خبرگزاری کار ایران

معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی شرکت‌های دارویی آمریکایی و اروپایی صراحتا از تحویل دارو به ایران خودداری می‌کنند/ چندین برابر ارزش ارز بابت انتقال آن برای تهیه دارو هزینه می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۰۸۵

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بعضی از شرکت‌های دارویی آمریکایی و اروپایی صراحتا از تحویل دارو و تجهیزات پزشکی به ما خودداری می‌کنند.

ایرج حریرچی (معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه به دلیل تحریم‌هایی که دشمنان‌مان علیه کشور انجام داده‌اند، در منابع محدودیت‌هایی ایجاد شده است، گفت: مهم‌ترین فشاری که نظام درمانی ایران، به علت تحریم‌ها و دشمنی‌های خارجی متحمل شده است، محدودیت انتقال ارز است.

وی افزود: دولت در زمینه تخصیص ارز و تامین اقتصادی برای نیاز دارو و تجهیزات پزشکی کشور حمایت بسیار خوبی می‌کند، اما ما برای انتقال ارز و خرید کالاهای مورد نظر نیازمند مراودات بانکی هستیم. ما نیاز داریم برای خرید از شرکت‌های خارجی این ارز را برای فروشندگان جابه‌جا کنیم و آمریکائی‌ها این راه را مسدود کرده‌اند.

انتقال ارز چندین برابر ارزش آن هزینه دارد

حریرچی در ارتباط با خدعه دولت آمریکا گفت: آمریکائی‌ها دروغ می‌گویند که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نشده است. همه معاملات نیاز به تبادلات بانکی دارد که شدیدا برای ما مشکل شده است، بطوری که هزینه‌های مازادی را در هزینه‌های انتقال ارز برای ما ایجاد کرده است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ما گاهی مجبور هستیم، چندین برابر ارزش پول را هزینه کنیم تا بتوانیم پول را منتقل کنیم، در حالی که این هزینه‌های مازاد برای اموراتی است که سابقا رایگان بودند و هزینه آن‌ها صفر بود. 

برخی شرکت‌های دارویی آمریکایی و اروپایی صراحتا به ایران دارو نمی‌دهند

حریرچی گفت: البته تنها این نیست، بلکه بعضی از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی صراحتا از تحویل دارو و تجهیزات پزشکی به ما خودداری می‌کنند. متعاقبا این عملکرد غیرانسانی آنها در چرخه تامین داروی ما مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این خصومت آشکار و جلوگیری از تبادلات ارزی و مراودات بانکی دو مشکل عمده ما هستند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: با تمام این مشکلات، با تکیه بر تدابیری که در وزارت بهداشت انجام شده است و حمایتی که دولت کرده و برنامه‌ریزی‌های خوبی که صورت گرفته است، به مردم این اطمینان را می‌دهیم که در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی در داخل کشور مشکل عمده‌ای نخواهیم داشت. به یاری خدا همانگونه که تا به امروز مشکل شدیدی به وجود نیامده است، بعد از این هم شرایط قابل کنترل خواهد بود و ان‌شالله مشکلی برای مردم پیش نخواهد آمد.

با وجود تحریم‌ها، مردم مشکلی در تامین دارو نخواهند داشت

حریرچی گفت: ذکر این نکته هم لازم است که سیاست ما، حتی  پیش‌ از تحریم‌‌ها هم این بوده است که ضمن توجه به دانش کارآمد در داخل کشور و ضمن تکیه بر همت و توان دانشمندان و داروسازان ایرانی، از واردات داروئی که تولید داخلی قابل و با کیفیتی در ایران دارد، پرهیز کنیم. ممکن است این تغییر سیاست که به نفع آینده مردم و کشور است، در ابتدای امر از سمت مردم کمبود احساس بشود.  

معاون کل وزارت بهداشت در پایان اظهار کرد: بنابراین، داروهای خارجی که مشابه داخلی آنها از کیفیت و مرغوبیت لازم برخوردار است به کشور وارد نخواهند شد؛ تشکیلات درمانی کشور ملزم است از آن استفاده بکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز