خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

مصطفی الکاظمی صرفاً گزینه عبور از دوران گذار عراق است/ نخست‌وزیر جدید با مشکل تشکیل دولت مواجه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۶۱۰

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: به نظر می‌رسد گزینه جدید نخست‌وزیری عراق فعلاً زمام امور را در دست بگیرد و پس از عبور از بحران کنار برود؛ چراکه وی اساساً سیاست کلان برای اداره کشور ندارد.

«حسن‌ هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح موافقت کُردها و اهل‌تسنن عراق با انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان گزینه جدید نخست‌وزیری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: توافق بر سر رئیس سرویس اطلاعاتی عراق به عنوان گزینه جدید نخست‌وزیری این کشور در حقیقت انتخاب بین بد و بدتر است؛ به این معنی که «عدنان الزرفی» از نظر شیعیان جریانات سیاسی این طیف گزینه بدتر به حساب می‌آید ولی مصطفی الکاظمی گزینه بد محسوب می‌شود. واقعیت این است که شیعیان عراق روی گزینه عدنان الزرفی حساسیت زیادی داشتند و همین موضوع باعث شد تا برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای موجب شود تا الزرفی از تشکیل کابینه منصرف شود. البته این موضوع دلیل دیگری هم داشت؛ به گونه‌ای برهم صالح با عبور و گریز از مسائل قانونی اقدام به معرفی عدنان الزرفی کرد و این اقدام در حالی انجام شده که قانون اساسی عراق به صورت کاملاً واضح نقض شده است.

وی ادامه داد: حکم دادگاه قانون اساسی به این معنا بود که اقدام برهم صالح مغایر با قانون مادرِ این کشور است؛ چراکه گزینه نخست‌وزیری باید از سوی فراکسیون اکثریت جریان شیعه پارلمان معرفی شود و اقدام رئیس جمهوری عراق در معرفی عدنان الزرفی دقیقاً خلاف نص صریح قانون اساسی بوده است.  لذا در اینجاست که می‌بینیم طیف شیعیان و پس از آن کردهای عراق بر سر گزینه مصطفی الکاظمی به توافق رسیدند و به نظر می‌رسد او مامور تشکیل کابینه خواهد شد. داده‌ها نشان می‌دهد که مصطفی الکاظمی گرایش کمتری به ایالات متحده دارد اما همچنان تردید‌های زیادی در مورد او و نقشش در پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المندس وجود دارد که همین موضوع باعث به راه افتادن سیلی از انتقادها علیه وی شده بود. پس از ترور شهید سلیمانی انتقادها از او زیاد شد اما حالا که این انتقادها منفی از آب درآمد و اتهام از او برداشته شد طیف شیعیان و کردهای عراق نظرشان در مورد او مثبت شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه احتمال دارد مصطفی الکاظمی در تشکیل کابینه با مشکل روبه‌رو شود، گفت: در روزهای اخیر که بحث انتخاب رئیس سرویس اطلاعاتی عراق به عنوان نخست‌وزیر این کشور بالا گرفت، شایعاتی مبنی بر عدم پذیرش این جایگاه از سوی وی مطرح شد که به نظر می‌رسد تمام آنها فقط جنبه شایعه داشته است. از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که احتمال دارد مصطفی الکاظمی نتواند کابینه تشکیل دهد. او شیعه است و در مقایسه با عدنان الزرفی با طیف‌ها و نهادهای مردمی ارتباط بیشتری دارد و در مقابل به دلیل جایگاهش با مقامات آمریکا هم ارتباط‌های نزدیکی داشته است و همچنان برخی تردیدها در مورد او به قوت خود باقی‌ است. به هر حال سیاسیون عراق (به خصوص شیعیان) او را گزینه بهتری از الزرفی می‌دانند. از جهتی دیگر روز گذشته (چهارشنبه) بزرگ‌ترین ائتلاف اهل تسنن پارلمان (ائتلاف القوی العراقیه) هم از نامزدی او برای نخست‌وزیری عراق حمایت کردند و به نظر می‌آید کار در مورد او نهایی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی‌ معتقدند که مصطفی الکاظمی یک گزینه تحمیلی به حساب می‌آید اما به نظرم او بهتر از عدنان الزرفی است. او برخلاف عدنان الزرفی مانع خروج نیروهای آمریکا از عراق نخواهد شد و معتقد است که باید یک راه‌حل اساسی برای حل مشکلات فعلی عراق اعم از اقتصادی، نظامی، سیاسی و امنیتی در نظر گرفته شود که از سوی تمام جناح‌های عراقی مورد قبول  و تایید قرار بگیرد. الکاظمی معتقد است که هم باید با آمریکایی‌ها  سر میز نشست و هم با شیعیان به مذاکره پرداخت اما معتقدم که او به دلیل چهره امنیتی که دارد نمی‌تواند بیش از حد تصور در جایگاه نخست‌وزیری عراق دوام بیاورد. به نظر می‌رسد او فعلاً زمام امور را در دست بگیرد و پس از عبور از بحران کنار برود؛ چراکه الکاظمی اساساً سیاست کلان برای اداره کشور ندارد و حتی در مقایسه با «عادل عبدالمهدی» بیش از حد به آمریکا نزدیک است. به همین جهت باید بگویم که الکاظمی گزینه‌ای برای عبور از دوران گذار است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز