خبرگزاری کار ایران

سومین سکوی گازی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی بارگیری شد

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۳۳۱

سومین سکوی گازی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، عصر امروز (چهارشنبه، ۲۳ مردادماه) در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران بارگیری شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، علی‌اصغر صادقی، قائم‌مقام طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی وزن سکوی فاز ۲۳ این طرح را ۲۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این سکو، متعلق به دومین موقعیت اصلی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است که با روش Push pull روی شناور FLB۱۲۴ بارگیری شده است.

وی درباره ظرفیت و رقم افزایش تولید منابع گازی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پس از بهره‌برداری از سکوی شماره ۲۳ پارس جنوبی اظهار کرد: این سکو با توان تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز ساخته شده و با نصب و بهره‌برداری از آن، ظرفیت تولید گاز از بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون متر مکعب (معادل یک و نیم میلیارد فوت مکعب گاز) در روز می‌رسد.

قائم‌مقام طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با بیان اینکه این سازه به‌وسیله شناور HL - ۵۰۰۰ در موقعیت مخزن گازی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی نصب می‌شود، افزود: با پایان بارگیری، فعالیت‌های مهاربندی سکو روی شناور آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به تکمیل چاه‌ها و راندن لوله‌های CRA حداکثر تا ۲۰ روز آینده به دریا منتقل و در موقعیت گازی فاز ۲۳ نصب شود.

صادقی گفت: بر اساس این برنامه، سکوی فاز ٢٣، پس ازعملیات هوک‌آپ (اتصال سکو و تجهیزات جانبی به چاه‌ها) و راه‌اندازی از سوی متخصصان ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد.

قائم‌مقام طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به ثبت بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفرساعت کار اجرایی در مراحل ساخت سکوی ۲۳ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: همه مراحل مهندسی، ساخت و اجرای عملیات بارگیری این سکو توسط مهندسان و کارگران پرتوان ایرانی انجام شده و بخش عمده‌ای از کالاها و تجهیزات مورد نیاز این سازه نیز از منابع تولیدکننده داخلی سفارش‌گذاری و تامین شده است.

بارگیری آخرین سکوی فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی؛ به‌زودی

عبدالله مهرابی، رئیس بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی نیز در جریان عملیات بارگیری سکوی شماره ۲۳ پارس جنوبی، درباره مشخصات فنی این سکو گفت: در این سازه عظیم گازی که با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی ساخت و بارگیری شد، افزون بر سازه‌های فلزی، ۳۴ هزار اینچ-قطر عملیات لوله‌کشی و بالغ بر ۹۰ کیلومتر عملیات کابل‌کشی برق و ابزار دقیق به‌کار رفته است.

وی به ساخت آخرین سکوی اقماری این طرح در یارد صدرا اشاره و عنوان کرد: پیشرفت کنونی ساخت سکوی اقماری ۲۴B، به ۹۴، ٧٧ درصد رسیده و بر اساس برنامه کاری این طرح، به‌زودی بارگیری می‌شود.

رئیس بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با بیان این‌که منابع گازی این سکو به‌وسیله یک خط لوله ۲۰ اینچ به سکوی اصلی شماره ۲۳ انتقال می‌یابد، یادآور شد: لوله‌گذاری خط ٢٠ اینچ بین این دو موقعیت به طول ٧.٥ کیلومتر پارسال توسط شناور «سی‌مستر» تکمیل شد و به این ترتیب عملیات لوله‌گذاری دریایی طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با احتساب خطوط لوله درون‌میدانی و دو خط لوله ٣٢ اینچ اصلی انتقال گاز این طرح به بخش خشکی، در مجموع به طول ٢٢٠ کیلومتر به پایان رسیده است.

مهرابی با تاکید بر رعایت موارد ایمنی در همه مراحل ساخت، اجرا و راه‌اندازی در بخش کارفرما و پیمانکار حوزه فراساحل اظهار کرد: با تکمیل مراحل راه‌اندازی این دو سکو در خلیج فارس، مرحله دوم بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز (معادل یک میلیارد فوت مکعب) به بهره‌برداری رسیده و به این ترتیب، تولید گاز از بخش سکوهای این طرح با رسیدن به ظرفیت اسمی، به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

مرحله نخست بخش فراساحل فازهای ٢٤-٢٢ پارس‌جنوبی شامل دو سکوی ۲۲ و ۲۴A با ظرفیت تولید روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز، پیش از این به بهره‌برداری رسیده بود.

هدف از توسعه این طرح، تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک، روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن روزانه گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع (LPG)، یک میلیون اتان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز