خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از حادثه شناور کنارک؛

اشتباه محاسباتی در تمرین موجب سانحه برای ناو کنارک شد/ توضیح روابط عمومی نیروی دریایی/ انتقال ۱۵ مجروح به بیمارستان/ شهادت ۱۹ نفر/ پیام امیرسرلشکر موسوی به مناسبت شهادت دریادلان ارتش+اسامی شهدا

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۸۲۴

اشتباه محاسباتی در تمرین نیروی دریایی ایران موجب هدف قرار گرفتن ناوچه خودی و شهادت جمعی از پرسنل نیروی دریایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس صبح امروز (22 ازدیبهشت) از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آبهای بندر جاسک خبر داد.

در توضیح روابط عمومی آمده است: بعدازظهر روز گذشته در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تاکنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.

از قرار معلوم ناوچه کنارک نیروی دریایی ارتش توسط ناوچه جماران به اشتباه مورد هدف قرار گرفته است. خبرها از شهادت یک نفر و مجروحیت چند نفر از پرسنل نیروی دریایی ارتش حکایت دارند.

گفته می‌شود ناوچه کنارک مامور انتقال هدف در محدوده آتش و تست موشک کروز بوده است و پس از انجام ماموریت خود به دلیل نداشتن فاصله کافی از هدف، مورد اصابت موشک شلیک شده از ناوچه جماران قرار گرفته است.

انتقال مجروحان به بیمارستان امام علی(ع) چابهار

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ایرانشهر درباره تعداد مجروحان این حادثه به ایلنا گفت: ۱۵  نفر از مجروحان حادثه ناوچه کنارک به بیمارستان امام علی(ع) چابهار منتقل شده‌اند که حال عمومی آنها خوب گزارش شده است.

محمدمهران امینی فرد با بیان این مطلب که شب گذشته پس از اطلاع از حادثه، ۱۰ آمبولانس به اسکله هفت‌تیر اعزام شد تا مجروحان به بیمارستان منتقل شوند، افزود: ۱۵ مجروح منتقل شده به بیمارستان از همان لحظه ورود به بیمارستان باتوجه به ‌کادر مجرب موجود در بیمارستان، تحت مداوا قرار گرفتند.‌

وی عنوان کرد: ۲ نفر از مجروحین نیز به صورت سرپایی درمان شدند و در حال حاضر  ۱۳ مجروح ‌در اتاق عمل و بخش‌های مختلف بستری هستند که حال عمومی خوبی دارند.

انتقال ناوچه به اسکله

براساس خبرهای دریافتی از برخی منابع گویا ناوچه کنارک که دچار سانحه شده، توسط یدک‌کش به اسکله منتقل شده است.

تشریح جزئیات حادثه/ اعلام آمار شهدا

روابط عمومی نیروی دریایی نیز در خبری اعلام کرد: عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

در ادامه این خبر آمده است: پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. گفتنی است نیرو‌های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال‌زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند. تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش، شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

روابط عمومی نیروی دریایی ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

پیام امیرسرلشکر موسوی به مناسبت شهادت تعدادی از دریادلان نیروی ارتش

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه ناو کنارک پیامی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی ارتش، متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ولَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مومنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان‌ها و حدود و ثغور کشور نموده‌اند.

 وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراغ آنها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبران نمی‌شود.

 شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و  تسلیت عرض می‌کنم.

از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته‌اند، علو درجات و برای خانواده معظم آنها صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

  فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

   سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی

اشتباه محاسباتی در تمرین موجب سانحه برای ناو کنارک شد/ توضیح روابط عمومی نیروی دریایی/ انتقال ۱۵ مجروح به بیمارستان/ شهادت ۱۹ نفر/ پیام امیرسرلشکر موسوی به مناسبت شهادت دریادلان ارتش+اسامی شهدا

اسامی شهدا

روابط عمومی ارتش، اسامی شهدای عالی مقام نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور پشتیبانی کنارک را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی

۲- شهید ناوبان دوم عرشه اسماعیل‌پور خسرو

۳- شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر

۴- شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی

۵- شهید استوار عرشه حسین سپهری اهرمی

۶- شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم زاده

۷- شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی نژاد

۸- شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی

۹- شهید ناو استوار دوم عرشه های سید حامد جعفری

۱۰- شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه

۱۱- شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل

۱۲- شهید کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی

۱۳- شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی

۱۴- شهید ناو استوار یکم تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی

۱۵- شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی

۱۶- شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر

۱۷- شهید غواص محمد اردنی

۱۸- شهید جوشکار آرمان سرحدی

۱۹- شهید استوار برق محمد صیادی

تسلیت سرلشکر سلامی برای شهادت جمعی از دریادلان ارتش

در پی بروز حادثه برای یک فروند شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تمرین دریایی در دریای عمان و شهادت و مجروحیت جمعی از دریادلان این نیرو، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی (فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) خطاب به امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران پیامی صادر کرد.

متن پیام فرمانده کل سپاه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

امیر سرلشکر برادر سید عبدالرحیم موسوی

فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

شهادت جمعی از دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران و همرزمان شجاع جنابعالی در تمرین نیروی دریایی آن سازمان، در آب‌های دریای عمان را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، جنابعالی و آحاد فرماندهان و کارکنان آجا و خانواده معظم شهیدان این حادثه، تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

از درگاه خدای سبحان برای شهدای عزیز، رحمت و رضوان الهی و همنشینی با سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برای مجروحین فداکار حادثه، عافیت و سلامتی و برای آن همرزم ارجمند و آحاد همکاران و نیز خانواده‌ها و بازماندگان مکرم، صبر و شکیبایی توأم با پاداش صابرین مسئلت می‌کنم.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

ابعاد حادثه در دست بررسی است

بیانیه ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره ابعاد و جزئیات این حادثه بزودی منتشر خواهد شد.

ناو جماران، اولین ناوشکن ساخت ایران در کلاس موج است که در سال ۱۳۸۸ تحویل نیروی‌دریایی ارتش شد. در این شناور از نمونه‌های راداری پیشرفته، سامانه‌های پدافندی و موشکی ازجمله موشک‌های سطح‌به‌هوا و اژدر انداز استفاده شده و همچنین در کنار این تجهیزات، ناو جماران اولین ناوشکن ایرانی است که به باند فرود هلی‌کوپتر مجهز شده است.

ناو جماران بیش از ۹۰ متر طول، بیش از ۱۰ متر عرض، بیش از ۱۲۰۰ تن وزن، برد عملیاتی حدود ۳ هزار کیلومتر و سرعتی در حدود ۳۰ گره دریایی، ۵۶ کیلومتر بر ساعت و حدود ۱۴۰ خدمه هدایت و کنترل می‌شود.

ناو کنارک نیز با ۴۷ متر طول، ۸.۵ متر عرض و ۴۴۷ تن وزن و آبخور ۲.۹ متر قابلیت حمل بار و نفرات را دارد. علاوه بر این در زمینه تجهیزات رزمی نیز این کلاس از یک قبضه توپ ۲۰ میلیمتری برخوردار است و همچنین ۴ لانچر موشک کروز ضدکشتی نور نیز برای شلیک علیه اهداف سطحی بر روی آن نصب شده است.

این ناو با شماره بدنه ۱۴۰۳ ازجمله شناورهای پشتیبانی کلاس هندیجان است که پیش از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی از کشور هلند خریداری شد.

قابلیت مین‌ریزی و حمل لانچر پهپاد از دیگر ویژگی‌های این کلاس است که باعث شده از آنها برای ماموریت‌های گشت دریایی و شناسایی نیز استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز