خبرگزاری کار ایران

مهرشاد شبابی:

اگر خشونت بد است این موضوع از نزدیکان بدتر است/ جامعه ما برخلاف قانون اساسی ما مترقی نیست

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۴۵۶

عضو هیات‌علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: اگر خشونت بد است این موضوع از نزدیکان بدتر است. از جهت فرهنگ‌سازی با توجه به مسئولیت این افراد در خانواده باید شدیدتر برخورد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرشاد شبابی در نشست تخصصی بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت؛ فرصت‌ها و چالش‌ها گفت: ابتدای کلام در این لایحه آمده ؛ علی‌رغم پیشرو بودن جامعه ایرانی در حفظ کرامت زن نسبت به جوامع دیگر و بنای آموزه‌های دینی و قانون‌اساسی مترقی ما موضوعاتی درباره تامین امنیت زنان مطرح می‌شود. معتقدم این لایحه با یک نوع تعارف شروع می‌شود. ما براساس چه مبنایی می‌‌گوییم جامعه ایران پیشرو در حفظ کرامت است. ما امیدواریم به این مرحله برسیم اما معتقدم لایحه باید صریح دقیق و متقن باشد.

وی ادامه داد: قانون اساسی ما یکی از مترقی‌ترین قانون‌ها درباره زن و خانواده است و ما با افتخار می‌گوییم قانون اساسی ما یک قانون مترقی است اما جامعه ما چنین جامعه‌ای نیست. همچنین در فصل یکم این لایحه در کلیات آن، خشونت را عبور از مرز عدالت به سمت ظلم معرفی کرده است. باید ببینیم این خشونت چیست و معتقدم باید این موارد شفاف‌سازی و قابل سنجش در لایحه باشد.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه در نقدهایی که از لایحه شده آمده در این لایحه هیچ تعریفی از خشونت نشده، خاطرنشان کرد: در ماده دوم لایحه خشونت ‌و انواع آن تعریف شده اما از لفظ خشونت استفاده نشده است.

شبابی با اشاره به راه‌اندازی صندوق حمایت از زنان بزه‌دیده گفت: در این لایحه آمده زنانی می‌توانند از این صندوق استفاده کنند که  پرونده‌های آنها دارای آثار اجتماعی و امنیتی خاص هستند. چرا باید قید درخصوص استفاده از این صندوق قرار داده شود در حالی‌که این صندوق می‌تواند طیب خاطر برای زنان ایجاد کند و می‌تواند به زنان از لحاظ مالی کمک کند تا بتوانند به‌راحتی بتواند حق خود را از بزهکار بگیرد.

وی با اشاره به بند دیگری از این لایحه گفت: در بند ششم این لایحه آمده وزارت اطلاعات و ناجا بر فعالیت‌های سازمان‌یافته که درخصوص زنان صورت می‌گیرد و فعالیت‌هایی که می‌تواند ارزش‌های اخلاقی را به مخاطره بیاندازد باید نظارت داشته باشند. در حال حاضر نیز ناجا و وزارت اطلاعات چنین موضوعاتی را رصد می‌کنند و دلیلی ندارد این موضوع در این لایحه قید شود و به نظرم اینجا این مسئله محلی از اعراب ندارد.

شبابی با اشاره به بحث کاهش ساعت کاری و دور کاری که در لایحه آمده، گفت: دورکاری و کاهش ساعت کاری به معنی گرفتن فرصت شغلی از زنان است اما من معتقدم این موضوع به خودی خود فرصت شغلی را از زنان نمی‌گیرد مشروط بر اینکه قانونگذار از سیاست‌های تشویقی در این خصوص استفاده کند. در کشورهای اروپایی نیز با سیاست‌های تشویقی دورکاری زنان انجام می‌شود و کارفرما مکلف به این موضوع است. معتقدم اصل این ماده خوب و به نفع زنان و کیان خانواده است.

وی متذکر شد: در ماده دیگری از این لایحه آمده "در صورتی که مرتکب جرم پدر، مادر و همسر باشد مجازات‌های تکمیلی بر آنها اجرا می‌شود". معتقدم باید فرهنگ‌سازی در این‌خصوص صورت بگیرد که اگر خشونت بد است این موضوع از نزدیکان بدتر است. از جهت فرهنگ‌سازی با توجه به مسئولیت این افراد در خانواده باید شدیدتر برخورد شود.

مسئول کلینیک حقوقی زنان و خانواده خاطرنشان کرد: معتقدم این موضوع باید اصلاح شود. نباید برای این افراد مجازات خفیف‌تر در نظر گرفته شود. من قبول دارم که در این‌خصوص یک‌سری قوانین بالادستی و نظرات مراجع وجود دارد اما مسئولان باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند. البته من نظری در این خصوص ندارم چون به نظرم یک عقبه فقهی اجتماعی و فرهنگی دارد اما معتقدم باید اصلاح شود و نباید به بهانه این عقبه رها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز