خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

مزایا و معایب لباس فرم دانش آموزان در استان خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۹۵۲

طی دودهه گذشته وزارت آموزش ‌و پرورش جهت همسان‌سازی دانش‌ آموزان و کاهش فاصله طبقاتی بر آن شد تا پوشاندن لباسی به یک شکل و رنگ بر تن دانش آموزان را اجرایی کند. ابتدای امر در خیلی از مدارس این فرم لباس اجباری نبود اماکم کم ،این طرح به صورت همگانی اجرایی شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، هر ساله برای رضایت بیش‌تر دانش‌آموزان از طراحی فرم‌ها این لباس‌ها تغییر شکل و رنگ داده به صورتی که همین تغییر رنگ و مدل به نوعی به یک چالشی مبدل شد و راه را برای ورود مافیا و زد و بندها در این زمینه و طرح نیز باز کرد.

سال گذشته یکی از گلایه‌های خانواده‌ها همین فرم مدارس بود که هزینه سرباری بر دوش بسیاری از خانواده‌ها شد.

نحوه طراحی و انتخاب رنگ فرم مدارس یکی دیگر از چالش‌های این طرح بوده که موجب نارضایتی دانش‌آموزان شده که به گفته یکی از تولیدکنندگان فرم مدارس در یکی از نواحی آموزش و پرورش  شهر مشهد هر ساله با همفکری مدیران مدارس و اعضای اولیا و مربیان طرحی برای فرم مدارس برگزیده می‌شد.

اما عدم اجبار در فرم مدارس و تغییر هرساله آن اتفاق میمون و مبارکی بود که امسال  با کمک متولیان و مجریان این طرح به وقوع پیوست اگرچه بسیاری  هنوز از نقص‌هایی در این طرح سخن گفته و از گرانی و دیگر چالش‌ها می‌گویند.

اجبار یا عدم اجبار استفاده از فرم مدارس

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان خراسان رضوی به عدم اجبار لباس فرم مدارس برای خانواده‌ها اشاره کرده و می‌گوید: به جهت جلوگیری از فخرفروشی دانش‌آموزان توانمند و آسیبی که به دانش‌آموزان مستمند و کم‌برخوردار وارد شده، آموزش پرورش با در نظر گرفتن آزادی کامل اولیا در این طرح، آن را اجرایی می‌کند.

علی‌محمد یونسی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون چالش‌ها و شائبه‌های موجود اجرای طرح فرم مدارس می‌افزاید: هیچ اجباری در تهیه فرم لباس مدارس نبوده اما برای جلوگیری از فخر فروشی، لباسی هم‌رنگ و متحدالشکل برای مدارس تبیین شده که امسال وزارت آموزش‌و پرورش سازمان دانش‌آموزی را مجری این طرح قرار داده است.

سازمان دانش‌آموزی متولی اجرای طرح فرم مدارس

وی تصریح می‌کند: با ابلاغ این دستور در تاریخ ۲۸ فروردین ماه سال جاری،این سازمان بلافاصله بخش‌نامه‌ای را تهیه و به ۳۲ناحیه کشوری ارسال کرد که سازمان دانش‌آموزی در استان خراسان با تشکیل فوری کارگروهی تصمیمات جدیدی را اتخاد کردند.

یونسی ادامه می‌دهد: طی فراخوانی از سمت سازمان صنعت و معدن و تجارت به تمامی تولید‌کنندگان پوشاک ۱۳۸ تولید کننده مراجعه کرده و آمادگی خود برای تهیه فرم مدارس را اعلام کردند.

متولی اجرای همسان‌سازی لباس مدارس اظهار می‌کند: در نتیجه سازمان صنعت و معدن و تجارت پس از بررسی کیفیت کار و قیمت این تولیدکنندگان ۱۱۴ تولیدکننده را به سازمان ما به صورت مکتوب برای انعقاد قرار داد بین مدارس و نواحی مختلف معرفی کردند.

وی بیان می‌کند: سازمان دانش آموزی در انتخاب تولیدکنندگان هیچ نقشی نداشته و این انتخاب با اداره کل صنعت و معدن و تجارت بوده و این افراد با مراجعه امسال نیز این آزادی عمل برای تولیدکنندگان وجود داشته که خودشان دو تا سه ناحیه را برای اجرای طرح انتخاب کنند.

یونسی می‌گوید: تولید کنندگان پس از انتخاب ناحیه چند طرحی را که برای اجرای فرم مدارس سال تحصیلی جاری در نطر گرفته در نمایشگاه قیمت‌گذاری سازمان دانش آموزی که توسط کارگروهی متشکل از نماینده اتحادیه تولیدکنندگان،نماینده صنعت و معدن و تجارت، نماینده آموزش و پرورش و نماینده سازمان دانش‌آموزی و هنرستان‌‌های متخصص مد و لباس بوده قیمت لباس فرم را مشخص کردند.

امکان تکرار فرم سال‌های گذشته به درخواست مدیران

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان عنوان می‌کند: پس از قیمت‌گذاری، لباس‌ها به ناحیه‌ای که تولید کننده درخواست اجرای طرح در آن را داشته ارسال شده و این لباس در نمایشگاه دومی که ناحیه مجدد تشکیل داده در معرض و منظر مدیر و منتخب انجمن اولیا و مربیان گذاشته شد و مدیر و معاون طرح مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و پس از آن کد مورد نظر را به آموزش و پرورش اطلاع می‌دهد.

وی تبیین می‌کند: پس از انتخاب طرح توسط مدارس تولیدکننده موظف است در جوار کارشناس حقوقی ناحیه با مدیر مدرسه متقاضی قرار داد منعقد می‌کند.

یونسی یادآور می‌شود: مدیران مدارسی که برای رفاه حال دانش‌آموزان و خانواده‌ها متقاضی تکرار فرم سال گذشته شده و این طرح در نمایشگاه نیز موجود نبود با نگارش نامه‌ای به ناحیه متقاضی شده که فرم سال گذشته توسط همان تولید کننده که اکنون در ناحیه دیگری مجری است انجام دهد.

بهره همگانی از اجرای طرح

وی به پرسش خبرنگار ایلنا پیرامون انجام مزایده به جای فراخوان این‌گونه پاسخ می‌دهد: سازمان صنعت و معدن تجارت در جهت استفاده همه اقشار تولیدکننده از این سفره‌ای که پهن شده فراخوان داده تا به این صورت حتی خانمی که سرپرست خانوار بوده بتواند از این طرح مستفید شود.

یونسی در خصوص والدین ورودی‌های جدید که امکان پرداخت هزینه فرم مدارس را ندارند بیان می‌کند: هرجا ولی دانش‌آموز با مراجعه به مدیر مدارس اعلام کرده که توان پرداخت هزینه را نداشته بلافاصله مدیر مدرسه با سازمان دانش‌آموزی ناحیه ارتباط برقرار کرده و این سازمان مشکل را حل می‌کند.  

وجود زد و بند بین مدیران مدارس و تولیدکنندگان

یکی از تولیدکنندگان مناطق کم برخوردار درباره طراحی فرم مدارس می‌گوید: انتخاب طرح فرم مدارس با همفکری مدیران و معاونان مدارس و انجمن اولیا انجام شده که البته امسال تغییراتی در این زمینه انجام شده و نمایشگاهی برای ارائه طرح‌ها برگزار شد.

وی در باره قیمت گذاری فرم مدارس توضیح می‌دهد: امسال قیمت هر مانتو شلوار دخترانه ۸۵ هزار تومان بوده و با اضافه کردن ۱۵ هزار تومان مقنعه‌ای نیز ارائه می‌دهند که البته برای سایزهای خیلی بزرگ مبلغ اضافه دریافت می‌شود.

وی بیان می‌کند: در سال‌های گذشته بین مدیران و تولیدکنندگان گاهی زدو بندهایی انجام می‌شد  که امسال با تشکیل کارگروه نظارت و نیز ورود سازمان‌های مختلف به این حوزه دیگر این تخلف صورت نمی‌گیرد.

وی در آخر گلایه می‌کند: سود ما از هر فرم مدرسه تنها ۱۵ هزار تومان بوده که از این مبلغ بین ۸تا ۱۰ هزار تومان را باید به آموزش پرورش پرداخت کنیم که این سود ما را به حداقل رسانده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز