خبرگزاری کار ایران

کولر آبی یا کولر گازی؟

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۹۵۵

کولر آبی بهتر است یا گازی؟ کولر آبی برای ساختمان ما بهتر است یا کولرگازی؟ قیمت  کولر آبی بیشتر است یا قیمت کولر گازی؟ کدام کولر خنکی بیشتر دارد؟ برای صرفه جویی در مصرف برق کولر آبی خریداری کنم یا کولر گازی؟ آیا انتخاب کولر به منطقه ی زندگی هم بستگی دارد؟ این ها سوالی است که قبل و بعد از ساخت ساختمان های مسکونی و تجاری اداری افراد را درگیر خود می سازد که ما در این مقاله سعی داریم شما را در بهترین انتخاب جهت خرید کولر آبی راهنمایی کنیم.

از سال ها پیش کولر آبی اولین و تنها انتخاب هر خانواده بوده است. اما در سال های اخیر با ورود وسایل سرمایشی همچون کولر گازی، چیلر و اسپلیت کمی افراد را در انتخاب بهتر یک وسیله سرمایشی مناسب سردرگم نموده است.

همانطور که می دانید کولر آبی وسیله ای است که به وسیله ی آب عمل خنک سازی را انجام می دهد و کولر گازی به وسیله ی گاز این عمل خنک سازی انجام خواهد داد.

در بیشتر خانه های قدیمی کولر آبی قابل مشاهده است این را با رفتن به پشت بام خانه های قدیمی خواهید یافت.

در کولر آبی قطرات آب با ذرات موجود در هوا پیوسته و تبخیر می شوند. به همین دلیل خنکی مطلوبی را برای مناطق گرم و خشک ایجاد می کنند. بنابراین این کولرها برای مناطقی که رطوبت بالایی دارد و همانند شمال و جنوب کشور شرجی هستند مناسب نمی باشد.

اگر از اطرافیان پرس و جو کنید می بینید که کسانی که از کولر آبی استفاده می کنند هزینه ی برق کمتری نسبت به کسانی که از کولر گازی استفاده می کنند پرداخت می کنند زیرا برقی مصرفی کولر گازی بسیار بالاتر از کولر آبی است.

در کنار این ویژگی خوب بدترین ویژگی که کولر آبی دارد این است که به صورت مستقیم در معرض آلودگی ها و گرد و غبار قرار دارد و به آسانی آنها را وارد محیط داخل می کند. این به این دلیل است که کولر آبی باید خارج از محیط داخل منزل یا محیط کار و غیره قرار بگیرد و کاملا در فضای آزاد باشد.

در شهرهای بزرگ که آلودگی هوا بیشتر می باشد ورود آلودگی ها و ویروس ها به داخل منزل نیز افزایش می یابد. به دلیل رطوبت و نم موجود در کولر آبی محیط داخل کولر و پوشال ها محل مناسبی برای افزایش باکتر ها و ویروس ها می باشد و به اسانی آن آلودگی ناشی از ویروس ها و قارچ ها وارد محیط داخل می شود.

در سال های اخیر با ورود کولر گازی به بازارهای ایران خرید کولر گازی در کنار خرید کولر آبی گسترش پیدا کرد. کولر گازی الجی، سامسونگ، اجنرال، گری، شارپ و ... از جمله کولرهای گازی با قدرت موجود در ایران هستند که توانسته اند طرفداران زیادی در این مدت برای خود داشته و در میان مردم جایگاه ویژه ای پیدا کنند. این کولرها به دلیل عدم وجود رطوبت درون آنها و وارد نکردن انواع ویروس ها، گرد و خاک و آلودگی ها به داخل محیط می باشد.

همانطور که کولر آبی برای مناطق خشک و گرم مناسب است و رطوبت را وارد کولر و محیط می نماید، کولر گازی برای مناطق شرجی بسیار مناسب می باشد زیرا رطوبتی دارا نمی باشد.

کولر گازی موجود در ایران دو مدل وجود دارد، کولر گازی اسپلیت و پنجره ای. قیمت کولر گازی از نوع پنجره ای بسیار مناسب تر از نوع اسپلیت می باشد ولی هزینه ی برق مصرفی آن در حدود دو و نیم برابر کولر گازی اسپلیت است. بنابراین از لحاظ قیمت کولر گازی اسپلیت نسبت به پنجره ای مقرون به صرفه تر است.

هزینه ی کولر آبی و گازی

کولر آبی در همان ابتدای خرید کولر با توجه به قیمت مناسب تر نسبت به کولر گازی توجه افراد را جذب خود می کند. قیمت کولر آبی تقریبا چهار تا پنج برابر ارزان تر از قیمت کولر گازی می باشد. دومین هزینه ای که رو به روی خریداران است هزینه زیاد برق مصرفی کولر گازی نسبت به کولر آبی می باشد. این نکته هنگام مشاهده ماهانه ی قبض برق همگان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. زیرا در هنگام خرید یک بار هزینه ی زیادی پرداخت می شود ولی سال ها هزینه ی برق بسیاری باید پرداخت شود.

اقلیم مناسب برای کولر آبی

مناسب ترین خرید کولر برای مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند همانند شهرهای کرمان، کاشان، خراسان و ... می باشد کولر آبی می باشد. ولی بهترین کولر برای مناطق شرجی همانند شهرهای شمالی و جنوبی کشور کولر گازی می باشد.

مصرف انرژی کولر آبی و گازی

بزرگ ترین عیبی که به کولر آبی وارد است استفاده از آب زیاد در شرایط بی آبی کشور می باشد. اما با توجه به بالا بودن هزینه ی استفاده از سوخت های فسیلی مصرف برق مصرفی کولر گازی نیز بسیار بالا است. البته این امر با آمدن کولرهای گازی اینورتر تا حدودی پایین آمده است. مصرف کنندگان کولر گازی می توانند با توجه به متراژ محیط مورد استفاده کولر گازی مناسب تر و کوچک تری انتخاب نمایند.

استفاده از سایبان برای کولر آبی و رسوب زدایی مداوم و همچنین تعویض به موقع پوشال می تواند در هزینه ی برق مصرفی کولر آبی تاثیر بسزایی داشته باشد.

جهت خرید کولر آبی به رتبه ی انرژی آن توجه نمایید و کولر آبی گرید A را خریداری نمایید.

از لحاظ آلودگی کولر گازی هوای بیرون از محیط را با انتشار گازهای آلوده آلوده می نماید ولی هوای پاک و سالم را به محیط داخل وارد می نماید. این ویژگی در شهرهای آلوده مانند شهر اهواز که هوای آن آلوده است به محیط داخل وارد نخواهد شد.

اما در کولر ابی به سبب ورود آلودگی و گرد و خاک به داخل محیط ورطوبت موجود در پوشال ها که سبب رشد قارچ و باکتری می شود آلودگی به داخل محیط وارد می شود. البته شما می توانید با تعویض سالانه پوشال ها از به وجود آمدن ویروس ها پیشگیری نمایید.

مزیت کولر آبی

به طور کلی می توان مزایای ذیل را برای کولر ابی ذکر نمود:

  1. قیمت کولر آبی ارزان می باشد و مقرون به صرفه بودن در هنگام خرید کولر، نصب، راه اندازی، نگهداری و تعمیر کولر آبی
  2. برای محیط آلودگی و گاز سمی ایجاد نمی کند بنابراین با محیط زیست سازگار است.
  3. با توجه به اینکه بیشتر شهرهای ایران آب و هوایی گرم و خشک دارند بسیار برای این مناطق مناسب می باشد.
  4. از انرژی برق بسیار کمی استفاده می کند.
  5. به دلیل اینکه کولر آبی همچون کولر آبی آبسال، کولر آبی سپهر الکتریک، کولر آبی کاوه کویر، کولر آبی برفاب، کولر آبی انرژی، کولر آبی ارج قطعات مورد استفاده در کولر ابی در دسترس می باشد و قیمت مناسبی دارد.
  6. تعمیرات کولر آبی و کارهایی همچون تعویض پوشال آسان بوده و اگر کمی حوصله و آشنایی داشته باشید می توانید خودتان به راحتی آن را انجام دهید.
  7. جهت انجام تعمیرات سرویس کاران زیادی در هر شهر وجود دارند و به آسانی در دسترس عموم افراد قرار دارند تا مشکلات کولر آبی را برطرف کند.

معایب کولر آبی

  1. با توجه به وجود خشک سالی و کم آبی در ایران استفاده ی زیاد از آب در این نوع کولرها یکی از مهمترین معایب کولر آبی می باشد.
  2. با توجه به ورود آلودگی های موجود بیرون و درون کولر آبی احتمال ورود این آلودگی ها به داخل بسیار زیاد می باشد.
  3. نیاز به تعویض سالیانه پوشال و سرویس کولر آبی از جمله معایبی می باشد که برای کولر نامبرده می شود اما هزینه ی آن بسیار پایین می باشد.

یکی از پیشنهاد های خوب برای خرید انواع کولرهای آبی محصولات لوازم خانگی کاوه کویر می باشد که از آدرس: http://kavehkavir.com/water-cooler قابل دسترسی می باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز