خبرگزاری کار ایران

به منظور بارگزاری در اطلس مردم نگاری صورت گرفت؛

طرح پژوهشی نوروز و یلدا در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۸۹۵

طرح پژوهشی بررسی مردم شناسی مراسم نوروز و یلدا در استان اصفهان از سری طرح های پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، ژیلا مشیری (مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی) با اعلام خبر اتمام طرح پژوهشی نوروز و یلدا در اصفهان، گفت: در این پژوهش که به روش کیفی و کتابخانه‌ای در این استان انجام شده، ۱۴ منطقه شهری و ۲۶ منطقه روستایی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

او با بیان این که دو آیین یلدا و نوروز از آیین‌های کهن این سرزمین هستند تصریح کرد: ایرانیان و تمام  مردم سرزمین‌هایی که در قلمرو فرهنگ ایرانی زندگی می‌کنند، قرن‌هاست که نوروز؛ شروع فصل بهار و یلدا؛ آغاز فصل زمستان را که طولانی‌ترین شب سال است را جشن گرفته و با انجام مراسم و رفتارهایی آیینی آن را گرامی داشته و جشن برپا می‌کنند.

وی افزود: این آیین‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که در این طرح پژوهشی، در استان اصفهان، شهرها و روستاهای آن آیین‌هایی چون چهارشنبه سوری، تحویل سال، دید و بازدید نوروزی، مراسم شب یلدا، فال گیری و خوراک‌های آیینی مربوط به این دو مراسم مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مشیری اظهار داشت: این پژوهش به منظور بارگذاری در اطلس مردم نگاری سرزمین انجام گرفته و به همین منظور پژوهشکده مردم شناسی، مراسم یلدا و نوروز را در همه استان‌های ایران مورد بررسی و پژوهش و سپس بارگذاری در اطلس مردم نگاری قرار خواهد داد.

مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی  در پایان تصریح کرد :در این پژوهش ۲۰۰ مدخل مربوط به مراسم یلدا و نوروز در این مناطق جمع آوری و گزارش پژوهشی مربوط به این مدخل‌ها تدوین شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز