خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل توقف انتقال تجهیزات نظامی آمریکا به عراق/ سناریوی واشنگتن برای خروج احتمالی از بغداد

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۵۱۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: اینکه آمریکایی‌ها با بهانه ناامن بودن عراق از ارسال تجهیزات نظامی خودداری می‌کنند تنها یک بهانه است چراکه آنها به دنبال سناریوی دیگری هستند.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل توقف ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی آمریکا به عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخباری که در مورد عدم ارسال تسلیحات و تجهیزات آمریکایی به عراق منتشر شده از یک سو نشان می‌دهد که ایالات متحده احتمالا به دنبال خروج از بغداد و عزیمت به اقلیم کردستان عراق یا مناطق سنی‌نشین است یا اینکه درصدد است تا یک سناریوی جدید را به راه بیندازد. شاهد آن بودیم که اخیراً پارلمان عراق بحث خروج نظامیان آمریکا از عراق را پیگیری و تصویب کرد اما اهل تسنن و کُردها مایل به این کار نیستند؛ چراکه آنها (خصوصاً کُردهای عراق) تحت حمایت آمریکا هستند و آنها را تنها حامی خود در منطقه می‌دانند. به همین جهت احتمال دارد دلیل اصلی عدم ارسال تجهیزات به عراق همین موضوع باشد؛ اما نباید به این سادگی تحلیل کرد و باید سایر اضلاع این پرونده را مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشید که اگر آمریکایی‌ها از عراق و سوریه خارج شوند بدون تردید ریشه داعش خشکانده می‌شود؛ به عبارتی دیگر منافذ تنفسی داعش در عراق دقیقاً همان اقدام‌ها و حمایت‌های آمریکا از آنها است و این موضوع به یک بهانه تبدیل شده تا آمریکایی‌ها حضور خود در عراق و منطقه را تحکیم ببخشند. آمریکایی‌ها معتقدند تنها در زمانی باید تجهیزات و کمک‌های خود را به عراق بفرستند که امنیت در آنجا حاکم باشد. این مواضع دقیقاً ریشه در حملات موشکی و راکتی چند شب اخیر به سفارت آمریکا در بغداد دارد و به نوعی نشان می‌دهد که ایالات متحده از این ناحیه تحت فشار قرار دارد. آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر در عراق بمانند، بدون تردید مورد هجمه‌های گاه و بی‌گاه قرار می‌گیرند و به همین دلیل است که به صورت مستقیم به ناامن بودن عراق اشاره دارند اما هیچگاه از خودشان نمی‌پرسند که چه کسی باعث ایجاد ناامنی در این کشور شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سناریوی آمریکا و هدف آنها از عدم ارسال قطعات و تسلیحات حیاتی ارتش آمریکا گفت: نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که قطعات جنگنده‌های اف ۱۶ را به عراق ارسال نمی‌کند؛ این موضوع دقیقاً بازی با امنیت یک کشور است. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که اگر تجهیزات و تسلیحات خود را به عراق ارسال نکنند این کشور با مشکل مواجه می‌شود اما آنها نمی‌دانند که در همان زمان مبارزه با داعش که آنها به عراقی‌ها تسلیحات نمی‌دادند، ایران آنها را تغذیه کرد و جلوی پیشروی داعش را گرفتتند. در این بین ممکن است آمریکایی‌ها نیروهای خود را به جای دیگری از عراق منتقل کنند و حتی احتمال دارد نیروهای مازاد خود را به سایر مناطق بفرستند. این اقدامات به نوعی دیگر نشان می‌دهد که واشنگتن از اقدامات ایذایی به شدت ترس دارد و نگران جان سربازان خود در عراق است. مساله دیگر بحث مشکوک بودن حملات راکتی اخیر است؛ چراکه هیچ جریانی آن را به عهده نگرفته و احتمال دارد آمریکایی‌ها در پشت صحنه باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید آمریکایی‌ها به دنبال تنش در منطقه و خصوصاً در عراق هستند و هدف آنها ایران است. اینکه می‌بینیم آنها ناامنی در عراق را بهانه می‌کنند نشان می‌دهد که آنها دقیقاً به دنبال ملتهب کردن وضعیت عراق هستند و در این بزنگاه می‌خواهد منافع خودشان را تا حد امکان تامین کنند. زمانی که گذرگاه القائم و البوکمال باز شد، آنها نگران بودند که ایران به راحتی می‌تواند از طریق مرزهای عراق وارد سوریه شود و سپس به لبنان تردد کند و همین موضوع دغدغه اصلی آمریکا و اسرائیل بود. لذا بخش اعظمی این مسائل به ایران بر می‌گردد که ناراحتی غربی‌ها را در بر داشته است. در این مسیر باید متوجه بود که مشکل اصلی عراق، بی‌دولتی است. اگر دولت در بغداد حاکم بود، آنها به این راحتی نمی‌توانستند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. بنابراین برجسته کردن ناامنی عراق برای ماندگاری آمریکایی‌ها در این کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز