خبرگزاری کار ایران

در اصفهان برگزار شد ؛

طنین صدای نوای 30 کودک اصفهانی در تالار فرشچیان / کنسرت تجربه با شیوه‌ای نو در حوزه موسیقی/ موسیقی مداخله‌ای تلفیق هنر با ابزارهای بازیافتی

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۵۲۳

اجرای موسیقی در گروه سنی 3 تا 14 سال شاید پدیده ای تکراری و عادی به نظر برسد، اما وقتی پای خلاقیت و استفاده از مواد بازیافتی همراه با گویش اصفهانی باشد قطعا جذاب و غیر تکراری خواهد بود.

به گزارش ایلنا از اصفهان، کنسرت " قصه آواها و نواها" با سرپرستی بابک رجبی هنرمند اصفهانی و مربی موسیقی کودک در فرانسه در تالار فرشچیان برگزار شد.

از صفوف طولانی خرید بلیت که بگذریم، استقبال والدین و مخاطبان برای دیدن و شنیدن آواها و نواهای موسیقیایی با ابزار غیر مرسوم در خور توجه بود. تماشاگران این برنامه با ملودی "ای ایران" به تماشای برنامه ای نشستند که شعر ها همه با گویش اصفهانی و تنظیم شده با آهنگ های نوستالژیک بود.

سرپرست کنسرت دلیل انتخاب ترانه هایی با گویش اصفهانی را جذابیت این لهجه و نیز تاکید بر اصالت قابل افتخار خود عنوان کرد و گفت: من در دل پاریس هم با افتخار گفته‌ام و می گویم که اصفهانی‌ام. به همین خاطر تلاش کرده ام ترانه هایی را برای خواندن انتخاب کنم که لهجه و گویش اصفهانی در آن عمیقا جریان داشته باشد.

بابک رجبی اضافه کرد: به دلیل سختگیری استادان  موسیقی که در کودکی با آنها کلاس داشتم تصمیم گرفتم به سمت موسیقی مداخله ای بروم و فضایی را ایجاد کنم که کودکان از سر لذت و با عشق و بدون ترس در کلاس های موسیقی حاضر شوند و با همه وجود بنوازند و بخوانند.

افزایش اعتماد به نفس و تقویت احساسات

در اجرای کنسرت " قصه آواها و نواها" آنچه مشهود بود، رهبری گروه با حالتی غیر رسمی و کاملا دوستانه بود، بیش از 30 کودک و نوجوان در حالی روی سن به اجرا پرداختند که جای ثابتی نداشته و با ریتم و نواها حرکت می کردند. بابک رجبی نیز بین بچه ها حرکت می کرد و به همراه آنها می نواخت و آنقدر راحت با بچه ها برخورد می کرد که کمترین استرس و نگرانی در چهره شان دیده نمی شد.

یکی از اثرات ملموس این کنسرت دیدن بچه هایی بود که با اعتماد به نفس بالا در برابر دیدگان بیش از 200 نفر تماشاگر بزرگ سال و حد اقل 50 کودک اجرا می کردند و با ابزارهای بازیافتی مانند نرده های زنگ زده، کلمن شکسته و بطری های یکبار مصرف نواهای شنیدنی ایجاد می کردند. این هنر با تلفیق شعر و لهجه اصفهانی بسیار گوش نواز و به واسطه طنز اشعار کمدی بود.

مدیر موسسه قصه های کهن در اینباره گفت: قصد ما از برگزاری این کنسرت این بود که به والدین همیشه مضطرب و نگران نشان دهیم که باید به بچه ها اعتماد کرد و فقط کافی است به آن ها آموزش دهیم که پیرامون شان را خوب ببینند و بشنوند.

فرحناز علیزاده تاکید کرد: بارها شاهد بوده ایم که والدین به فرزندانشان گفته اند" تو چیزی نمی شوی! " "تو به دردبخور نیستی! "و جملاتی این چنینی، در موسیقی مداخله ای نشان دادیم که فقط باید تلاش کنیم بچه ها خوب ببینند و بشنوند و با صدای طبیعت زندگی کنند، بدین ترتیب به سطح بالایی از توانایی برای انجام کار خواهند رسید.

وی یادآور شد: در حوزه موسیقی لازم نیست همه موسیقی دان برجسته ای شوند و بلکه بهتر است آدمی باشند که از زندگی و ساز زدنش لذت می برد.

آواها و نواها

کنسرت " قصه آواها و نواها" پر بود از اجراهای متفاوت و جذاب که همراهی تماشاگران و تشویق های مکرر شان بر این جذابیت افزوده بود. برق شادی در چشمان والدینی که فرزندان شان روی سن هنر نمایی می کردند کاملا دیده می شد. این کنسرت تجربه جدیدی از آموزش در حوزه موسیقی بود برای تمای افرادی که در سالن حضور داشتند و با شنیدن صدای تنبک، پیانو، دف، ویالون به همراه آواهای ایجاد شده با بطری یکبار مصرف، کلمن شکسته، نرده های زنگ زده و نردبان به وجد می آمدند. از سوی دیگر دیدن هنرمندی مانند بابک رجبی و شنیدن ترانه های فولکور اش از نزدیک برای فعالین فضای مجازی نیز بسیار جذاب تر بود. این سبک از موسیقی نشان داد که باید به طبیعت و پیرامون مان بیشتر توجه کنیم و نواهای جذاب و شنیدنی را بشنویم.

 

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز