خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سفر کارت ملی مطرح کرد:

تصمیمات آنی و تغییر مدیریت‌ها سبب شکست سفرکارت ملی شد/ بانک‌ها به عنوان عامل واسط حذف شدند

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۴۱۶

مدیرعامل و نائب رییس هیات مدیره شرکت سفرکارت ملی با اشاره به حذف بانک‌ها به عنوان واسطه از طرح سفرکارت‌ها گفت: متاسفانه با توجه به آنکه شرکت‌های دولتی دائم با تغییر مدیریت و تغییر سیاست‌های کاری روبه‌رو هستند، موجب شکست طرح سفرکارت شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دهه ۸۰ بود که طرحی تحت عنوان سفر کارت ملی به منظور ارزان‌سازی و تسهیل سفر اجرایی شد. طرحی که در آن بخش‌های رفاهی اداره‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌بایست مبلغی را به عنوان هزینه سفر در کارت سفر کارکنان و کارمندان خود واریز می‌کردند و کارکنان نیز با آن کارت‌ها به رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز طرف قرارداد با پروژه سفرکارت می‌رفتند و از خدمات آنها استفاده می‌کردند. طرح سفر کارت ملی عنوان طرحی بود که سازمان میراث فرهنگی برای قسطی کردن سفرها اجرا کرد.

هرچند بیش از ۳ میلیون سفر کارت صادر شد، اما در نهایت با شکست این طرح روبه رو بودیم چراکه از یکسو بانک‌های عامل که به عنوان رابط معرفی شده‌ بودند از عملیاتی کردن این طرح سر باز زدند و از دیگر سو ارگان‌ها و نهادهای دولتی سفرکارت‌ها را شارژ نکردند.

با وجود آنکه حدود یک دهه از طرح سفر کارت ملی می‌گذرد، این روزها بازهم خبرها از عملیاتی شدن مجدد این طرح دارد، از این رو با سیدمهدی خراسانی (مدیرعامل شرکت سفر کارت ملی) که متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری است، به گفت‌وگو نشستیم.

سفر کارت ملی، پروژه‌ای است که قرار بود به واسطه آن شاهد ارزان‌سازی و تسهیل سفر در کشور باشیم اما این طرح در دهه ۸۰ یکبار طعم شکست را چشید و نتوانست به اهداف خود دست یابد. با توجه به آنکه اکنون مجدد شاهد صحبت‌هایی درخصوص اجرای سفر کارت ملی هستیم، آیا بررسی درخصوص چرایی شکست خوردن این طرح انجام داده‌اید؟ چرا سفر کارت ملی شکست خورد؟

هیات وزیران در دهه ۸۰ مصوبه‌ای تصویب کرده و در آن عنوان شد که یکی از شرکت‌های دولتی که سابقه فعالیت در حوزه گردشگری دارد، متولی امر سفر برای کارکنان دولت شود. در این راستا بنابرآن شد تا کارت‌هایی با عنوان کارت‌های سفر در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی توزیع شود که این کارت‌ها قابلیت آن را داشته باشد که برای کارکنان دولت در ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی ردیف بودجه‌ای اختصاص بدهند و این کارت‌ها شارژ شوند و کارمندان دولت بتوانند از این کارت‌ها برای سفر، امور رفاهی و اقامت در هتل استفاده کنند.

از آنجا که این طرح برای نخستین بار بود که در کشور اجرا می‌شد و سابقه‌ای نداشت، با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو شد؛ بخشی از این مشکلات به بانک‌های عامل بازمی‌گشت چراکه بنا بر آن گذاشته شده بود که یک واسطه بین ارگان‌های دولتی و کارمندان قرار گیرد چراکه ارگان‌ها نمی‌توانستند به صورت مستقیم این پول را به کارمندان خود بدهند. از این رو بانک‌های عامل به عنوان واسطه درنظر گرفته شدند تا در نخستین مرحله پول را به کارت‌ها واریز کنند و در مراحل بعد خود ارگان درصدد شارژ کردن سفرکارت برآید.

با اجرایی شدن این طرح، با دو مشکل روبه‌رو شدیم؛ بخشی از مشکلات توسط بانک‌های عامل به وجود آمد و در مرحله بعد کارت‌ها توسط ارگان‌ها و سازمان‌ها شارژ نشد و همکاری لازم برای اختصاص ردیف بودجه انجام نگرفت.

با وجود آنکه این طرح ایده بسیار خوبی بود اما به دلایلی که ذکر شد، این طرح نه تنها شکست خورد بلکه خاطره‌ بسیار بدی در ذهن کاربران به جا گذاشت. درواقع می‌توان گفت کارمندان دولت که از جمله کاربران اصلی طرح سفرکارت بودند خاطرات بدی از این طرح در ذهن خود دارند. متاسفانه با توجه به آنکه شرکت‌های دولتی دائم با تغییر مدیریت و تغییر سیاست‌های کاری روبه‌رو هستند، موجب شکست طرح سفرکارت شدند.

در نهایت این پروژه کنار گذاشته شد اما از آنجا که سفرکارت از زمره شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی کل کشور، هلدینگ آتیه صبا، ‌شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی است، مجموعه‌ای از هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی را در پیش روی خود دارد.

ضمن آنکه سفرکارت ملی رسالت‌های مختلفی از جمله عامل فروش گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، مجری برگزاری برنامه‌های تورهای بازنشستگی کل کشور است و در عین حال مجوز آژانس نیز دارد، می‌تواند در تمام عرصه‌های صنعت گردشگری ورود کند و فعالیت داشته باشد.

بعد از آنکه سفرکارت کنار گذاشته شد این شرکت به بحث فروش عمده اتاق‌های هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی ورود کرد و حدود چهار سال است که یکی از مجریان انحصاری برگزاری تورهای بازنشستگی است. از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار بازنشسته را به تورهای رفاهی اعزام کرده‌ایم.

با توجه به آنکه شرکتی خصولتی به شمار می‌رویم، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به سادگی با ما قرارداد امضا می‌کنند و از شرایط مزایده و مناقصه خارج می‌شود. از این رو می‌توانیم در این بازار مشتریان مختلفی از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی داشته باشیم.

رویکرد شرکت سفرکارت ملی از سال گذشته تغییر کرد و ما را به سمت تغییر وضعیت سوق داد تا سفرکارت را به نحوی دیگر مجدد راه‌اندازی کنیم. زنده کردن دوباره این طرح با مسائل و مشکلات خاصی روبه‌رو بود چراکه ذهنیت و خاطره منفی از سفرکارت در ذهن اقشار جامعه به خصوص بخشی که وابسته به دولت هستند، ایجاد کرده بود. پاک کردن این ذهنیت و ارائه خدماتی که بتواند دوباره اعتماد آنها را جلب کند، مسئله‌ مهمی است.

از این رو مطالعات اولیه و بررسی باشگاه‌های مشتریان را در پیش گرفتیم و تمرکز را بر بازارهای مختلف هدف بازار مشتریان قرار دادیم. اولویت کار ما حوزه رفاهی و تفریحی است.

با توجه به آنکه اکنون سفر کارت ملی تبدیل به یکی از فعالیت‌های مهم مجموعه شده است، آیا ساز و کار جدیدی برای آن ایجاد کرده‌اید و طرحی جدید برای آن در نظر دارید؟

شرایط تغییر کرده و درصدد آن هستیم که اولین و بزرگترین باشگاه مشتریان حوزه گردشگری را شکل دهیم. هرچند ماهیت همان سفرکارت گذشته است و با سازمان‌ها قرارداد خواهیم بست.

به واسطه شرکت ما که یک شرکت نیمه دولتی است و قرار است شرایط سفر را تسهیل کند، در باشگاه مشتریان در جیب مردم مشارکت می‌کنیم و به آنها ۳۰ درصد افزایش اعتبار می‌دهیم. اگر بابت هر نفر سالانه یک میلیون تومان برای بخش رفاهی در نظر گرفته شده باشد و این سرانه بخواهد تبدیل به یک بار سفر در سال شود، برای آنکه تعداد دفعات سفر را افزایش دهیم، مشارکتی در افزایش اعتبار انجام می‌دهیم. سعی می‌کنیم آن گردشگر را به عنوان کاربر فعال، با ارائه تخفیف‌هایی که بیشتر از تخفیف‌های بازار است، وفادار کنیم و اولویت رزرو به آنها بدهیم.

همچنین کاربران سفر کارت، می‌توانند خدمات گردشگری از حمل و نقل گرفته تا خدمات رستورانی، تفریحی و اقامتی را در یک بسته کامل در اختیار داشته باشند. می‌تواند بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس را با قیمت نت دریافت کند.

سفرکارت ۵۴ هتل در اختیار دارد که با حداقل ۳۰ درصد تخفیف و حداکثر ۵۰ درصد تخفیف به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در عین حال دارنده سفرکارت می‌تواند از خدمات پذیرنده‌ها نیز استفاده کند. هر کاربر پنل شخصی خود را دارد در عین حال کارت فیزیکی دریافت می‌کند و می‌تواند آن را شارژ کند و در جریان امتیازها و اعتبار خود قرار گیرد.

یک روز اقامت رایگان در مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی به عنوان هدیه روز تولد و سالگرد ازدواج در نظر گرفته شده، ضمن آنکه در بازه‌های زمانی ۱۰ روزه سه بار با کاربر تماس گرفته می‌شود تا اطلاعات رزرو به او ارائه شود.

با توجه به آنکه این روزها شاهد تراکم مسافران در نوار شمالی کشور هستیم، یکی از اهداف ما آن است که توزیع سفر در استان‌های مختلف را ایجاد کنیم؛ به طور مثال چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان و غیره را مدنظر قرار دهیم. جاذبه‌های بسیاری از استان‌های کشور به خوبی معرفی نشده‌اند ضمن آنکه ممکن است یکی از مهمترین مسائل برای سفر اقامت باشد. سعی ما بر آن است تا این دغدغه را برای گردشگران رفع کنیم تا شاهد توزیع سفر در همه استان‌های کشور باشیم. دارند سفرکارت دغدغه اسکان نخواهد داشت چراکه به هر شهری که سفر کند یک هتل وجود دارد که می‌تواند در آن اقامت داشته باشد.

البته این هتل‌ها محدود به هتل‌های مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی خواهند بود. از آنجا که در کیش، قشم، مشهد، قم، کاشان و سرعین هتل نداریم، در این شهرها هتل گارانتی در نظر گرفته‌ایم. رسالت ما آن است که ظرفیت مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی را تکمیل کنیم چراکه ۴۴۰۰ باب اتاق داریم.

به بحث افزایش اعتبار سفر کارت و مشارکت در آن اشاره داشتید. این افزایش اعتبار را چگونه انجام خواهید داد؟ آیا روش شارژ کردن سفرکارت تغییر کرده است؟

علاوه بر آنکه ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی می‌توانند سفرکارت کارمندان خود را از بودجه رفاهی شارژ کنند، خود کاربران نیز می‌توانند در صدد شارژ سفرکارت برآیند. در اینجا بانک‌ها به عنوان واسطه حذف شده‌اند و شارژ به صورت مجازی در کارت‌ها محقق خواهد شد.

ضمن آنکه با توجه به پنلی که در اختیار بخش رفاهی سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار می‌دهیم، مدیریت این بخش می‌تواند به راحتی متوجه شود کاربر به کدام شهر سفر کرده و در کجا اقامت داشته. می‌توانند فعالیت کاربران را رصد کنند.

با توجه به آنکه بخش رفاهی می‌تواند فعالیت کاربران را رصد کند، جایگاه حریم شخصی کجا خواهد بود؟

در اینجا در خصوص کاربر سازمانی صحبت می‌کنیم ضمن آنکه کاربران می‌توانند صفحه شخصی خود را جدای از صفحه سازمانی داشته باشند. اکنون نیز در بخش رفاهی، سازمان‌ها حریم شخصی معنی ندارد و کارمندان هر زمان در هر شهر هتل مدنظر داشته باشند، بخش رفاهی برای آنها رزرو خواهد کرد.

سقف مبلغی که کاربران سفرکارت می‌توانند درصدد شارژ کارت‌های خود برآیند چقدر است؟

این مبلغ از ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و سقف حداکثری نخواهد داشت و کاربران می‌توانند تا هر اندازه که تمایل داشته باشند، سفر کارت خود را شارژ کنند. ضمن آنکه چهار طرح ۳۰۰، ۵۰۰، ۷۰۰ هزار و بیش از یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است. چنانکه اگر یک میلیون تومان سفرکارت شارژ شود ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آن کارت را شارژ خواهیم کرد.

بر اساس شارژ مجدد، دفعات سفر، شرکت در نظرسنجی‌ها، تکمیل پروفایل و غیره به کاربر امتیاز و اعتبار داده می‌شود.

پایانه‌های فروش چگونه خواهند بود؟

مشهد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و تهران مراکز فروش سفرکارت هستند. البته علاقه‌مند هستیم این بخش را به بستر دیجیتال منتقل کنیم تا این عملیات در بستر دیجیتال اتفاق بیفتد چراکه دفترداری برای ما هزینه‌بر است و تامین نیروی انسانی آن کار دشواری است. ترجیح ما آن است که همه کارها در بستر دیجیتال انجام شود.

هرچند بخش اقامت در حوزه سفر یکی از مهمترین بخش‌های فعالیتی مجموعه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی به حساب می‌آید اما با توجه به آنکه سفرکارت مقوله‌های دیگری از سفر مانند حمل و نقل و رستوران پذیرایی را نیز مدنظر دارد، آیا قرار است فعالیتی مانند سایت‌های رزرو در حوزه حمل و نقل را به صورت موازی انجام دهید؟

دو مدل بلیت هواپیما داریم که یکی از آنها سیستمی و دیگری چارتری است. برخی از گروه‌های فروش با درصدی کم درصدد فروش بلیت‌های چارتری که روی سیستم آمده‌اند برمی‌آیند اما ما حتی آن درصد کم را هم دریافت نخواهیم کرد چراکه کار ما فروش بلیت نیست اما برای تکمیل خدمات ارائه شده در حوزه سفر این کار را انجام خواهیم داد.

باتوجه به آنکه در بخش باشگاه مشتریان به این مهم اشاره دارید که مراکز اقامتی (مانند هتل‌ها، مهمانسراها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها)، دفاتر خدمات مسافرتی و تورها، رستوران‌ها و مراکز پذیرایی شهری و بین‌راهی، شرکت‌های حمل و نقل مسافر و اجاره خودرو، مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی و فروشگاه‌های صنایع دستی از مهمترین مراکز گردشگری عضو شبکه سفرکارت ملی است؛ و باتوجه به آنکه در گذشته شاهد عدم تحقق وعده‌های ارائه تخفیفات در حوزه‌های مختلف بخصوص پذیرایی و رستوران‌ها بودیم و بسیاری از مراکز نیز هنگام مراجعه کارکنان از لغو قراردادشان با پروژه و یا عدم تخفیف در نظر گرفته شود و ... خبر می‌دادند که این امر سبب سردرگمی مخاطبان شده بود؛ چه تضمینی برای عملیاتی شدن تخفیفات ارائه شده وجود دارد؟

در قراردادهای سازمانی خدمات را ضمانت می‌کنیم. اینکه در گذشته چه اتفاقی برای سفرکارت افتاده است را باید کنار بگذاریم چراکه تمام پولی که در اختیار سفرکارت گذاشته شده بود خرج شده است و پولی در دست ما باقی نمانده که کاربر استفاده نکرده باشد. شکل ارائه خدمت قشنگ نبود.

وقتی دولت به حوزه‌ای ورود می‌کند که زیرساخت‌های لازم را برای آن ایجاد نکرده است، با خسارت روبه‌رو می‌شود. تصمیمات آنی و غیرکارشناسانه سبب می‌شود تا به گستره ایران آسیب ببینیم.

در بررسی خدمت‌های ارائه شده به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم ۱۲۰ خدمت ارائه دهیم. از آنجایی که هتل‌ها در زمره زیرمجموعه خود ما قرار می‌گیرد این تضمین وجود دارد که تخفیفات اعمال شود اما هیچ تضمینی برای بخش پذیرنده‌ها تخفیف‌های خود را در سایت اعمال کرده‌اند، وجود ندارد. ما می‌گوییم از پنج تا ۵۵ درصد تخفیف ارائه می‌دهیم. ما اینکه چند درصد تخفیف اعمال شود را تضمین نمی‌کنیم. به غیر از بخش پذیرایی و رستوران که قیمت‌های ارائه شده در آن قابل تضمین نیست، ارائه تخفیف در سایر بخش‌ها از جمله اقامت و حمل و نقل را تضمین خواهیم کرد.

در زمان پرمسافر دارندگان سفرکارت با چه شرایطی روبه‌رو خواهند بود؟ آیا امکان رزور به صورت خاص برای دارندگان سفر کارت امکان پذیر است؟

اصل و اولویت ما برای دارندگان سفرکارت اولویت در رزرو است و دارندگان سفرکارت اولویت نخست ما در زمان پیک و پرمسافر سال خواهند بود.

از آنجا که بحث سفرکارت ایجاد امکاناتی برای آسان‌سازی سفر که شامل حمل و نقل، پذیرایی و اقامت را شامل می‌شود، آیا اعتبار خاصی برای سفرکارت در نظر گرفته‌اید؟

مجموعه ما به لحاظ مالی مشکلی ندارد ضمن آنکه مجموعه اقامتی تماماً از جمله هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی هستند. در این میان فقط پشتوانه مالی شرکت مطرح است و اعتبار خاصی برای سایر بخش‌های سفر در نظر گرفته نشده است.

یکی از اهداف سفرکارت ارزان‌سازی و تسهیل سفر بود. آنچه که اکنون در این طرح اجرایی خواهد شد، تا چه اندازه به این هدف نزدیک است؟

در کشور بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته داریم. شرکت پرشین گلف، صندوق بازنشستگی، شرکت ایرانگردی و جهانگردی درگیر پروژه کلان برای اعزام بازشستگان به سفر هستند. موضوع سفرکارت پروژه‌‌ای است که می‌تواند این حوزه را پوشش دهد. سالانه ۷۵ هزار سفر برای بازنشستگان داریم که به صورت سهمیه‌ای است. اولویت اول ما آن است که بازنشستگان بتوانند از این کارت‌ها استفاده کنند و از خدمات سفر استفاده کنند. ضمن آنکه صندوق بازنشستگی خدمات مختلفی در حوزه‌های سفر ارائه می‌دهد و سعی ما بر آن است تا این مهم را هدفمند کنیم.

وقتی چنین بازار انحصاری در اختیار داریم باید بتوانیم از این بازار استفاده کنیم. از آنجا که محدودیت بودجه وجود دارد و دولت عنوان می‌کند ۷۰ میلیارد تومان هزینه سفر در نظر گرفته است، اگر آن را بخش بر ۴۰۰ هزار تومان کنیم در سال ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار سفر امکانپذیر خواهد بود که بین سه شرکت مذکور تقسیم می‌شود.

دولت عنوان می‌کند هر بازنشسته در دوران بازنشستگی خود می‌تواند سه بار از خدمات رفاهی در سه سال متفاوت استفاده کند. در حال حاضر هر سال حدود ۷۴۰ هزار تومان به هر بازنشسته و یک همراه برای سفر ارائه خواهد شد. نباید فراموش کنیم که ضعف بودجه در کشور مطرح است. قصد ما آن است که با عملیاتی شدن سفرکارت قدرت انتخاب بازنشستگان برای سفر بیشتر شود و به غیر از مشهد، قشم و کیش بتوانند به سایر شهرهای کشور نیز سفر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز