خبرگزاری کار ایران

یک کارگردان مستند مطرح کرد؛

روایتی از روند مهاجرت ایرانیان به ژاپن/ آمادگی تلویزیون جهانی ژاپن برای پخش مستند «مهرآباد-ناریتا»

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۵۸۰

سازنده فیلم مستند مهرآباد ناریتا گفت: این فیلم روایتی از روند مهاجرت ایرانیان به ژاپن در اوایل دهه هفتاد است.

امیر باشتی، کارگردان مستند «مهرآباد-ناریتا» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره چگونه شکل‌گیری ایده ساخت فیلم  مستند مهرآباد ناریتا بیان کرد: همواره به مساله مهاجرت و بررسی آن علاقه داشتم. به این ترتیب بعد از مطالعه یک کتاب و مشاهده چند فیلم سینمایی در این رابطه، تصمیم به ساخت مستندی با رویکرد بررسی مهاجرت ایرانیان به ژاپن در اوایل دهه هفتاد شمسی که قدری با دیگر مهاجرت‌ها متفاوت بوده، گرفتم و ساخت آن را در پیش گرفتم.

وی افزود: به این ترتیب در جریان ساخت مستند «مهرآباد-ناریتا» با شماری از مهاجران ایرانی که در ژاپن اقامت داشتند و یا به ایران بازگشته بودند، به گفتگو پرداختم. چیزی حدود چند ده هزار نفر مهاجر پس از جنگ تحمیلی، با استفاده از شرایط ویزایی آن زمان، که قبل از انقلاب حاصل شده بود، بدون اخذ روادید به ژاپن مهاجرت کرده بودند. به همین دلیل موضوع مهمی بود که به نوعی باید به آن می‌پرداختیم.

کارگردان مستند «مهرآباد-ناریتا» ضمن بیان اینکه نام این مستند با توجه به پرواز مستقیم ژاپن به توکیو و نام فرودگاه‌های این دو شهر در آن روزها اقتباس شده است، درباره زمان ساخت این فیلم بیان کرد: مرحله پژوهش کار، در ایران و ژاپن حدود یک سال و نیم زمان برد و تصویربرداری فیلم، در مدت بیست و هفت روز در ژاپن انجام شد.

باشتی همچنین در رابطه با جشنواره مستند سیما که این اثر نیز در آن به نمایش گذاشته می‌شود، اظهار داشت: از آنجا که جشنواره مستند سیما، دارای پخش سراسری تلویزیونی است، به شخصه ترجیح می‌دادم، زمان‌بندی جشنواره‌ها به نوعی باشد که فیلم، ابتدا در جشنواره‌های کم مخاطب‌تری همچون جشنواره مستند حقیقت اکران شود و سپس به اکران و تماشای عمومی برسد.

وی ضمن بیان اینکه تلویزیون جهانی ژاپن هم داوطلب پخش این اثر است، بیان کرد: البته اکنون با توجه به اکران تلویزیونی ایران ممکن است، اکران فیلم در ژاپن با مشکل مواجه شود. اما در کل جشنواره سیما به خوبی در حال انجام وظیفه خود بوده و به همین دلیل اغلب فیلمسازان از چگونگی اجرای این جشنواره رضایت دارند.

این کارگردان ادامه داد: البته با توجه به نحوه ساخت «مهرآباد-ناریتا» و جنبه‌های مختلف سبک زندگی مهاجرین و موسیقی‌های موجود در فیلم و بیان زندگی برخی ایرانیان خلافکار در ژاپن، علی‌رغم اینکه فیلم در خانه مستند هم چندبار اصلاح شده، پخش بدون سانسور این فیلم در جشنواره می‌تواند نگاه امیدوارکننده‌ای را درباره صداوسیما برای مخاطب ایجاد کند که امیدورم این اتفاق ادامه دار باشد.

وی در خصوص آرای مردمی نیز افزود: تاثیر رای مردم در داوری فیلم‌ها خیلی خوب است، اما وجود تبلیغات اینستاگرامی در صفحات شخصی افراد، ممکن است در انتخاب اثر برتر خدشه وارد کند. کما اینکه در دوره‌های گذشته نیز مشابه این اتفاق رخ داده و بهتر است در این باره چاره‌ای اندیشیده شود.

باشتی همچنین در رابطه با سوابقش در حوزه مستند عنوان کرد: متولد سال ۶۴ و شهر گچساران هستم و در رشته ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده‌ام. همچنین پنج قسمت از مجموعه یک زندگی را برای شبکه مستند تولید کرده‌ام. علاوه بر این مستند، ساخت «داستان یک خط» را برای برنامه ثریا که از شبکه یک سیما پخش می‌شد را نیز عهده‌دار بودم. البته در کنار این موارد فیلم کوتاه داستانی روبرو و چند اثر دیگر را نیز در کارنامه دارم.

این کارگردان در ادامه به معرفی عوامل مستند «مهرآباد-ناریتا» پرداخت و عنوان کرد: تدوین فیلم برعهده سمیه ورزدار و صدابرداری کار توسط سیدمهدی حسینی‌پور انجام شده است. همچنین مدیر تولید مستند، بابک گشتاسب بود و تدوین اثر نیز توسط شهرزاد پویا انجام شده است. «مهرآباد-ناریتا» در خانه مستند تولید شده و مجید عزیزی تهیه‌کننده کار بوده است. البته در کنار این دوستان، تصویر‌‌برداری، صداگزاری و بخشی از تدوین را نیز خودم برعهده داشتم.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از ۱۵ تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده و فیلم مستند «مهرآباد-ناریتا» نیز ساعت ۱۹ سه‌شنبه ۲۲ مرداد ماه از شبکه مستند روی آنتن رفته و ساعت ۱۱ صبح امروز نیز بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز