خبرگزاری کار ایران

معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کرد:

رشد ساخت هتل‌های پنج ستاره به 400 درصد/ یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‌ خارجی جذب شده/ برای توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری نیازمند امنیت قضایی هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۲۹۵

نشست خبری معاون سرمایه‌گذاری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز با حضور مدیران کل این معاونت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین اربابی (معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با اشاره به آن که حرف‌های این معاونت از جنس حمایتی، نظارتی و گاه تصدی‌گری و برخی مواقع نیز نامعلوم است، گفت: بزرگترین ایرادی که سرمایه‌گذاران از ما می‌گرفتند آن بود که از ما حمایت می‌خواستند اما این حمایت در بخش مالی مدنظر نیست بلکه به لحاظ فرآیند صدور مجوزها مدنظر است از این رو درصدد کاهش فرآیندها و بورکرواسی اداری ورفع موانع سر را ه سرمایه‌گذاران برآمدیم و در صدور مجوزها تسریع انجام دادیم چنانچه در حال حاضر میانگین زمان صدور موافقت‌ از 16 ماه به یک ماه رسیده است و می‌خواهیم به کمتر از یک هفته برسد.

او ادامه داد: حوزه حقوقی نیز درصدد آن است تا پرونده‌های مطرح شده در سه حوزه تحت نظارت را مورد بررسی قرار دهد چنانچه تاکنون بیش از 20 هزار نامه حقوقی پاسخ داده شده تمام این فعالیت‌ها سبب شد تا امروزه کمتر شاهد تخریب میراث فرهنگی باشیم و در برخی از شهرها مانند یزد، تخریب میراث فرهنگی به صفر رسیده است چراکه با اقتصادی کردن بهره‌برداری از بناهای تاریخی راه را برای حفاظت از میراث فرهنگی هموار کردیم.

اربابی در ادامه به بحث زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: هر چند منابع بودجه‌ای ما بسیار محدود است اما با بخشنامه‌ها سعی کردیم منابع را به سمت زیرساخت‌ها هدایت کنیم در این میان مشارکت دستگاه‌ها را نیز داریم. سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز طی این سال‌ها توسعه یافته‌اند و اکنون حدود 900 سمن شناسایی شده‌اند و موافقت شده فعالیت تصدی‌گری به سمن‌ها واگذار شود.

معاون سرمایه‌گذاری با اشاره به بحث جذب سرمایه‌گذاران خاطرنشان کرد: در حوزه جذب سرمایه‌گذار عوامل داخلی و خارجی مدنظر است. نمی‌توانیم بگوییم که فضای ایران هراسی به وجود آمده در جذب گردشگران خارجی بی‌تاثیر بود اما اتفاق خوبی که در حوزه گردشگری شاهد هستیم آن است که استقبال سرمایه‌گذاران را در این حوزه شاهدیم که بی‌سابقه بوده است. با توجه به آنکه در حوزه گردشگری ورودی با 42 درصد رشد روبرو بودیم حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه بیشتر شده است که این حضور بخش بوم‌گردی و هتل بوتیک بیشتر است.

اربابی با اشاره به ساخت 2451 پروژه تاسیسات گردشگری که با سرمایه‌ای حدود 200 هزار میلیارد تومان در جریان است، گفت: از تمام سرمایه برای انجام این پروژ‌ه‌ها یک دهم آن هم وام از سوی ما نیست و در واقع می‌توان گفت تمام سرمایه توسط بخش خصوصی انجام شده، چنانچه رشد ساخت هتل‌های پنج ستاره در دولت دوازدهم به 400 درصد رسیده و اکنون 44 هتل پنج ستاره و 37 هتل چهار ستاره شروع به ساخت کرده‌اند.

به گفته اربابی، حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار در حوزه جذب سرمایه‌گذاران خارجی از هتل تا ساخت مجتمع در حوزه گردشگری شاهد هستیم حتی برخی از سرمایه‌گذاران خارجی درصدد خرید سهام استارت‌آپ‌های گردشگری برآمده‌اند البته در این میان با مشکلاتی در حوزه نقل و انتقال پول روبرو هستیم.

او خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در حزوه گردشگری با آن روبرو هستیم تغییر نگاه حاکمیت و جامعه مدنی به حوزه گردشگری است و ما نیازمند تغییر نگرش نسبت به گردشگری هستیم هر چند می‌گوییم گردشگری در حوزه اقتصادی جای خود را بازمی‌کند اما هنوز اقتصاد ما به نفت وابسته است. ما باید این نگرش را تغییر دهیم.

او یادآور شد: برای توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری نیازمند امنیت قضایی هستیم و باید بتوانیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم در این میان حوزه گردشگری این امکان را دارد که با 50 تا 70 میلیون تومان سرمایه یک شغل پایدار ایجاد کند.

اربابی گفت: سعی ما بر آن است در حوزه روستاها، زیرساخت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایجاد کنیم و انواع گردشگری از طبیعیت‌گردی گرفته تا ژئوتوریسم را گسترش دهیم در حال حاضر نیز 15 هزار طرح گردشگری درروستاها وام کم بهره دریافت کرده‌اند که این مبلغ به700 میلیارد می‌رسد و 900 میلیارد دیگر نیز در نظر گرفته شده است به طور مثال در استان خراسان رضوی برای اولین بار 130 بسته‌ سرمایه‌گذاری گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را ارائه دادیم که برای آن 1800 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی و 35 میلیارد تومان زیرساخت‌های اولیه در نظر گرفته‌ایم.

معاون سرمایه‌گذاری وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه نرخ تورم در ایران 54.1 اعلام شده و ایران پنجمین کشور پرتورم جهان معرفی شده از این رو سرمایه‌گذاران خارجی چه تصمینی برای حضور در ایران خواهند داشت، گفت: تورم چه در سرمایه اولیه و چه در برداشت سرمایه موثر است. ما به نرخ تورم سرمایه‌گذاری و همچنین با توجه به نرخ تورم برداشت می‌کنیم. در این میان وزارت اقتصاد ما تضمین‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته و اصل سرمایه آنها را تضمین می‌کند. ما نیز از این قوانین پیروی می‌کنیم. در این میان تنقیح قوانین کلی وزارتخانه در دست است چراکه تاکنون 30 آیین‌نامه و قانون بازنگری شده‌اند و تنقیح همه بخش‌های وزارتخانه را درنظر داریم. برنامه‌های ما برای قوانین جدید تسهیل در سرمایه‌گذاری است.

اون ادامه داد: قبول داریم که در حوزه پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم و باید بانک‌ها سخت‌گیرانه عمل نکنند از این رو صندوق های مالی را در روستاها فعال کردیم تا وام ارائه دهند.

اربابی در پاسخ به این سوال که وضعیت سرویس‌های بهداشتی به کجا رسیده است، گفت: پایش دقیق انجام شده و متولی سرویس‌های بهداشتی شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی است که ساماندهی آن را آغاز کرده و بهتر است نتیجه نهایی را از آنها پرس‌وجو کنیم.

وی با اشاره به ساخت 1800 واحد بوم‌گردی در کشور گفت: ساخت واحدهای بوم‌گردی با پیشرفت 200 درصدی روبرو بدوه‌اند و احمالا تا پایان امسال تعداد آنها به 2000 واحد می‌رسد. در این میان حتی تلاش کردیم سفرهای ارزان‌قیمت را توسعه دهیم. همچنین بانک گردشگری 550 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده و 300 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی خواهد داد.

معاون سرمایه‌گذاری همچنین از آماده شدن قانون جامع میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در تنقیح قوانین تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشکده گردشگری منعقد کردیم که در پایان قرار شد متن قانون جامع میراث فرهنگی را به ما ارائه دهند. سه ماه پیش نیز قانون حمایت از مالکان خانه‌های تاریخی را تصویب کردیم و هیچ شهرداری‌‌ای دیگر نمی‌تواند با وضع جریمه ورود به حریم و عرصه میراث فرهنگی را حل و فصل کند.

او با اشاره به چشم انداز 1404 برای جذب 20 میلیون گردشگر گفت: برای تحقق این هدف سالانه باید با رشد 200 درصدی تاسیسات گردشگری روبرو باشیم و ما از این آمار خیلی عقب هستیم. رشد سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری و حمل و نقل سالانه باید 199.8 درصد باشد. در این میان تاسیسات خدمات صدور روادید باید با رشد 266 درصدی همراه شود. ساماندهی و مدیریت یکپارچه میراث فرهنگی و سقف میراث جهانی باید با رشد 199 درصدی در سال همراه شود. ساماندهی و مدیریت صنایع دستی، تولید برند، صادرات و بازارسازی آن نیز نیازمند رشد 233 درصدی است. نباید فراموش کرد که آنتالیای ترکیه بیش از دو هزار هتل دارد اما ما اکنون در کل کشور حدود 1300 هتل داریم. باید بتوانیم به رشد و توسعه در حوزه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری دست یابیم.

اربابی در خصوص 500 نقطه زمین رایگان که در تعهدات دولت مطرح شده بود، گفت: کارگروه‌های مشترک تشکیل شده‌اند در حال حاضر 367 نقطه شناسایی و 30 نقطه به جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی اعلام شده تا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد و مراحل اجرایی آن در حوزه ساخت هتل و پروژه‌های محرک گردشگری انجام شود.

او همچنین در خصوص تعهدی که بانک گردشگری برای ارائه 250 ون گردشگری ارائه داده بود، گفت: قرار شد تولید این ون‌ها در داخل انجام شود و مراحل لیزینگ آن در حال انجام است 30 درصد مبلغ را آژانس‌ها و 70 درصد در قالب تسهیلات تتوسط بانک گردشگری ارائه خواهد شد ما نیازمند تشکیل شرکت‌های حمل و نقل گردشگری هستیم تا بتوانند از خدمات لیزینگ بهره بگیرند ضمن اینکه نمونه‌ای از این ون‌ها در نمایشگاهی در مشهد رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز