خبرگزاری کار ایران

پول‌‌سازترین صنعت کشور چگونه با کرونا مقابله می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۹۶۶

رئیس اتحادیه‌ی کارگران صنعت خودروسازی پیشنهاد داد: از آنجا که شرکت‌های خودروسازی به علت گستردگی فضای کارگاه‌ها و کمبود تعداد سرویس‌های بهداشتی، ممکن است نتوانند جلوی شیوع ویروس کرونا را در میان کارگران بگیرند، بهتر است که از حجم کار خود بکاهند.

«مجتبی حاجی‌زاده» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه کارگران شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی، نگران درگیری با ویروس کرونا هستند، گفت: هرچند این شرکت‌ها، شروع به توزیع ماسک و تجهیزات ضدعفونی دست و سطح در میان کارگران کرده‌اند اما نگرانی‌ آنها به توجه به وسعت کارگاه‌ها، تراکم جمعیت کارگران و نبود دستورالعمل‌های حفاظت فردیِ مختص هر صنعت، کاملا به جاست و باید به عنوان یک دغدغه، مطرح شود.

وی افزود: روز گذشته خانمی که در یکی از شرکت‌های قطعه‌‌سازی کار می‌کند با من تماس گرفت و گریه‌کنان گفت که خانواده‌ام به من گفتند که به خاطر سلامتی ما در محل کار حاضر نشو؛ درحالی‌که این خانم اگر با سرپرست کارگاه چنین موضوعی را مطرح کند، به او می‌گویند: «اگر نمی‌خواهی بیایی، تسویه کن و برو.» 

حاجی‌زاده، افزود: از آنجا که شرکت‌های خودروسازی به علت گستردگی فضای کارگاه‌ها و کمبود تعداد سرویس‌های بهداشتی، ممکن است نتوانند جلوی شیوع ویروس کرونا را در میان کارگران خود بگیرند، بهتر است که با اتخاذ تدابیری، از حجم کار کارگران خود بکاهند. 

وی با بیان اینکه به صورت استاندارد هر شرکت باید به ازایِ هر ۱۵ تا ۲۰ نفر، یک سرویس بهداشتی داشته باشند، گفت: شرکت‌ها خودروسازی ایران به ازای هر ۶۰ کارگر، و بیشتر یک سرویس بهداشتی دارند؛ امری که به تهدیدی برای سلامت کارگران تبدیل می‌شود. سرویس بهداشتی برخی از شرکت‌ها نزدیک سوله‌های بیابانی آنها قرار دارد؛ سوله‌هایی که بعضا به دلیل تعطیلی برخی کارگاه‌ها یا دوری از محل کار، رفت و آمدی ندارند؛ در نتیجه بهداشت این شرکت‌ها وضعیت مناسبی ندارد.

رئیس اتحادیه‌ی کارگران صنعت خودروسازی، با بیان اینکه از سویی کارگران خودروساز با فلزات به عنوان مواد اولیه کار می‌کنند که ظرفیت بالایی برای جذب ویروس کرونا دارد، گفت: کارگران شرکت‌های خودروسازی می‌گویند که ما نگران کار با فلزات هستیم؛ آنهم در کارگاه‌هایی که دها و صدها کارگر بدون چک کردن درجه حرارت بدنشان رفت و آمد می‌کنند. در چنین شرایطی کارگران گزارش داده‌اند که ما درگیر میزان بالایی استرس هستیم. 

وی افزود: همه می‌دانیم که تماس مداوم با استرس، سیستم ایمنی فرد را مختل و سلول‌‌های خونی را برای پذیرش بیماری آماده می‌کند. حال باید مدیران خودروسازی‌‌ها تدبیری بی‌اندیشند و با انجام اقداماتی مانند شیفت‌بندی یا سایر تمهیدات از تماس کارگران با عوامل بیماری‌زا بکاهند. 

حاجی‌زاده با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی با پیش‌فروش هزاران خودرو برای خود نقدینگی جذب کرده‌اند، افزود: شاید تعطیلی مقطعی خودروسازی‌ها یک گزینه برای بررسی باشد. در این فاصله باید محیط کار گندزدایی شود و امکانات جدید حفاظتی و بهداشتی در اختیار کارگران قرار گیرد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز