خبرگزاری کار ایران

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به ایلنا:

ائتلاف دریایی علیه ایران شکست خورد/ خدمه کشتی بریتانیایی با خانواده دیدار کردند/ مبادله اسناد برای حل و فصل توقیف کشتی گریس‌وان در جبل الطارق

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۴۲۳

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: آمریکا در منطقه موضوع فراخوان ائتلاف دریایی بین چندین کشور را مطرح کرد که به غیر از انگلیس و رژیم اشغالگر، کشور دیگری برای پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل اسلامی در نشست خبری روز جهانی دریانوردی و دریانورد با اشاره به آخرین وضعیت کشتی گریس‌وان در جبل الطارق اظهار داشت: این کشتی با توجه به دلایل غلطی که ناشی از غرض‌ورزی دولت انگلیس بوده متوقف شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی تلاش‌های متعددی برای آزادسازی این کشتی انجام داده است، اسنادی هم که به حل و فصل این موضوع کمک می‌کنند مبادله شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر تاکید کرد: امیدوار هستیم در آ‌ینده نزدیک این مشکل برطرف شود و این کشتی با پرچم ایران مسیر خود را ادامه دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه دولت ایران اجازه تردد نفتکش‌ها با اسکورت و محافظ را در آب‌های خلیج فارس می‌دهد، گفت: بعد از اتفاقاتی که در خلیج فارس افتاد و پس از توقیف کشتی ایرانی در جبل الطارق و توقیف کشتی بریتانیایی در خلیج فارس، کشور آمریکا به دنبال فضاسازی‌های سیاسی در این حوزه بوده است.

ائتلاف دریایی علیه ایران شکست خورد

وی افزود: آمریکا در منطقه موضوع فراخوان ائتلاف دریایی بین چندین کشور را مطرح کرد که به غیر از انگلیس و رژیم اشغالگر، کشور دیگری برای پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی نکرده است.

عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه طرح این ائتلاف شکست خورده است گفت: خوشبختانه با حضور نیروهای ارتش و سپاه در منطقه آرامش در منطقه برقرار است و نیروهای نظامی ایران تامین امنیت منطقه وتنگه هرمز را بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری برای عبور از آب‌های تحت حفاظت ایران با پرچم خود نگرانی نداشته باشد و آن طرح ائتلاف دریایی بین کشورها هم به فراموشی سپرده شده است.

 خدمه کشتی بریتانیایی با خانواده دیدار کردند

اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر آخرین وضعیت خدمه کشتی بریتانیایی که در خلیج فارس به دلیل مسائل فنی متوقف شده است، گفت: کوروی این کشتی از ملیت‌های مختلفی هستند و از مجرای دیپلماتیک درخواست‌هایی مبنی بر ملاقات با کوروی این کشتی انجام شده است و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه دیدار با خانواده جزو حقوق انسانی کارکنان کشتی بریتانیایی است گفت: دیدار کوروی این کشتی با خانواده انجام شده است و ادامه وضعیت این کشتی با توجه به تخلفاتی که انجام داده است بر اساس سیاست‌های کلان نظام تعیین تکلیف می‌شود.

افزایش 4 درصدی صادرات و واردات از بنادر ایران

اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری روز جهانی دریانوردی و دریانورد با بیان اینکه اجرای استانداردهای بین‌المللی مهمترین اصل راهبردی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: پذیرش مسئولیت اجتماعی، برقراری نظام هوشمند دریایی، خصوصی‌سازی و برون‌سپاری، حفظ سطح ایمنی و ارتقای سطح پیشگیری از جمله مهمترین اهداف ما در سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها در صنعت دریایی گفت: شرایط تحریم از سوی استکبار جهانی بر کشور ایران حاکم است که صنعت دریایی و بنادر کشورمان به عنوان پیشران اقتصاد کشور در نوک پیکان این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و این نشان‌دهنده ارزش و اهمیت صنعت دریایی ایران است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر با تاکید بر اینکه خوشبختانه تحریم‌ها نتوانسته است اثر قابل توجهی به صنعت دریایی بگذارد، گفت: در چهار ماهه اول امسال افزایش 4 درصدی در میزان صادرات و واردات از بنادر کشورمان داشته‌ایم که نشان می‌دهد تحریم‌ها نتوانسته آثار سوئی بر عملکرد صنعت دریایی بگذارد.

توان تولید سوخت کم‌سولفور برای ناوگان دریایی

اسلامی با بیان اینکه از ابتدای ژانویه 2020 کشتی‌ها باید از سوخت کم‌سولفور استفاده کنند، گفت: کشتی‌ها از ابتدای سال 2020 به جای سوخت با سولفور 5/3 درصد باید سوخت با سولفور 5/0 درصدی استفاده کنند که برای تامین این نوع سوخت ظرفیت‌هایی در کشورمان وجود دارد.

وی افزود: در وزارت صمت و وزارت نفت نمونه‌هایی از این سوخت ارائه شده است و خوشبختانه توان تولید این سوخت در داخل را داریم.

اسلامی ادامه داد: 5/1 میلیون تن سوخت مصرفی ناوگان دریایی در سال است که تامین این میزان سوخت هم از داخل و هم خارج کشور وجود دارد.

عملکرد تجاری در صنعت دریایی ایران روند عادی دارد

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه عملکرد تجاری و نفتی کشتی‌رانی ایران روند عادی خود را طی می‌کند، گفت: هرچند ناهنجاری‌هایی اخیرا در این حوزه ایجاد شد اما تاکنون مشکل جدی وجود نداشته است. البته در ماه‌های اخیر در یکی، دو مورد ملاحظاتی داشتیم که این ملاحظات هم در مورد مسائل فنی تعدادی از نفتکش‌ها بوده که در فضای سیاسی و تحریمی رسانه‌ها بیشتر به آن پرداختند.

وی تاکید کرد: موضوع توقیف کشتی هپینس کاملا فنی بوده و تحت تاثیر فضای سیاسی قرار نگرفته است.

وی در مورد عملکرد بنادر در بخش کالا اظهار داشت: علیرغم فشارهای سنگین ناشی از تحریم‌ها، تمام پارامترهای بندری و تجاری در حال کار هستند. امسال واردات کالاهای اساسی را داشتیم که معمولا واردات کالاهای اساسی رفتار سینوسی دارند و در برخی از سال‌ها کم یا زیاد می‌شوند.

اسلامی همچنین درباره کاهش بخش کانتینری در بنادر کشورمان گفت: طبیعی است که فعالیت‌های بخشی از شرکت‌های صنعتی ناشی از تحریم‌ها کاهش یابد و به همین دلیل شاهد فعالیت‌های کانتینری باشیم.

مشکل بیکاری دریانوردان را نداریم

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 130 هزار نفر دریانورد در درجات مختلف در کشورمان مشغول به کار هستند، گفت: ظرفیت تولید دریانوردان در دانشکده‌ها سالانه حدود 500 نفر است همچنین تقاضای دریانورد از سوی خطوط کشتیرانی هم تقریبا 500 نفر است. بنابراین در این بازار عرضه و تقاضا پوشش داده شده‌اند.

اسلامی همچنین با اشاره به حضور بانوان در مشاغل دریانوردی گفت: در کل ناوگان دریایی ایران 125 نفر دریانورد زن مشغول به کار هستند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد در حوزه اشتغال دریانوردان مشکل خاصی نیست.

اسلامی همچنین درباره تعداد کارکنان خارجی بر روی ناوگان ایرانی گفت: نیروی خارجی در ناوگان ایرانی بسیار کم و ناچیز است به طوری که طبق آمارهای رسمی 323 نفر نیروی خارجی در ناوگان ایرانی مشغول به کار هستند.

پاکسازی آبراه خور موسی

معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به بحث تعیین و تکلیف آزادسازی اروندرود اظهار داشت: توافقاتی برای آزادسازی اروندرود از مغروق‌های جنگی انجام شده است. در حال آماده‌سازی بسترهای فنی و تکنیکی برای شروع پروژه هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته موفق به پاکسازی خور موسی شدیم، ادامه داد: سال گذشته هشت فروند کشتی بزرگ در خور موسی پاکسازی شد و در این آبراه، کشتی مغروقه عمده‌ای نداریم.

وی تاکید کرد: در مسیر اروند هم در حال حاضر دو کشتی بزرگ وجود دارد و 11 فروند کشتی کوچک هم موجود است که پاکسازی آنها کار سختی نیست.

مرجع فعالیت‌های کشتی‌های صیادی چینی شیلات است

وی با بیان اینکه سازمان شیلات وظیفه نقش حاکمیتی در بحث صیادی را مانند سازمان بنادر دارد، گفت: در مورد حضور شناورهای صیادی در آب‌های ایران شاهد ورود بخش‌های امنیتی و نظامی بودیم که بتوانند امنیت ساحل‌نشینان و صیادان را تامین کنند. بنابراین این نشان می‌دهد که مباحثی برای بررسی و کنکاش بیشتر وجود دارد.

وی تاکید کرد: همه فعالیت‌های صیادی اعم از قراردادها در حوزه مسئولیت‌های شیلات است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز