خبرگزاری کار ایران

مدیر امور عشایر استان گلستان مطرح کرد؛

بیمه به نوعی تضمین کننده آینده زندگی عشایری است/ بیش از 45 درصد عشایر استان گلستان بیمه هستند

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۱۰۳

مدیر امور عشایر استان گلستان گفت: درسال گذشته بیش از 12 میلیارد تومان تسهیلاات با بهره‌های بسیار کم به عشایر و یا شرکت‌های آنها پرداخت شد./ پرداخت مبلغ بسیار کم به طور سالانه از مزایای بیمه صندوق اجتماعی است.

به گزارش ایلنا، رضا علیپوری با اشاره به جمعیت 3 هزار و 530 خانواری عشایری استان گلستان گفت: عشایر استان گلستان از دو قوم کرد و ترکمن تشکیل شده‌اند که عمدتا در سطح سه شهرستان مراوه با حدود 66 درصد، گنبد با 29 درصد و کلاله با 5 درصد حضور دارند. این عشایر در آبان ماه اغلب از استان‌های خراسان شمالی و رضوی وارد استان می‌شوند و تا اواخر فروردین ماه در استان حضور دارند.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم عشایر در اقتصاد کشور گفت: همین تعداد عشایر استان حدود 767 هزار راس دام در اختیار دارند و سالانه حدود 6 هزار 600 تن گوشت قرمز، 14 هزار تن شیر و لبنیات و 1200 تن پشم تولید می‌کنند. همچنین زنان عشایری با فعالیت در حوزه صنایع دستی‌ بیش از 21 هزار مترمربع قالی و بیش از 10 هزار متر مربع گلیم، جاجیم و پشتی تولید می‌کنند.

علیپوری درخصوص خدمات ارائه شده به عشایر نیز گفت: خدمات ما به عشایر در دو بخش خدمات عمرانی مانند احداث بندهای خاکی، مرمت و بازسازی راه‌ها، آبرسانی سیار، مرمت چشمه سارها و احداث آب انبارها از محل اعتبارات به صورت تملک دارایی‌ها صورت می‌گیرد و بخش دوم خدماتی مانند تامین نهاده‌های دامی علوفه، آرد و غیره است. که توسط 8 شرکت‌های تعاونی عشایری و یک اتحادیه عشایری ارائه می‌شود. در سال گذشته نزدیک به 13 هزار تن آرد و یک میلیون سوخت و بیش از 334 سیلندر گاز مایع در اختیار عشایر قرار دادیم.

مدیر امور عشایر استان گلستان افزود: درسال گذشته بیش از 4 میلیارد تومان از منابع اعتبارات تملک و بخش اعتبارات ملی نیز حدود 3 میلیارد تومان اخذ شد که عمدتا برای پروژه‌های عمرانی که یا اجرا شده است و یا درحال اجرا است صرف شده است.

مدیر امور عشایر استان گلستان ارائه تسهیلات بانکی را از دیگر اقدامات دفتر امور عشایری بیان کرد و گفت: درسال گذشته بیش از 12 میلیارد تومان تسهیلاات با بهره‌های بسیار کم به عشایر و یا شرکت‌های آنها پرداخت شد.

علیپوری ادامه داد: در راستای افزایش و جهش تولید نیز بیش از 40 هزار راس دام سبک را در قالب زنجیره تولید گوشت قرمز تحت پوشش قرار دادیم.  

مدیر امور عشایر استان گلستان مهمترین دغدغه عشایر درحال حاضر را تامین نهاده های دامی بیان کرد و گفت: درحال رفع مشکلات این دغدغه عشایر هستیم، اما مسله بعدی موضوع تخریب مراتع است که امیدواریم با همکاری ارگان‌های دولتی بتوانیم از تخریب آن جلوگیری کنیم.

وی درخصوص توجه به بیمه عشایری نیز گفت: استان گلستان در سال گذشته بهترین عملکرد بیمه‌ای را در سطح استانهای کشورداشت. توجه شود که پرداخت مبلغ بسیار کم به طور سالانه از مزایای بیمه صندوق اجتماعی است. این میزان به حدی است که گاها از حق بیمه پرداختی ماهانه سایر بیمه‌ها نیز کمتر است درواقع این بیمه به نوعی تضمین کننده آینده زندگی عشایری است.

علیپوری افزود: ما در داخل اداره کارگزاری بیمه را داریم و عشایر عزیز در زمان مراجعه به آن می‌توانند نسبت به بیمه کردن خود اقدام کنند و درحال حاضر بیش از 45 درصد عشایر استان بیمه هستند. اما مهمترین مسئله صندوق بیمه نبود دفترچه خدمات درمانی است و اگر این خدمات نیز به این بیمه اضافی شود به مراتب جذب بیمه شدگان اوضاع بهتری خواهد داشت.

مدیر امور عشایر استان گلستان معتقد است که رفع مشکلات عشایر تنها از طریق اداره کل امور عشایری ممکن نیست و نیاز است که تمام دستگاه‌های اجرایی مانند آموزش و پرورش، بهداشت، راه و آب و فاضلاب کمک کنند تا مشکلات این اقشار حل شود.  

وی درپایان افزود:  طبق مصوبه‌ای که در جلسه شورای اداری به تصویب رسید، دستگاه‌های اجرایی موظف‌ند در تنظیم بودجه سنواتی تدوین اهداف و برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت نسبت به تخصیص اعتبارات لازم و متناسب با جمعیت عشایری مربوط به مسئولیت خود اقدام کنند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز باید بر عملکرد این نهادها نظارت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز