خبرگزاری کار ایران

مبارزه با ویروس کرونا گامی محکم برای شروع همکاری در طرح صلح هرمز

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۸۸۲

جمهوری اسلامی ایران به موثر بودن همکاری کشورهای منطقه در هر زمینه‌ای باور دارد و با گسترش سریع ویروس کرونا بار دیگر بر این مهم تاکید می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران با ارایه «ابتکار صلح هرمز» یا «امید» گامی مهم برای بومی سازی امنیت منطقه خلیج فارس برداشته است. این طرح دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گسترده است. رئیس جمهوری کشورمان طی سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ابتکار صلح هرمز را ارایه کرد و سپس نامه هایی در این زمینه به سران کشورهای منطقه ارسال گردید. طبق توضیحات وزیر خارجه کشورمان، صلح هرمز اساسا قرار است کشورهای حاشیه خلیج فارس یعنی عراق، کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان را شامل شود و هدف از آن حفظ صلح، امنیت منطقه و ائتلاف، هماهنگی و همکاری کشور‌های درون منطقه است. پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای منطقه ای، مستند به بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. بر مبنای این بند، مقرر شده است سازوکاری امنیتی زیر نظر سازمان ملل متحد با مشارکت عراق و ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس ایجاد شود. آمریکا که سیاست ایران هراسی را با قدرت تمام پیگیری می کند، مخالف این طرح به حساب می آید و با کارشکنیها و تبلیغات سوء خود توانسته است برخی از کشورهای منطقه را با خود همراه کرده و خرید امنیت از بیرون را به آنها بقبولاند. 

جمهوری اسلامی ایران به موثر بودن همکاری کشورهای منطقه در هر زمینه ای باور دارد و با گسترش سریع ویروس کرونا بار دیگر بر این مهم تاکید می کند. جمهوری اسلامی ایران پیش از همه گیری این ویروس، ضرورت گفت و گو و همکاری را در منطقه خلیج فارس و با هدف بومی سازی تامین امنیت همه جانبه و با ارایه ی ابتکار صلح هرمز گوشزد کرده است، ولی برخی از کشورهای منطقه بواسطه ی تسلیم در مقابل سیاستهای ایران هراسانه ی آمریکا، با دیده ی تردید به آن نگریسته اند. شاید گسترش کرونا و لزوم همکاری و هماهنگی همه جانبه ی کشورها برای مبارزه با آن، موجب شود که آنها از سیاستهای غیرمنطقی خود دست برداشته و رفتاری عاقلانه تر در پیش گیرند. 

دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با در نظر داشتن چنین باوری پیام داد: «مثل سایر ویروس‌ها از جمله تروریسم، کووید-19 نیز هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و تفاوتی بین اقوام و ادیان ندارد. ایران با امیدواری، خواستار همکاری بیشتر منطقه‌ای شامل تشکیل مرکز مشترک کنترل و پیشگیری بیماری‌ها است که از مدت‌ها پیش نادیده گرفته شده است.» در این پیام مسیر برای کشورهای منطقه نشان داده شده و شایسته است که گام نخست همکاریها در مبارزه با این ویروس برداشته شود. کشورهای منطقه با پاسخ مثبت خود، می توانند حرکت در جهت تامین امنیت و آرامش مردم منطقه را آغاز کنند. 

سرعت کرونا در آلوده سازی مردم کشورهای مختلف، جای درنگی برای اقدامات مقابله ای موثر باقی نمی گذارد و چنانچه کشورهای منطقه در این زمینه گام برندارند، شهروندان تمامی آنها متضرر خواهند شد. طبق گزارشهای رسیده، علایم این ویروس در مدت کوتاهی علاوه بر ایران در امارت عربی متحده، بحرین، کویت، عراق، عمان و عربستان مشاهده شده و فراگیری آن زنگ خطری برای تمامی حاکمیتها است. به نظر نمی رسد بستن مرزها و تعطیل کردن پروازهای هوایی، درمانی برای این درد باشد؛ چرا که ویروس کرونا همچون تروریسم، گذرنامه و ملیت ندارد و مرز نمی شناسد. بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، راه مقابله با گسترش این ویروس، جزیره ای عمل کردن نیست و برای مقابله با آن، همکاری های گسترده کشورها ضروری است. 

همکاری های بهداشتی و پزشکی کشورهای حاشیه خلیج فارس در قالب طرح صلح هرمز برای مقابله با تهدید ویروس کرونا شروع گام مهمی در افزایش گفت و گو و تعاملات کشورهای منطقه است. شروع همکاری های بهداشتی توسط کشورها در قالب طرح مزبور، زمینه همکاری و تعاملات دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی را هم فراهم می سازد. تداوم گفت و گوها در قالب ابتکار صلح هرمز: ثبات، تحکیم روابط فرهنگی و اجتماعی، تقویت مناسبات دوستانه، همکاری میان ملت ها، رفع اختلافات جهت ایجاد امنیت جمعی، همکاری برای نابودی تروریسم و افراط گرایی، تحقق امنیت گروهی و همکاری های اقتصادی، ایجاد منطقه ای قوی و با امنیت بومی متصور است.

شاهین وزیری تبار، کارشناس روابط بین الملل

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز