خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در گفت‌وگو با ایلنا:

۸۰ درصد تاکسیرانان مبتلا به کرونا از اوایل اسفند درگیر بیماری شده‌اند/ کمک‌ مالی دولت به راننده تاکسی‌ها هنوز عملیاتی نشده است/ رانندگان تحت فشار معشیتی هستند

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۴۴۸

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اعلام تداوم طرح پایش سلامت تاکسیران‌ها در هفته‌های آینده گفت: در این طرح افراد مبتلا به کرونا به سرعت شناسایی و برای گذراندن دوران بهبودی در شرایط ایزوله حمایت می‌شوند.

«علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص چرایی رشد ناگهانی تعداد رانندگان تاکسی که بر اثر کرونا فوت کرده‌اند، گفت: این اولین بار است که ما به طور دقیق وضعیت آماری مبتلایان را تعیین و اعلام کردیم. تا پیش از این پایش دقیقی انجام نشده بود. از هفته گذشته طرحی را با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت و تجربیات سایر نقاط جهان تحت عنوان "پایش سلامت تاکسیرانان تهران" آغاز کردیم که در این طرح افراد مبتلا به ویروس کرونا به سرعت شناسایی و برای گذراندن دوران بهبودی در شرایط ایزوله حمایت می‌شوند.

او با اشاره به جزییات طرح پایش سلامت تاکسیرانان تهران که از هفته گذشته آغاز شده است، گفت: در همین راستا طرح پایش تاکسیران‌ها با دو روش اینترنتی و پیامکی آغاز شد و با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از تاکسیران‌ها درخواست کردیم، مشخصات و وضعیت سلامتی خود را به ما اطلاع دهند و برای راستی آزمایی و تکمیل اطلاعات نیز کارشناسان سازمان تاکسیرانی با رانندگان تماس می‌گرفتند و اطلاعات را تکمیل می‌کردند.

قنادان با بیان اینکه تازه ترین اطلاعات منتشر شده مبنی بر فوت ۱۳ راننده تاکسی مربوط به اجرای این طرح است، گفت: پیش از این برنامه، پایشی انجام نشد و به واسطه آن تعداد دقیق آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌ها در سازمان تاکسیرانی تهران مشخص شد. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه در پی اجرای این طرح اطلاعات خوبی به دست آوردیم، گفت: در پی اجرای این طرح متوجه شدیم، موج اصلی ابتلای تاکسیران‌ها یعنی ۸۰ درصد مبتلایان در اوایل اسفندماه که ترددها در سطح شهر به روال  معمول در جریان بوده، رخ داده است و پس از آن با کم شدن ترددها آمار ابتلا در نیمه اول و دوم فروردین به شدت کاهش پیدا کرد. 

او با اشاره به ادامه طرح پایش سلامت تاکسیران‌ها در طی هفته های آینده گفت: این طرح متوقف نمی‌شود و هر کدام از تاکسیرانان در تهران که با شرایط مشابه بیماری مواجه شوند و یا در صورتی که همکارانشان اطلاع دهند، تیم کارشناسی سازمان بلافاصله اعزام و با همکاری وزارت بهداشت و شرکت شهر سالم سایر اقدامات صورت می‌گیرد.

قنادان در ادامه به آغاز توزیع بسته‌های حمایتی در بین رانندگان تاکسی مبتلا به کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این طرح از روز گذشته آغاز شده و بسته کالایی حمایتی به درب منزل رانندگان عزیز ارسال می‌شود، برای تامین مایحتاج اولیه نیاز به بیرون رفتن از محیط ایزوله نداشته باشند. 

او در خصوص منابعی که برای این طرح اختصاص داده شده است، با اشاره به عدم پرداخت کمک‌های مالی دولت گفت: بودجه این طرح از منابع شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی تامین شده و اهدای کمک هایی که مقرر شده بود از سوی دولت به تاکسیران‌ها اختصاص یابد، هنوز عملیاتی نشده است. منتظر هستیم تا این طرح هرچه زودتر اجرا شود، چرا که از اعلام اطلاعات تاکسیران‌ها به وزارت رفاه مدت طولانی گذشته و امیدواریم، هرچه سریعتر امور اداری آن انجام شود، زیرا تاکسیران‌ها از نظر معیشتی خیلی تحت فشار قرار گرفتند. 

قنادان در پاسخ به این سوال که بسته‌های حمایتی بین چند خانواده توزیع شده است، گفت: این طرح از هفته جاری آغاز شده است و بین خانواده رانندگانی که شناسایی کرده‌ایم و گرفتار بیماری هستند، توزیع خواهد شد. البته بسته‌های حمایتی بیش از این خواهد بود و از خانواده عزیزانی که فوت شده‌اند، نیز حمایت بیشتری هم خواهیم کرد و در همین راستا مشاوره‌های سلامت روانی برای آنها ترتیب داده شده و انجام خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این سوال که جداسازی فضای رانندگان از مسافران به کجا رسیده است؟ گفت: از آنجایی که از هفته آینده به شرایط عادی باز می‌گردیم این چالش تشدید می شود که مجددا با افزایش آمار ابتلای رانندگان مواجه باشیم. طرح جداسازی برای ۳ هزار تاکسی در حال انجام است و طی دو روز گذشته ۴۰۰ عدد از آنها بر روی تاکسی‌ها نصب شده است. این اقدام در ۱۷ خط از پایانه میدان ونک آغاز شده است و در طی هفته جاری در پایانه های رسالت، شهید نظری، فرودگاه، ارم (میدان تجریش) و بخشی نیز در تاکسی های تلفنی و گردشی کار می شود.

او ادامه داد: اولویت ما در این طرح خودروهایی هستند که در ایستگاه‌های پرتردد حضور دارند و به صورت اشتراکی و جمعی کار می کنند، اما در خصوص سایر تاکسی‌ها نیز بلافاصله بعد از پیاده‌سازی و در صورت مثبت بودن نظر وزارت بهداشت مبنی بر اثربخشی این طرح به سرعت  آن را توسعه خواهیم داد و بر روی سایر تاکسی‌ها نیز نصب خواهد شد. 

قنادان گفت: یکی از موانعی که منجر به دیر اقدام کردن برای این کار شد، تعطیلی بسیاری از تولیدی‌ها بود که تامین اقلام و تولید آنها را با مشکل مواجه می‌کرد، اما به مرور زمان و با افزایش ظرفیت تولید، این اقدام را افزایش خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در خصوص آمار افزایش مسافران طی دو روز گذشته گفت: آمار مسافران رو به افزایش است. در طرح اجرائی فاصله گذاری اجتماعی و کاهش ظرفیت مسافران تاکسی به سه نفر، فرض بر این بود که تقاضای مسافر در پایانه‌ها خیلی زیاد نیست، اما اگر قرار باشد شراط به وضعیت معمول بازگردد، با توجه به تقاضای مسافر در خطوط و تعداد تاکسی‌های موجود امکان پاسخگویی به مسافران را نداریم که این امر احتمالا باعث تجمع زیاد در پایانه‌ها می‌شود، این خود مساله‌ای است و می‌تواند مخل فاصله‌گذاری اجتماعی در پایانه‌ها باشد. در نتیجه باید برای پیشبرد این طرح در هفته‌های آتی تحلیل کارشناسی دقیق‌تری صورت گیرد.

او در خصوص راهکارهایی که برای جلوگیری از این مساله به ستاد مبارزه با کرونا ارائه شده است، گفت: پیشنهاداتی را ارائه دادیم، البته بخشی از این مساله با توجه به انجام سیاست‌گذاری‌ها در مقیاس کلان، اکثرا توصیه‌های بهداشتی است.در جلسه شورای عالی ترافیک که با حضور نمایندگان وزارت بهداشت بود، توضیحات تکمیلی را مطرح کردیم و قرار بر این شد که همکاری داشته باشیم.

قنادان در پاسخ به این سوال که همچنان رانندگان با مشکل دستکش و ماسک مواجه هستند و پیگیری‌ها برای این مساله به کجا رسیده است، گفت: یکی از موضوعاتی که از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کردیم تامین دستکش و ماسک رانندگان تاکسی بوده است. وزارت بهداشت اعلام کرد که تامین این اقلام برعهده وزارت صمت است، اما اساسا تامین این تجهیزات با توجه به حضور ۸۰ هزار تاکسیران در تهران مشکل است. اما در تلاش هستیم و روند توزیع را با توجه به پیگیری‌ها ادمه می‌دهیم. 

او ادامه داد: برای مثال امروز موفق شدیم یک محموله ده هزارتایی ماسک و ۱۰ هزار جفت دستکش تحویل بگیریم، اگرچه این عدد کم است، اما آنها را با اولویت بندی در اختیار تاکسیران‌هایی که در گروه پرخطر هستند و یا در محل‌های پرتردد مشغول فعالیت هستند، قرار می‌دهیم. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این سوال که روزانه چه تعداد دستکش و ماسک بین رانندگان توزیع می‌شود؟ گفت: مقداری که از ستاد پشتیبانی شهرداری تهران در اختیار ما قرار گرفته خیلی محدود بوده و به صورت تدریجی توزیع داشتیم. البته در سطح مناطق، گروه‌های خیرین و داوطلبان توزیع دستکش و ماسک را در برخی پایانه‌ها انجام داده‌اند. در منطقه ۲۲، این گروه‌ها ۳ هزار جفت دستکش و ماسک توزیع کردند و در منطقه ۱۵ نیز توزیع دستکش و ماسک انجام شد که با کمک گروه‌های داوطلب و نهادهای مردمی بوده است، اما در توزیع رسمی دستکش و ماسک خودمان با محدودیت مواجه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز