خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

نباید اجازه بدهیم حادثه کربلا را تحریف کنند/ روایات عاشورا را باید از منابع موثق نقل کرد

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۴۲۲

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریف حادثه کربلا بسیار بد است و نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی در مورد امامان بزرگوار بیفتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در مراسم عاشورای حسینی که در محل خانه کارگر برگزار شد، اظهار داشت: ما در مورد تاریخ کربلا منابعی را در اختیار داریم که بعد از سال ۵۰۰ هجری نوشته شده و ما منابع پیش از این را در اختیار نداریم. 

وی افزود: اگرچه مقتل‌خوانی بین شیعیان رواج داشته اما تا سال ۱۷۸ هیچ منبعی درباره مقتل‌ها روی کاغذ نیامده بود که بتوانیم به آن استناد کنیم. 

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: به مقتل ابومخنف در دو کتاب به صورت مفصل استناد شده که یکی کتاب تاریخ طبری و دیگری کتاب لحوف سید ابن طاووس است. از مظلومیت حسین ابن علی همین یک نکته کافی است. یعنی حتی منابعی که به اسم تاریخ اسلام نوشته شده کم می‌بینیم. 

محجوب با بیان اینکه مرحوم سید ابن طاووس ۷۵ سال عمر کرده و متولد حله است و تحقیقات خود را در سامرا و بغداد انجام داده، بیان کرد: او سال‌ها عمر خود را برای نوشتن کتابی درباره تاریخ کربلا و عاشورا صرف کرد و رهبر انقلاب هم تاکید دارد که کتاب ابن طاووس مستندترین کتاب در این حوزه است. 

وی افزود: سید ابن طاووس از بزرگان شیعه امامی است و این اثر نیز یکی از آثار بزرگ تاریخ اسلام محسوب می‌شود. مظلومیت امام حسین(ع) این است که تا سال ۱۸۰ هیچ کتابی درباره قیام تاریخ‌ساز او در دست نیست. 

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: سید‌ ابن طاووس در کتابش آورده که وقتی هنوز معاویه نمرده امام حسین (ع) را دعوت می‌کنند. مروان بن حکم در این خصوص مشورت می‌دهد و از کسانی است که باعث و بانی جنگ جمل بوده است. او اشاره می‌کند که همانطور که یزید گفته در صورت عدم بیعت امام حسین (ع) سرشان را ببرید. در هیچ منبعی ذکر نشده که امام حسین (ع) چه زمانی به مکه رسیده است. 

او ادامه داد: شیعه امام حسین (ع) باید منابع و کتب مربوط به قیام عاشورا را بخواند اما نباید چیزهایی به ایشان نسبت داد که صحت ندارد. اگر چیزی را نمی‌دانیم نباید به ایشان نسبت بدهیم. باید درباره امامان بزرگوار دقیق صحبت کنیم. تحریف حادثه کربلا بسیار بد است و نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی در مورد امامان بزرگوار بیفتد. عبدالله‌بن عباس می‌خواست امام حسین (ع) را از رفتن به کوفه برحذر دارند. اگرچه امام(ع) این امر را نپذیرفت‌. ایشان می‌فرماید من از جانب خدا ماموریت دارم و باید این وظیفه محول شده را انجام بدهم. 

محجوب خاطرنشان کرد: درباره خارج شدن امام حسین (ع) از مکه؛ امام صادق (ع) نامه‌ای از امام حسین (ع) را به عنوان سند مطرح می‌کند که در جواب به شبهات عباسیان مطرح می‌شود. ایشان می‌فرماید که در نامه حسین بن علی به بنی‌هاشم آمده«هر کس همراه من بیاید شهید خواهد شد و هر که باز ماند به پیروزی نائل نخواهد آمد».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: سید‌ ابن طاووس نقل می‌کند که در راه کربلا امام حسین (ع) به سپاه حر بن‌ یزید ریاحی بر می‌خورد و سپاه حر نامه‌ای را از طرف دشمن به امام حسین (ع) تحویل می‌دهد و حر‌ به سپاه امام حسین (ع) می‌پیوندد.

محجوب درباره شهادت حضرت قاسم (ع) نیز تصریح کرد: طبق برخی روایات سه تن از فرزندان امام حسن(ع) در واقعه عاشورا شرکت داشتند و فقط حضرت قاسم (ع) نیست. ایشان از بزرگانی بودند که در عاشورا به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز