف کره از لیست کالاهای اساسی است.
به گزارش ایلنا، غلامرضا نوری با اشاره به اینکه روزانه یک سوم نیاز کشور به کره تأمین شده و سرانه مصرف کره درکشور ۱۶۵ هزارتن است گفت: به علت عدم تخصیص به موقع ارز، روزانه فقط ۵۰ هزار تن کره از سوی کارخانه‌های لبنی بسته بندی و به بازار عرضه می‌شود که این امر به کمبود آن و افزایش ۷۲ درصدی قیمت منجرشده است.
وی با تأکید براینکه دولت به جای حمایت از تولید کننده خارجی باید از تولید کننده داخلی حمایت کند، ادامه داد: با توجه به اینکه از سوی بانک مرکزی ارز ۲۴۷۷۰ ریالی به واردات کره نیز تخصیص یافته، به همین جهت هزینه‌های تولیدی کارخانه‌های لبنی افزایش پیدا نموده وتولید کنندگان برای جبران هزینه‌های تولیدی وجلوگیری از توقف خط تولید کره مجبور به افزایش دو برابری قیمت کره در بازار بوده وانتظار فروش کره ازسوی تولیدکنندگان باقیمت پایین دورازمنطق است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه بعد از دارو، کره در جامعه به عنوان یکی از کالاهای اساسی محسوب می‌شود، اضافه کرد: روند صعودی افزایش قیمت کره، متناسب با قدرت خرید جامعه نبوده و تضرر مصرف کنندگان را سبب شده است.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در مصرف موادغذایی حلقه بین مصرف کننده، تولید کننده و تأمین نهاده‌ها به هیچ وجه تنظیم نخواهد شد، مگر اینکه تمرکز وظایف در وزارت جهادکشاورزی انجام شود، تاکید کرد: قانون انتزاع و تمرکز وظایف که از مفاد آن صادرات، تنظیم بازار و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است باید از وزارت صنعت و معدن وتجارت به وزارت جهادکشاورزی بازگردانده شود و متأسفانه به علت نبود دستگاه تخصصی دربحثحاکمیت و نظارتی این اقدام در دولت دهم صورت نگرفت.
نوری با اشاره به اینکه قانون انتزاع وظایف هرچه سریع‌تر از سوی دولت یازدهم درخصوص تغییرات و بستر سازی و اصلاحات باید اجرایی شود افزود: تنظیم بازار محصولات کشاورزی از سوی چند وزارتخانه به علت تداخل در تصمیمات امکان پذیر نبوده و به همین جهت باید تمام وظایف تنظیم بازار و قیمت گذاری در وزارت جهادکشاورزی متمرکز شود که با مشاهده هر گونه تخلفی در بخش کشاورزی مجلس بتواند برخورد قطعی و قانونی با متخلفان صورت پذیرد.
وی با تأکید براینکه کره جز کالاهای اساسی جامعه است، گفت: دولت باید از بیت المال به مصرف کننده یارانه دهد و نباید تخصیص یارانه از جیب تولیدکننده به مصرف کننده را انتظار داشت.
عضوهیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: دولت تدبیر وامید باید از مصرف کننده حمایت عملیاتی نماید، به طوری که در جهت حمایت از سلامت جامعه و حمایت از مصرف مواد لبنی و پروتئینی باید میزانی از یارانه بخش سلامت را در خصوص کاهش هزینه‌ها و قیمت، به کره اختصاص دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز