خبرگزاری کار ایران

جزئیات شرایط جدید استفاده از بازنشستگی نوسازی صنایع / تصویر مصوبه

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۷۶۷

به موجب مصوبه هیات وزیران از کارفرمایان مشمول ماده ۱۰ قانون نوسازی بازسازی صنایع از این پس می‌توانند با پرداخت کل بار مالی مربوط به اجرای قانون بازنشستگی نوسازی و بازسازی صنایع نسبت به بازنشسته کردن کارگران مشمول اقدام کنند.

هیات وزیران به پیشنهاد وزارت‌خانه‌های کار و صنعت طی مصوبه‌ای چگونگی اجرای قانون بازنشستگی در شرایط نوسازی و بازسازی صنایع را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا براساس مصوبه‌ای که در تاریخ ۲۳ شهریورماه سال جاری به تصویب هیات وزیران و به امضای معاون اول رئیس جموری رسیده است، شرایط جدید استفاده کارگران و کارفرمایان متقاضی بازنشستگی پیش از موعد قانون نوسازی و بازسازی صنایع مشخص شد.

به موجب این مصوبه‌،با اضافه شدن تبصره‌ جدیدی به آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور از این پس کارفرمایان مشمول می‌توانند با پرداخت کل بار مالی مربوط به اجرای قانون بازنشستگی نوسازی و بازسازی صنایع نسبت به بازنشسته کردن کارگران مشمول اقدام کنند.

به موجب ماده ۱۰ قانون نوسازی و بازسازی صنایع که به قانون بازنشستگی ۲۵ ساله‌ها نیز مشهور است، کارگران شاغل در واحدهای صنعتی به شرط داشتن حداقل ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه و پرداخت شدن حق بیمه مربوط به ۵ سال باقیمانده می‌توانند بصورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

به موجب آیین نامه قبلی پرداخت حق بیمه مربوط به ایام باقیمانده به نسبت مساوی میان دولت و آخرین کارفرمای کارگران مشمول تقسیم می‌شد اما از آنجا که دولت در عمل به تعهدات قانونی خود دچار مشکل شده بود سازمان تامین اجتماعی از چند سال پیش به استناد داشتن بار مالی از صدوراحکام بازنشستگی برای کارگران مشمول این ماده قانونی خودداری می‌کرد.

امید به حل یک مشکل قدیمی
در این رابطه «علی اصلانی» مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان البرز در خصوص شرایط جدید استفاده از قانون بازنشستگی نوسازی و بازسازی صنایع به ایلنا گفت: امیدورایم که با این بخشنامه مشکل کارگرانی که از چند سال پیش برای بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل شده‌اند برطرف شود.

وی بابیان اینکه در آیین نامه جدید دولت به دلیل مسائل مالی از قبول هرگونه تعهد در مورد پرداخت حق بیمه معوقه کارگران مشمول خودداری کرده‌ است، افزود: با تصویب بخشنامه جدید انتظار می‌رود که کافرمایانی که از وضع مالی مناسبی برخودار هستند برای بازنشسسته کردن کارگران مشمول ماده ۱۰ قانون نوسازی و بازسازی صنایع استقبال کنند.

وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اینکه در زمان اجرای آیین نامه قبلی نیز مشاهده می‌شد که برخی کافرمایان بخشی از تعهدات بیمه‌ خود را از کارگران مشمول اخذ می‌کردند، تا چه اندازه ممکن است که در آیین نامه جدید این اتفاق تکرار نشود؟»، گفت: هرچند برابر قانون و آیین نامه آن کارگران مشمول نباید هیچ هزینه‌ای به غیر از سهم بیمه هفت درصدی مربوط به ایام باقیمانده خود را پرداخت کنند اما در عمل ممکن است شرایط فردی کارگر یا موقعیت کارگاه باعثشود که کارگران برخلاف شرایط پیش بینی شده حاضر به قبول شرایط تحمیلی شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز