خبرگزاری کار ایران

گزارش رویترز از حواشی پیش از آغاز مجمع عمومی سازمان ملل

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۸۹۲

رویترز در گزارشی به بررسی مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد موضوع فشار بر ایران را مطرح کند. این در حالی است که پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، اتهام‌ها علیه ایران افزایش یافته است و ترامپ به دنبال جلب حمایت برای اعمال فشار بر ایران است.  

ترامپ به دنبال بهبود جایگاه خود در بین آمریکایی‌هاست تا بتواند پیروز انتخابات بعدی باشد. از سوی دیگر ترامپ می‌خواهد این اطمینان را ایجاد کند که به دنبال درگیری و التهاب نیست. موضوع مهم برای ترامپ، ایران است.

تهران در چند روز گذشته در مورد حمله به عربستان سعودی مورد اتهام قرار گرفته است. طی یک هفته گذشته، ترامپ تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تشدید کرده و به منظور حمایت از متحدان کلیدی خود در منطقه، تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی را به عربستان سعودی و امارات متحده عربی ارسال کرده است. 

وی تاکنون نسبت به استفاده از نیروی نظامی علیه ایران در برابر حملات سعودی‌ها مقاومت نشان داده و در برابر تندروهای اطراف خود که معتقدند ایران باید مجازات شود، مقاومت کرده است.

وی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ما فشار زیادی بر آنها وارد می‌کنیم، این فشار بیشتر از آنچه که تاکنون داشته‌اند خواهد بود. بسیاری از موارد در مورد ایران به کار گرفته می‌شود. من فردا در مورد ایران صحبت خواهم کرد.

ترامپ روز دوشنبه پشتوانه مهمی در سازمان ملل متحد به دست آورد که انگلیس، آلمان و فرانسه ایران را به خاطر حملات سعودی‌ها مقصر دانستند و از تهران خواستند که برای انجام  مذاکرات جدید با قدرت‌های جهانی در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود موافقت کند.

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای در این خصوص مدعی شدند: برای ما روشن است که ایران مسئولیت این حمله را بر عهده دارد. هیچ توضیح موجه دیگری وجود ندارد. ما از تحقیقات مداوم برای تعیین جزئیات بیشتر پشتیبانی می‌کنیم. 

 ترامپ و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران این هفته در آمریکا در نزدیکی هم قرار دارند و روز چهارشنبه قرار است حسن روحانی در سازمان ملل سخنرانی کند. 

درباره دیدار ترامپ و روحانی حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد اما هنوز هیچ چیز مشخص نشده است.  رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته است که در صورت بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ایران، آمریکا می‌تواند در  بحث‌های چندجانبه با ایران حضور داشته باشد. 

روحانی درباره سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: پیام ما به جهان در نشست ایالات متحده صلح و ثبات است و همچنین می‌خواهیم به جهانیان بگوییم که اوضاع در خلیج فارس بسیار حساس است.

رهبران اروپایی در تلاش هستند تا از درگیری نظامی بین تهران و واشنگتن جلوگیری کنند.

بوریس جانسون، روز دوشنبه درباره توافق جدید ایران با هدف جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و همچنین برنامه‌های موشکی بالستیک این کشور صحبت کرد. وی در مورد برجام مدعی شد: برجام یک توافق بدی بود. ترامپ تنها کسی است که می‌تواند یک توافق جدید را منعقد کند. 

رئیس‌جمهور فرانسه هم دیروز به ایالات متحده آمریکا آمدتا تلاش‌های میانجیگرانه خود میان ایران و آمریکا را ادامه دهد.

ترامپ در مورد تلاش‌های ماکرون برای میانجیگیری میان ایران و آمریکا گفت: ما به واسطه نیاز نداریم، ماکرون دوست من است اما ما نیاز به واسطه نداریم آنها می‌دانند چگونه با من تماس بگیرند.

علیرغم اینکه ترامپ در صحبت‌های خود بارها دست به تهدید نظامی ایران و یا حتی کره شمالی زده است اما تجربه نشان داده که او دنبال جنگ با ایران نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز