خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

40 هزار بیمار خاص کرمانشاه در شرایط بحران/ شهروندانی که نان شب ندارند اما هزینه داروی‌ آنها 5 میلیون تومان است

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۴۵۶

مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه گفت: در این استان طبق آمار رسمی حدودا 40 هزار بیمار خاص و صعب العلاج داریم که همگی در شرایط سخت و بحرانی به سر می برند. مسئولان با تشکیل کارگروه باید چاره ای برای این بیماران بیندیشند.

حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: مشکلات بیماران خاص استان کرمانشاه همیشه بود اما با بیماری کووید 19 شرایط حادتر شد و هزینه داروها برای شان قابل تامین نیست. پزشکان داروی خارجی توصیه و تجویز می کنند که از تعهد بیمه خارج شده و بیماران مجبورند داروی ایرانی مصرف کنند که بدنشان نسبت به این داروها واکنش نشان می دهد.

بیگلری: از وقتی که مسئولیت پیوند بیماران کلیوی با نظارت وزارت بهداشت انجام می شود متاسفانه در سطح استان تعداد این جراحی ها بسیار کم شده و در سال جاری تنها 3 عمل پیوند کلیه داشته‌ایم. در صورتی که سال گذشته 60 الی 70 عمل پیوند کلیوی در کرمانشاه انجام شد

بیگلری عنوان کرد: برای بیماران تالاسمی استان کرمانشاه چندین انجمن وجود داشت که به دلیل شرایط نامساعد مالی یا تعطیل شده و یا در حال تعطیل شدن هستند.کمک‌های مردمی به انجمن‌ها برای بیماران خاص بسیار کاهش یافته است.بیشترین کمک به انجمن ها از طریق قشر متوسط و اکثرا کارمندان تامین می شد که اینها نیز با شرایط اقتصادی موجود در جامعه خودشان نیز به مشکل برخورده اند. تعطیلی انجمن ها باعث می شود مشکلات بیماران دوچندان شود چرا که برای روند درمان بیماران زحمات زیادی را متحمل می شدند.

کاهش شدید جراحی پیوند کلیه

وی با اشاره به اینکه مشکلات بیماران سرطانی در استان کرمانشاه واقعا حاد شده است، گفت: از وقتی که مسئولیت پیوند بیماران کلیوی با نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود متاسفانه در سطح استان تعداد این جراحی‌ها بسیار کم شده و در طی سال جاری تنها 3 عمل پیوند کلیه داشته ایم. در صورتی که سال گذشته 60 الی 70 عمل پیوند کلیوی در کرمانشاه انجام شد.

افزایش بیماران دیالیزی در استان

مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه، ادامه داد: با کاهش جراحی‌های پیوند کلیوی میزان درخواست دیالیز بیماران به شدت افزایش یافته است و این موضوع باعث فرسودگی دستگاه‌های دیالیز شده و متاسفانه قطعات دستگاهها نیز اصلا یافت نمی شود.

دستگاه های دیالیز پاسخگوی بیماران نیست

بیگلری بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان امام رضای کرمانشاه بیماران را به صورت 4 شیفته دیالیز می‌کنند. چرا که تعداد بیماران بسیار افزایش یافته و تعداد دستگاه های دیالیزم پاسخگوی نیاز این بیماران نیست. نه تنها بیمارستان امام رضا بلکه این مشکل در بیشتر بیمارستان ها وجود دارد.

دیالیز بیماران به خوبی انجام نمی شود

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها نمی توانند هزینه‌های بخش دیالیز را تقبل کنند و متاسفانه دیالیز بیماران به خوبی انجام نمی شود. افراد مسن دیالیزی با طی کردن بعد مسافتی از دورترین نقطه استان ساعت 12 شب باید به هر ترتیبی که شده خود را به بیمارستان مرکز استان برسانند و برای دیالیز فردا آماده شوند.بیشتر این افراد هزینه ایاب و ذهاب ندارند. ما حتی نتوانستیم یک سرویس ایاب و ذهاب برای این بیماران فراهم کنیم.

کارگروهی که برای بیماران خاص تشکیل نشد

بیگلری تصریح کرد: درباره مشکلات بیماران خاص استان با استاندار کرمانشاه صحبت کردیم که نه انجمن حمایت از بیماران خاص و نه خود بیماران از پس هزینه های درمان برنمی آیند. که ایشان دستور تشکیل کارگروهی در این باره را داد اما تاکنون این کارگروه تشکیل نشده است.

40 هزار بیمار خاص و صعب العلاج در شرایط بحرانی

مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بیماران سرطانی در سطح استان روز به روز تعدادشان رو به افزایش است، گفت: طبق آمار رسمی حدودا 40 هزار بیمار خاص و صعب العلاج در استان کرمانشاه وجود دارد که همگی در شرایط بحرانی به سر می برند. البته ممکن است تعداد این بیماران بیش از این آمار باشد چرا که عده ای برای روند درمان به استان های دیگری مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون در سطح استان فکر می کردیم 5 بیمار سی اف داریم در حالی که آمار گرفتیم 34 نفر بودند که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند. همچنین تعداد بیماران اوتیسم در استان کم نیست و به تازگی تعدادی بیمار پروانه نیز آمارگیری شده است.

بیگلری گفت: مشکلات بیماران خاص استان یکی دو تا نسیت. این بیماران علاوه بر مشکل دارو با مشکل تغذیه مناسب هم دارند. چندی پیش بعد از دیالیز به یک بیمار دیالیزی خانم غذا دادیم که نخورد و وقتی علت را جویا شدیم گفت نگه داشته ام ببرم به بچه هایم بدهم چون  گرسنه‌اند و غذا ندارند. این در حالی است که یک بیمار دیالیزی بعد از دیالیز حتما باید غذا بخورد.

وی ادامه داد: وقتی موضوع را با دکتر بخش مطرح کردم گفت آمار بگیرید که به بیماران نیازمند 2 پرس غذا بدهیم و وقتی آمار گرفتیم از 40 بیمار 30 نفرشان فقر مالی شدید داشتند.

بیگلری: مشکلات بیماران خاص استان یکی دو تا نسیت. این بیماران علاوه بر مشکل دارو با مشکل تغذیه مناسب هم دارند. چندی پیش بعد از دیالیز به یک بیمار دیالیزی خانم غذا دادیم که نخورد و وقتی علت را جویا شدیم گفت نگه داشته ام ببرم به بچه هایم بدهم چون گرسنه اند و غذا ندارندد. این در حالی است که یک بیمار دیالیزی بعد از دیالیز حتما باید غذا بخورد

مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه، عنوان کرد: بیمار هرچقدر روند درمان را طی کند اما تغذیه مناسب نداشته باشد بی تاثیر است.

بیمارانی که هزینه ایاب و ذهاب ندارند

بیگلری ادامه داد: بیماران تالاسمی برای دریافت خون با تاخیر چند روزه به مراکز درمانی کرمانشاه مراجعه می‌کنند. مخصوصا آنهایی که از روستاها و شهرهای دیگر  استان می آیند و وقتی از آنها جویا می شویم می گویند هزینه ایاب ذهاب نداریم. هزینه های دارو و رفت و آمد   بیماران برای خانواده های فقیر و کم درآمد در استان کمر شکن است.

وی افزود: بیماران سرطانی نان برای خوردن ندارد ولی داروی 5 میلیون تومانی برایش تجویز می شود برای همین بیشترشان روند درمان را رها کرده اند. حال و روز بیماران شرایط روحی ما را نیز بد کرده و به هرکجا برای کمک برای این بیماران رجوع می کنیم دست رد به سینه مان می زنند.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز