خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

تملک 4 اثر تاریخی ثبت شده گیلان

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۶۹۱

مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان از خرید و تملک ۴ اثر تاریخی گیلان از محل اعتبارات ملی و استانی خبر داد .

به گزارش ایلنا از رشت، مدیر کل میراث فرهنگی  گیلان گفت: این اداره کل در راستای حفاظت و احیاء آثار تاریخی استان ، پس از پیگیری های متعدد موفق شد چهار اثر ثبتی شاخص استان را در لیست تملک خود قرار دهد.‌

شهرود امیر انتخابی بیان داشت: در این راستا شش دانگ ساختمان سرهنگ عضدی سیاهکل که به شماره 15223 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است خریداری شده که در صورت وجود تامین اعتبار ، این بنای تاریخی پس از انجام فعالیت های مرمتی به موزه و اداره میراث فرهنگی شهرستان تبدیل خواهد شد.

وی افزود: طرح توجیهی مرمت و احیاء خانه عضدی نیز توسط معاونت میراث فرهنگی آماده شده و در صورت تخصیص اعتبار لازم، در اسرع وقت نسبت به مرمت و احیاء آن اقدام خواهد شد.

امیرانتخابی افزود: سه اثر بعدی تملک شده ، تپه خسروخانی به شماره ثبت ملی 9943 ، تپه باستانی گرده کول به شماره ثبت ملی 20603 و خرید 4 دانگ از خانه تاریخی محصصی به شماره ثبت ملی 14986 است. برای طرح احیاء خانه محصصی لاهیجان نیز پس از انجام فعالیت های مرمتی ، کاربری موزه خوشنویسی استان ، مد نظر است.

شهرود امیرانتخابی یادآور شد : اعتبارات در نظر گرفته شده برای تملک آثار بسیار اندک است و فقط در مواقع اضطراری با داشتن طرح توجیهی ، بودجه لازم تخصیص داده می شود . برای تملک آثار ذکر شده بیش از هفت میلیارد ریال هزینه شده است .

 امیرانتخابی در پایان یادآور شد: اداره کل استان در یکسال اخیر ، اقدامات بسیار خوبی در زمینه های راه اندازی موزه های تخصصی ، دولتی و مشارکتی ، ثبت آثار تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور، تملک آثار تاریخی ، مرمت بناهای تاریخی، انجام کاوش های باستان شناسی ، برگزاری جشنواره ها، همایش ها و... اجرا کرده است که نسبت به جمع بندی و ارائه گزارش این فعالیت ها اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز