خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری تاکید کرد؛

ضرورت به کارگیری استارت‌اپ‌ها برای حل مسائل اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۵۸۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی چهار ساعته با مدیران و پژوهشگران موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در جریان نتایج آخرین یافته ها و مطالعات انجام شده در این موسسه قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای اولین بار نشست گفت و شنود چهار ساعته مدیران و پژوهشگران موسسه عالی پژوهش با محمدشریعتمداری (وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی) برگزار و نتایج بیش از ۳۰ تحقیق در حوزه رفاه و تامین اجتماعی بررسی شد.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از استماع نتایج ارائه شده توسط محققان و پژوهشگران موسسه عالی پژوهش گفت: موسسه عالی همچون گذشته، باید آن دسته از مطالعات کاربردی را که مسئله مهم و روز وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی است، اجرا نماید و سپس حاصل این پژوهش مورد نیاز در فرآیند سیاستگذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: مردم اکنون نیاز دارند که به چالش‌ها، نیازها و سوال هایشان پاسخ داده شود و بدون تردید با وجود پژوهشگران به ویژه جوانان، بن‌بستی برای پاسخگویی وجود ندارد و با تلاش و تمرکز بیشتر می‌توان مشکلات مردم را چاره کرد.

شریعتمداری گفت: انتظار داریم همان گونه که تاکنون موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به مسائل روز جامعه نگاه کرده از این به بعد نیز، مسائل معطوف به مشکلات جامعه را واکاوی کند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم توجه به فعالیت استارت اپ‌ها گفت: تابه امروز مجموعه استارت اپ‌ها بیشتر در حوزه‌های فنی و سایر علوم، فعالیت خوبی از خود بروز داده‌ که باید در مسائل اجتماعی حضورشان پررنگ تر شود که البته در این خصوص به تازگی در صندوق بازنشستگی کشوری تولیداتی انجام و از این استارت اپ‌ها دعوت به عمل آمده تا از فکر خلاق‌گونه آنها استفاده شود، بنابراین انتظار می رود این نگاه در موسسه نیز به شکلی به کار گرفته شود که استارتاپ ها و شرکت های دانشگاهی بتوانند قدم های متفاوتی را بردارند.

شریعتمداری برخی اولویت های پژوهشی در وزارت رفاه را برشمرد و گفت: موضوعاتی مانند تامین امنیت شغلی کارگران و صیانت از حقوق آنها، بیمه بیکاری، وضعیت صندوق‌ها و پایداری آنها، یافتن راهی برای حل مشکلات اساسی در سازمان تامین اجتماعی (ایجاد گفتمان غالب و اصلاحات ساختاری)، تامین امنیت شغلی خبرنگاران و هنرمندان، بررسی وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و نظام چندلایه رفاه، از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود.

او خطاب به پژوهشگران حاضر در جلسه گفت: آنچه باعث بصیرت در مسیر می شود علم و دانش، پژوهش و تحقیق است و موسسه عالی پژوهش می تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد.

برای حل مسائل و دغدغه ها از پژوهش استفاده می‌شود

 در ادامه نشست، روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به مجموعه اقدامات و فعالیت های موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت : ما پژوهش را برای پژوهش نمی‌خواهیم، بلکه از آن برای حل مسایل و دغدغه‌ها استفاده می‌کنیم.

او با بیان اینکه در این نشست بیش از ۳۰ موضوع در حوزه رفاه و تامین اجتماعی به همراه نتایج آن از سوی پژوهشگران ارایه خواهد شد، افزود: تلاش شده مجموعه پژوهش‌های انجام شده در موسسه در راستای کمک به سیاستگذار برای حل مسایل مردم باشد. علاوه بر این تلاش شده رویکرد شفافیت برفرایندهای پژوهشی حاکم باشد.

او تاکید کرد: باید سازوکاری طراحی شود تا مدیران میانی نیز در جریان خروجی این نشست باشند.

حسین مشیری تبریزی، مدیرکل دفتر امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی در این نشست مطالبی را در خصوص پایداری مالی سازمان تامین اجتماعی و قوانین تاثیر گذار برآن بیان کرد و گفت: دو کار را با همکاری موسسه عالی پژوهش را به صورت مشترک با همکاری ILO (سازمان بین اللملی کار) و ابتکار مدیرعامل وقت سازمان انجام دادیم .

او افزود: حدود ۱۰ نفر به صورت مستقیم درگیر این پروژه بودند؛  ۵۰ نفر از درون سازمان و یکصد نفر هم از بیرون سازمان همانند بانک مرکزی ، مرکز آمار  و سایر گروهها با پروژه تدوین اکچوئری سازمان بودند.

مشیری بیان کرد: در همین زمینه ۴ نفر نیز به دوره آموزشی تورین ایتالیا اعزام شدند.

او تصریح کرد: این پروژه تمرینی برای اکچوئری سازمان بود و تیم مورد نظر اعزامی در بالاترین سطوح تحت آموزش های مالی محاسباتی توسط اساتید صاحب نظر این دوره قرار گرفتند .

مدیرکل دفتر امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی گفت: امیدواریم با ظرفیت سازی‌هایی که صورت خواهد گرفت، موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی بتواند قطب مطالعات پایداری مالی صندوق‌های بازنشستگی شود .

او تصریح کرد: البته این کار نیازمند گفتمان سازی و گفت وگوی اجتماعی میان شرکای اجتماعی وزارتخانه است .

او پیشنهاد کرد: موضوع اکچوئری به عنوان سند استراتژیک همکاری‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بین المللی کار قرار گیرد .

نعمت الله علیپور، معاون توسعه مدیریت و منابع موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نیز گفت: هم اکنون نزدیک به ۵۰۰ پژوهشگر با این موسسه همکاری دارند. در بحث شفافیت نیز همه فعالیت‌های موسسه بر اساس فراخوان پژوهش در سایت صورت می گیرد .  تاکنون ۲۴۰ کار پژوهشی  و ۲۰۳ گزارش کارشناسی در این موسسه تدوین شده است.

طرح جامع حمایت از بیکاران مبتنی بر مطالعات بین المللی

در ادامه نرگس اکبر پور روشن، معاون پژوهشی موسسه به مطالعه انجام شده در خصوص حمایت از بیمه شدگان بیکار شده سازمان تامین اجتماعی در رویاروئی با ویروس کرونا و نیز نقش صندوق بیمه بیکاری در این خصوص پرداخت و گفت : طرح جامع حمایت از بیکاران مبتنی بر مطالعات بین المللی یکی از اولویت هایی است که دولت می تواند در این خصوص برنامه ریزی داشته باشد .

او همچنین به نقاط قوت و ضعف اجرای طرح پرداخت کمک مقرری بیمه بیکاری در دوران کرونا پرداخت و گفت: نو بودن اجرای این طرح از نقاط قوت آن محسوب می‌شود، اما سرعت پرداخت و نیز میزان مبالغ پرداختی از جمله مواردی است که در جامعه درباره آن صحبت  می‌شود .

حمایت از طرح‌های مهارت زندگی و توسعه کسب و کار در دوران کرونا

در ادامه حسن امامی، مدیر گروه حکمروایی و فناوری مطالب خود را در خصوص طراحی ، تدوین و اجرای مدل شایستگی مدیران سازمان تامین اجتماعی ارایه کرد.

او به ایده ایجاد و توسعه کانون های ارزیابی در موسسه پژوهش عالی تامین اجتماعی نیز پرداخت و گفت : حمایت از استارتاپ هایی که سیاست های اجتماعی را مد نظر دارند و نیز طرح‌هایی که بتوانند مهارت زندگی و توسعه کسب و کار را در دوران کرونا ارایه کنند باید حمایت شوند.

رضایتمندی ذی نفعان سازمان تامین اجتماعی با شنیدن صدای آنان

در ادامه یاسر باقری، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی موسسه پژوهش عالی تامین اجتماعی نیز نتیجه مطالعات انجام شده در خصوص سنجش میزان رعایت حقوق ذی نفعان سازمان تامین اجتماعی را بیان کرد.

تهیه نقشه جغرافیای فقر

فردین یزدانی، مدیر گروه اقتصاد و سرمایه گذاری موسسه به مطالعات انجام شده و نتایج مربوط به روش تعیین حداقل دستمزد با رویکرد منطقه‌ای در ایران پرداخت.

او گفت: چارچوب کلان منطقه ای شدن دستمزد در این مطالعات انجام شده است . البته منطقه‌ای کردن دستمزد از نظر اصول اقتصادی معنی می‌دهد، اما الزامات نهادی و ساختار مدیریتی نیاز دارد . همچنین در چند محور فعالیت های پژوهشی خود را سامان داده ایم که تهیه نقشه جغرافیای فقر از جمله این مطالعات است.

تدوین مطالعات پیشین حقوقی در تامین اجتماعی

مصطفی صادق، مدیر گروه حقوق موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به اقدامات این بخش در تهیه گزارش عملکرد شورای تنقیح مقررات و قوانین تامین اجتماعی پرداخت و گفت: تعدد و تکرار بخشنامه ها در یک موضوع و اصلاح آنها نیازمند وحدت رویه در مورد بود که با توجه به برگزاری نشست های تخصصی این حوزه ، اکنون تعداد بخشنامه‌های سازمان کاهش یافته است .

یکتا آشوری، مدیر گروه رصد و ارزیابی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نیز به بیان مطالعات انجام شده پیرامون فقر و نابرابری در کشور و اثر همه گیری کرونا برآن پرداخت.

عبدالواحد خدامرادی دبیر گروه اقتصاد سلامت و سیاستگذاری موسسه عالی پژوهش نکاتی را در خصوص نحوه سطح بندی خدمات درمانی در سازمان تامین اجتماعی بیان کرد.

نیازمند سیاست اجتماعی دانش بنیان هستیم

کمال اطهاری، پژوهشگر این موسسه  نیز به مطالعه انجام شده در خصوص اصول و ساختار مدل سیاست اجتماعی برای توسعه دانش بنیان اقتصادی پرداخت و گفت: ما سیاست اجتماعی عام نداریم، بلکه تامین اجتماعی داریم . بر همین اساس به سیاست اجتماعی دانش بنیان نیاز است.

شروین مشایخی، مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی درباره مطالعات انجام شده در حوزه جذب و استخدام کارکنان سازمان تامین اجتماعی گفت : صندوق های بازنشستگی باید به حوزه منابع انسانی نگاه جدی داشته باشند . بدون تردید هر اندازه بر ارتقای کیفی انتصابات تاکید شود ارزش افزوده بیشتری در پی خواهد داشت .

او از جمله طرح های انجام شده را طراحی مدل شایستگی و فرآیند انجام مصاحبه در این حوزه عنوان کرد.

نزدیک به ۳۰ درصد افزایش سودآوری با تحول دیجیتال امکان پذیر است

فواد قادری از دیگر سخنرانان گفت و شنود و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به مطالعه انجام شده درباره نقشه تحول دیجیتال و تعیین جایگاه شرکت های مالکیتی حوزه فناوری پرداخت و گفت : در توسعه آی سی تی باید چشم انداز وجود داشته باشد. بر همین اساس علاوه بر داشتن چشم انداز فرآیندی در این حوزه نگاه جامع نیز ضروری است .

اودرباره جایگاه فناوری اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی هم گفت: اجرای سیستم‌های مالی ، سیستم درمان و متمرکز ، بحث داده های سازمان از جمله مباحثی است که تاکنون دنبال شده است. استفاده از نیروی انسانی متخصص در این حوزه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

روند اجرای قانون باید سرعت بگیرد

محسن شهرابی، پژوهشگر و رییس انجمن دیاران نیز به روند مربوط به تغییر سیاستی در قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی پرداخت و گفت: علیرغم اینکه وزارت رفاه با تغییرات در این بخش موافق بود ولی روند خیلی پرچالشی طی شد تا این قانون به صورت لایحه از دولت به مجلس برود و در نهایت مجلس آن را تصویب نماید .

یقینا مستند سازی این روند و از دو حیث ارزشمند است. اول اینکه تقریبا کار مشابهی است با کارهای دیگر که در دولت و وزارت رفاه انجام می‌شود. از لحاظ تغییراتی که ساختاری هستند همیشه ذی نفعانی دارند که مخالف برهم زدن تعادل موجود هستند. در دنیا هم به اقتصادهای مبتنی برکمک معروف هستند . حالا  اگر قرار است که مسئله را حل کنید یک سری موجودیت‌هایی شکل گرفته اند که حاضر نیستند این تغییرات ایجاد شوند و ترجیح می دهند مسئله ادامه دار شود .

او تصریح کرد:  مطمئنا این تغییر بسیار موفقیت آمیز بود و تجربه بسیار ارزشمندی است که می تواند مستندسازی  شده و روایت کند که چگونه دولت توانست با همکاری سایر بخش های غیر دولتی و ذی نفعان این کار بزرگ را محقق کند .

او افزود: در برگزاری نشستهای تخصصی گروهی متشکل از ۳۰۰ نفر از مادران  نیز در مباحث مشارکت و حضور داشتند .

او افزود: شناخت این فرایند و اینکه چه عوامل موافقتی حمایتی بودند و چه عواملی مخالفتی و مقاومتی بودن خود به نحوه اجرای این قانون کمک می‌کند .

او گفت: اجرایی که بعد از چند ماه از تصویب این قانون به کندی پیش رفته است و در همه استانها فقط پیش ثبت نام را شاهدیم و هنوز هیچ شناسنامه ای صادر نشده است . این در حالی است که برخی از همسران  غیر ایرانی  زنان ایرانی  در دوران کرونا شغل خود را هم از دست داده‌اند که  از این حیث هم نیازمند حمایت هستند.

شهرابی همچنین به اقتصاد نیروی کار مهاجر و اثرات آن بر اقتصاد کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت : اینکه با چه سیاست هایی می توانیم فرصت های حضور این مهاجران به کشور را حداکثر کنیم  و قوانینی که بصورت رسمی در مورد آنان تهیه شود می تواند اثرات این دسته از نیروی کار مهاجر را بر بخش های مختلف اقتصادی کشور مورد مطالعه دقیق قرار دهد .

تاکید بر استفاده از نظام چند لایه

حمید کردبچه، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و رئیس پژوهشکده بیمه درباره مطالعه صورت گرفته در خصوص ضرورت بازنگری ، اصلاح شرایط بازنشستگی و نحوه محاسبه مستمری ها در جهت پایداری مالی سازمان تامین اجتماعی گفت : در خصوص شرایط بازنشستگی در ۱۶ کشور مطالعاتی صورت گرفته است .

او درباره نتایج این طرح نیز گفت : در کشورهایی مثل آلمان و سوئد که به موقع اصلاحات مورد نظر در خصوص شرایط بازنشستگی را شروع کردند درجه موفقیت بسیار بالا بوده اما در کشورهایی که در بحران اصلاحات را شروع کردند هزینه بسیار بالا و درجه موفقیت بسیار کم بوده است.

کردبچه تصریح کرد: همچنین در رابطه با اصلاحات ساختاری هم یک تجربه دیگر تحت عنوان یکپارچه سازی وجود دارد که می توان به تجربه موفق کشور ترکیه در حوزه صرفه اقتصادی و صرفه قلمرو اشاره کرد ،این کشور با این دو بحث بخصوص در حوزه سرمایه گذاری صندوق ها در بازار بورس توانست بر بحران بازنشستگی غلبه کند.

او توجه به توصیه های سیاستی مهم ، یعنی اجرای اصلاحات ، توجه به هزینه های اصلاحات و نیز توجه به گفت و گوی اجتماعی و گفت و گو سازی از سیاست ها را مهمترین اولویت ها در این بخش عنوان کرد .

 محمد حسین کریمیان، پژوهشگر، سخنران دیگر این نشست به رئوس مطالب مربوط به مطالعه تاریخی تطبیقی جمع آوری پسماند خشک اشاره کرد و گفت :  قانون کار در خصوص اتباع خارجی باید با واقعیت موجود تطبیق داده شود .  همچنین در بحث برون سپاری خدمات خاص نیز استفاده از تجربیات جهانی مورد تاکید است.

 سعید هراسانی، دیگر پژوهشگر این نشست درباره  نتایج گزارش پژوهشی تصویب نامه کانون فراگیر انجمن های صنفی پدید آورندگان آثار فرهنگی ، هنری و رسانه‌ای گفت : توسعه سه جانبه گرایی و گفت و گوی اجتماعی از جمله مطالباتی است که ذی نفعان این تصویب نامه به دنبال آن هستند.

او افزود: بر همین اساس، توسعه ظرفیت های گفت و گوی اجتماعی و سه جانبه گرایی نیاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز