خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در پاسخ به ایلنا:

رایزنی کشورهای شمال آمریکا با ایران برای افزایش روابط فرودگاهی/ نقاط ممنوعه پروازی در خلیج فارس افزایش نیافته است/ ادعای ناامنی فضای عبوری آسمان ایران خنده‌دار است

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۱۸۰

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند آسمان ایران را ناامن نشان هند تا میزان پرواز عبوری از آن کاهش پیدا کند اما ما توانسته‌ایم با ارائه خدمات استاندارد به ایرلاین‌های مختلف داخلی و خارجی همچنان مسیر پروازی ایران را اقتصادی نگه داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیاوش امیرمکری در نشست خبری امروز در تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایلنا مبنی بر اینکه آیا نقاط پروازی ایران در فضای خلیج فارس و تنگه هرمز پس از تنش‌های اخیر منطقه‌ای افزایش یافته است گفت: مناطق ممنوعه پروازی در کشور در بخشی از فضاهای کشور وجود دارد و محدودیت‌های پروازی ایجاد می‌کند. در سال‌های گذشته تلاش ما بر این بوده است که با همکاری واحدهای ذیربط تعداد مناطق ممنوعه را کاهش دهیم و مسیرهای عبوری را بتوانیم از این طریق اقتصادی‌تر کنیم.

وی افزود: در مقطعی نقاط ممنوعه پروازی کاهش پیدا کرده است و تلاش ما بر این است که ضمن حفظ امنیت فضای عبوری در آسمان ایران این نقاط را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران با تاکید بر اینکه اخیرا در فضای خلیج فارس هیچ محدودیتی را برای عبور شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی ایجاد نکرد‌ایم گفت:‌ اف ای ای پس از ساقط شدن پهباد آمریکایی اطلاعیه‌ای را منتشر کرد منبی بر اینکه فضای آسمان ایران امن نیست که این اطلاعیه فرار رو به جلو بود چرا که این اقدام ایران در مواجهه با پهبادی که غیرقانونی وارد آسمان ایران شده است کاملا درست بود و باید عکس العمل نشان می‌داد.

امیرمکری تاکید کرد: این خنده‌دار است کشوری که قصد ایجاد ناامنی در آسمان ایران را داشت مدعی شود فضای ایران ناامن است.

وی افزود: عده‌ای تلاش می‌کنند آسمان ایران را ناامن نشان هند تا میزان پرواز عبوری از آن کاهش پیدا کند اما ما توانسته‌ایم با ارائه خدمات استاندارد به ایرلاین‌های مختلف داخلی و خارجی همچنان مسیر پروازی ایران را اقتصادی نگه داریم.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مبنی بر اینکه پس از خروج آمریکا از برجام آیا فرودگاه‌های کشورهای خارجی درخواستی مبنی بر قطع همکاری با فرودگاه‌های ایران را داشته‌اند گفت: به هیچ وجه در این مدت با هیچ فرودگاه قطع همکاری نداشتیم و فرودگاه‌های ایران عضو ای سی آی هستند و با همه اعضای این انجمن کمال همکاری را داریم و به غیر از فرودگاه رژیم صهیونیستی هیچ مشکلی با فرودگاه‌های دیگر نداریم. اخیرا نیز هیئتی از  فرودگاه کشورهای آمریکای شمالی برای مذاکره در راستای افزایش همکای با فرودگاه‌های ایران مذاکراتی انجام دادند که این مذاکرات در دست پیگیری است.

310 هواپیما سهم ایران از 28 هزار هواپیما در دنیا

امیرمکری با بیان اینکه صنعت هوانوردی در دنیا نقش غیرقابل انکاری دارد، گفت: طبق دسته بندی‌ها در دنیا صنعت هوانوردی به چهار بخش تجاری، عمومی، فرودگاهی و ناوبری هوایی دسته‌بندی می‌شود و بر اساس آخرین آمار در سال 2018 در دنیا 24 هزار فروند هواپیما در قالب 15 هزار ایرلاین در حمل و نقل هوایی و بخش تجاری فعالیت دارند که سهم ایران 310 فروند هواپیما است که از این تعداد 153 فروند عملیاتی هستند.

وی افزود: همچینن بر اساس گزارش گاما 448 هزار فروند هواپیمای سبک و فوق سبک در حوزه هوانوردی عمومی و ویژه فعالیت دارند که سهم ایران از این تعداد 226 فروند است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در صنعت فرودگاهی 4 هزار فرودگاه ثبت شده است گفت: در ایران 87 فرودگاه عملیاتی وجود دارد و 190 شرکت ارائه دهنده خدمات هوانوردی فعالیت می‌کنند.

امیرمکری ادامه داد: از 87 فرودگاه فعال در کشور 54 فرودگاه در مالکیت شرکت فرودگاه‌ها است.

کاهش 15 درصدی اعزام و پذیرش هواپیما از فروگاه‌های کشور

امیرمکری از کاهش 15 درصدی اعزام و پذیرش هواپیما در سال 97 نسبت به سال 96 خبر داد و گفت: در سال 97 ، 390 هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور انجام شده است که طی این نشست و برخاست‌ها 47 میلیون مسافر جابجا شده است.

وی افزود: در مدت مذکور 17 درصد کاهش در جابجایی تعداد مسافر و 15 درصد کاهش در جابجایی بار مسافران داشته‌ایم.

جابجایی حجاج ایرانی با کمترین میزان تاخیر

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره عملیات حج در فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: به دلیل محدودیت‌هایی که کشور عربستان در جابجایی حجاج ایرانی اعمال کرد بر خلاف سال‌های گذشته تمام حجاج ایرانی توسط یک شرکت ایران ایر جابجا می‌شوند که این عملیات با تلاش و پشتیبانی در 19 فرودگاه کشور با موفقیت انجام شده است و کمترین میزان تاخیر را داشتیم.

وی افزود: عملیات برگشت 88 هزار و 500 زائر ایرانی از 25 مردادماه آغاز شده و تا 17 شهریورماه ادامه دارد و این عملیات برگشت در 364 پرواز و در 23 روز انجام می‌شود.

امیرمکری از رشد 4 درصدی جابجایی زائران خانه خدا در سال 98 خبر داد و گفت: میزان پروازها هم تا 14.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

بهره‌برداری 160 میلیارد تومان پروژه فرودگاهی در هفته دولت

امیرمکری با اشاره به پروژه‌های قابل بهره‌برداری در هفته دولت در فرودگاه‌های کشور گفت: در 9 فرودگاه کشور 25  پروژه به مبلغ 160 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: معتقدیم فرودگاه‌ها باید به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شوند و ضمن ارائه خدمات استاندارد با قیمت مناسب به مسافران، باید بتوانند منابع اقتصادی محسوب شوند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: یکی از مشکلات ما در بخش فرودگاهی وجود ظرفیت‌های خالی است که با توجه به زیرساخت‌های موجود از این ظرفیت‌ها به طور کامل استفاده نمی‌شود بنابراین هدف ما فعال سازی صنعت هوانوردی عمومی در فرودگاه‌ها ست.

وی اظهار داشت: از این رو پروژه‌هایی در فرودگاه‌ها کشور در دست اقدام داریم که در حال حاضر 62 پروژه به ارزش 860 میلیارد تومان در 26 فرودگاه کشور در دست اجرا است که تا سال 99 به بهره‌برداری می‌رسند.

امیرمکری افزود: در 36 فرودگاه کشور 57 پروژه بهسازی ابنیه به ارزش 880 مییارد تومان برای اجرا برنامه‌ریزی شده است که یکی از آنها ساخت ترمینال بین المللی تبریز به ارزش 270 مییارد تومان است که دو ماه آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی می‌شود.

ارائه خدمات به 1400 پرواز عبوری در روز

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: در سال‌های گذشته تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران تا 1400 پرواز در روز هم رسید و این نشان دهنده فضای امن و ایمن ایران است.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در کشورهای همسایه می‌افتد تاثیر خود را بر فضای کشور ما می‌گذارد بنابراین امروز به طور متوسط 900 پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می‌شود که پس از ساقط شدن پهباد آمریکایی در یک مدت زمان کوتاهی این تعداد پرواز عبوری تا 100 پرواز کاهش پیدا کرد اما در فاصله زمان کوتاهی دوباره به عدد قبلی برگشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: در حال حاضر ایران روزانه به 1400 پرواز سرویس می‌دهد.

بیشترین درآمد شرکت فرودگاه‌ها از پرواز عبوری است

امیرمکری با بیان اینکه 68 درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها از عوارض پروازهای عبوری است گفت:  21 درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها هم از محل عوارض سرویس‌هایی است که فرودگاه‌ها به ایرلاین‌ها می‌دهد و 5 درصد درآمدها هم از عوارض مسافری و پنج درصد هم از اجاره اماکن فروگاهی تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین حدود 89 رصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها از پروازهای عبوری و سرویس‌های عملیاتی است اما این رقم در دنیا 50 به 50 است به این معنا که نیمی از درآمد از عوارض هوانوردی و نیمی از ارائه خدمات فرودگاهی و اقدامات اقتصادی در فروگاه‌ها تامین می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز