خبرگزاری کار ایران

اتهام مصر علیه اتیوپی به مانع تراشی در مسیر مذاکرات سد النهضه

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۶۰۱

مصر اعلام کرد که مذاکرات سه‌جانبه با اتیوپی و سودان درباره سد النهضه بر روی رود نیل به دلیل لجبازی آدیس ابابا به بن‌بست رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، مصر روز گذشته -شنبه- اعلام کرد که مذاکرات سه‌جانبه با اتیوپی و سودان درباره سد النهضه بر روی رود نیل به دلیل لجبازی آدیس ابابا به بن بست رسیده است.

سد بزرگی که اتیوپی از حدود یک دهه پیش ساخت آن را آغاز کرده به کانون تنش بین کشورهای حوزه رود نیل تبدیل شده است.

اتیوپی تاکید می‌­کند که این سد برای تحقق توسعه و تولید انرژی برق برای این کشور بسیار ضروری است حال انکه سودان و مصر این سد را تهدیدی برای منابع آبی خود می‌­دانند.

«محمد السیاعی»، سخنگوی وزارت منابع آبی مصر با انتشار بیانیه‌­ای در فضای مجازی گفت که نسبت به هرگونه موفقیت و پیشرفت در روند مذاکرات در مورد سد النهضه خوش‌بین نیست.

السیاعی دلیل بن‌بست در مذاکرات را که در حال حاضر بین وزرای منابع آب مصر، سودان و اتیوپی در حال انجام است به لجبازی آدیس ابابا ارجاع داد.

وی در ادامه افزود: «موضوع اتیوپی مبتنی بر اجبار مصر و سودان به انتخاب دو گزینه است: یا امضای سندی که این دو کشور را اسیر در دست خود قرار می­دهد و یا پذیرش اقدامات یک جانبه اتیوپی مانند آغاز روند پر کردن سد بدون توافق با دو کشور دیگر.»

با این حال ، وزارت آبیاری سودان تاکید کرد که سه کشور درباره بیشتر موضوعات فنی توافق کرده‌­اند.

در این بیانیه آمده است که هدف از این مذاکرات دست‌یابی به توافق کاملی است که میزان آبی را که از دریاچه سد در صورت هر سناریویی تخلیه می‌­شود، پوشش می‌دهد. دیدگاه‌های سه کشور در مورد بیشتر مسائل فنی به جز برخی از جزئیات محدود به توافق رسیده است.

بر اساس این بیانیه، سودان به تهیه پیش‌نویس سند اجماع جدید بر اساس یادداشت‌های سه کشور مکلف شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز