خبرگزاری کار ایران

روایت یک فیلم‌ساز ایرانی از نحوه قرنطینه مردم ایتالیا؛

ایتالیایی‌ها مانند ایرانی‌ها برای کرونا جوک و لطیفه می‌ساختند/ ایران در صدر اخبار کرونایی در ایتالیا+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۳۸۱

امیرعلی اعلایی می‌گوید: امروز تردد در ایتالیا بدون مجوز و بدون برگه تردد 200 یور جریمه دارد. فقط داروخانه‌ها و مغازه‌ها باز هستند و افراد باید حداقل یک متر از هم فاصله‌ داشته باشند. اجتماع بیش از 5 نفر در مغازه‌ها و اجتماع بیش از 2 نفر در داروخانه‌ها ممنوع است.

امیرعلی اعلایی، فیلمساز و مستندسازی که بیش از 10 سال است در ایتالیا زندگی می‌کند، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت قرنطینه‌ای که در این کشور اعمال شده، گفت: ایتالیا یک کشور توریستی است که بخش زیادی از اقتصاد و درآمد آن بر گردشگری و صنعت توریسم متکی است و در این میان چینی‌ها نقش پررنگی در تامین منافع این صنعت در ایتالیا دارند و بزرگترین اقلیتی هستند که در این کشور حضور دارند.

ایتالیایی‌ها مانند ایرانی‌ها برای کرونا جوک و لطیفه می‌ساختند/ ایران در صدر اخبار کرونایی در ایتالیا+فیلم و عکس

محله ویادلکورس از خیابان‌های مرکزی رم که برندهای مختلف در آن حضور دارند

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های اقتصاد ایتالیا مالیاتی است که از مردم دریافت می‌شود و دریافت مالیات قوانین بسیار سختی دارد، ادامه داد: رابطه مردم و دولت ایتالیا با مردم و دولت چین بسیار خوب است و دولت ایتالیا تخفیفات زیادی را به چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این کشور داده است. هر چینی‌ای که در ایتالیا سرمایه‌گذاری کند تا سه سال از پرداخت مالیات معاف است و بسیاری از چینی‌ها بعد از آنکه سه سال معافیت‌شان طی شد، ملک یا کاری را که در ایتالیا سرمایه‌گذاری کردند به نام فرد دیگری می‌کنند تا بتوانند برای سه سال دیگر از این معافیت مالیاتی استفاده کنند. می‌توان گفت که امروز بسیاری از مراکز فرهنگی و باشگاه‌های ورزشی دسته 2 و 3 در ایتالیا توسط چینی‌ها و روس‌ها خریداری شده است.

اعلایی ادامه داد: کرونا در ایتالیا ابتدا توسط یک ایتالیایی که از چین بازمی‌گشت در استان میلان و شهر لومباردیا دیده و پخش شد. گسترش این ویروس ابتدا از شمال ایتالیا آغاز شد. مسئولان این کشور ابتدا 9 شهر را قرنطینه کردند تا رفت و آمد در آن کمتر انجام شود. در آن زمان اگر کسی می‌خواست از شهری به شهر دیگری مسافرت کند باید برگه تردد و سلامت می‌گرفت تا اجازه مسافرت داشته باشد. دولت راه‌های اصلی را بسته بود و تردد با حمل و نقل عمومی هم بسیار سخت بود. گرچه درنهایت گروهی از ایتالیایی‌ها به صورت غیرمجاز با تاکسی از جاده‌های فرعی مسافرت‌های خود را دور از چشم پلیس انجام می‌دادند و همین مساله هم باعث شد تا ویروس کرونا بیشتر گسترش پیدا کند.

ایتالیایی‌ها مانند ایرانی‌ها برای کرونا جوک و لطیفه می‌ساختند/ ایران در صدر اخبار کرونایی در ایتالیا+فیلم و عکس

 یک سالن تئاتر که به دلیل گسترش کرونا تعطیل شده است

اعلایی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور ایتالیا این است که میانگین سنی در این کشور زیاد است و از آنجا که کهنسالان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، آمار مرگ بر اثر بیماری کرونا در ایتالیا افزایش پیدا کرد. به همین دلیل هم هفته گذشته ابتدا مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و وقتی این تدبیر نیز مثمرثمر واقع نشد، کونته  (نخست‌وزیر ایتالیا) دستور قرنطینه کل کشور را صادر کرد.

به گفته این فیلمساز؛ یکی از عادات معمول مردم ایتالیا اعم از مرد و زن این است که به محض دیدن همدیگر با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند، شاید چیزی شبیه کشور خودمان. آنها در این روزها به‌رغم هشدارهای داده شده هنوز به این عادت پایبند هستند و به هشدارهای بهداشتی توجهی نمی‌کنند. همچنین از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده بسیار کم استفاده می‌کنند البته باید متذکر شوم که ماسک و الکل بعد از اعلام قرنطینه بسیار کمیاب شده است.

ایتالیایی‌ها مانند ایرانی‌ها برای کرونا جوک و لطیفه می‌ساختند/ ایران در صدر اخبار کرونایی در ایتالیا+فیلم و عکس

لزوم رعایت فاصله یک متری در فروشگاه‌ها و ایستادن پشت خط زرد

اعلایی با اشاره به اینکه با اعلام قرنطینه کشور، مقررات بسیار سختی در کل کشور اعمال شد، گفت: تردد در جاده‌ها و حمل و نقل عمومی و شهری به شدت توسط پلیس کنترل می‌شود. کلیه مراکز فرهنگی، مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، بارها و مسابقات ورزشی تا سوم آوریل تعطیل هستند و فقط مغازه‌های فروش مواد غذایی به‌صورت بسیار محدود و داروخانه‌ها می‌توانند فعالیت کنند.

این مستندساز ساکن ایتالیا افزود: فعالیت فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها مدام توسط پلیس کنترل می‌شود. در هر فروشگاه مواد غذایی نباید پنج نفر بیشتر حضور داشته باشند و اگر فردی ببیند پنج نفر داخل یک مغازه هستند، باید بیرون بایستد تا یکی از آنها خارج شود و سپس او به مغازه وارد شود. در داروخانه‌ها نیز فقط دو نفر می‌توانند همزمان حضور داشته باشند و تا آنها خارج نشوند، فرد جدیدی نمی‌تواند وارد شود. همچنین فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها با کشیدن یک خط زرد به افراد می‌گویند باید پشت خط زرد و در فاصله یک متری از دیگران بایستند. در اتوبوس نیز مسافران باید حداقل یک متر و نیم از راننده فاصله بگیرند.

ایتالیایی‌ها مانند ایرانی‌ها برای کرونا جوک و لطیفه می‌ساختند/ ایران در صدر اخبار کرونایی در ایتالیا+فیلم و عکس

برگه تردد شهروندان در ایتالیا

وی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند در شهر تردد کنند باید یک برگه تردد به صورت اینترنتی تکمیل کنند و همراه خود داشته باشند. این برگه تردد نشان می‌دهد که فرد سالم است و با چه هدفی در شهر تردد می‌کند. هر وقت پلیس جلوی این فرد را بگیرد، باید آن را ارائه کند. در این فضا اگر پلیس جلوی فردی را بگیرد و آن فرد برگه تردد نداشته باشد یا فرد در مسیری تردد کند که در برگه آن مسیر ذکر نکرده باشد، پلیس می‌تواند او را 206 یورو جریمه یا سه ماه به زندان محکوم کند.

فیلمساز ایرانی ساکن ایتالیا با اشاره به اینکه اگر دولت ببه اجبار متوسل نمی‌شد و آمد و شدها در این کشور را  کنترل نمی‌کرد، تاکنون کرونا آسیب بیشتری را به مردم وارد کرده بود، افزود: دولت به شدت به دنبال این است که به صورت ضربتی مساله کرونا را جمع کند زیرا اقتصاد کشور ایتالیا از این ویروس بسیار آسیب دیده است.

وی ادامه داد: این مساله به شرکت‌های خصوصی و دولتی لطمه فراوانی زده است. دولت به این شرکت‌ها و موسسات قول کمک داده و همچنین به آنها گفته شده که می‌توانند به کارمندانشان مرخصی اعطا کنند. هر کارفرما می‌تواند تا دو ماه به کارمندان خود مرخصی بدهد.

ایتالیایی‌ها مانند ایرانی‌ها برای کرونا جوک و لطیفه می‌ساختند/ ایران در صدر اخبار کرونایی در ایتالیا+فیلم و عکس

لزوم حفظ فاصله دو متری از  راننده اتوبوس و عدم تماس با وی

وی درباره اینکه چرا مردم ایتالیا این ویروس را جدی نگرفته‌اند و گسترش آن در این کشور بیش از کشورهای اروپایی دیگر بوده است، گفت: مردم ایتالیا ابتدا فکر می‌کردند که این مساله یک بازی سیاسی است و دولت بیش از اندازه آن را بزرگ می‌کند به همین دلیل خیلی به هشدارهای دولت توجه نکردند البته خود دولت نیز ابتدا خیلی سخت‌گیری نکرد این درحالی بود که کشورهای دیگر همچون آلمان از همان ابتدا به شدت در این مساله سخت‌گیری کردند.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از افزایش شمار مبتلاشدگان به کرونا در ایتالیا، ایران درصدر اخبار کرونا در این کشور بود، گفت: یکی از ویژگی‌های مشترک ما ایرانی‌ها و ایتالیایی‌ها این است که با مسائل مختلف شوخی می‌کنیم. در ابتدا که کرونا وارد ایتالیا شد، مردم این کشور نیز همانند ما ایرانی‌ها برای آن جوک و لطیفه می‌ساختند مثلا در اعیاد مخصوص‌شان می‌گویند که خدا قرار نیست دیگر پیش ما بیاید بلکه ما می‌خواهیم پیش او برویم همچنین ویدئوهای طنزی که درباره شیوه‌های جدید سلام و احوالپرسی در ایران ساخته شده بود، در ایتالیا بسیار پربازدید بود.

در ادامه این گزارش می‌توانید ویدئویی از  چشمه آرزوها در ایتالیا که نماد گردشگری شهر رم است و هم‌اکنون به حالت تعطیلی کامل درآمده است را تماشا کنید.

حجم ویدیو: ۳.۳۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۱۶ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز