خبرگزاری کار ایران

آغاز بخش موسیقی دستگاهی جشنواره ملی موسیقی جوان با آواز ایرانی

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۸۵۶

پس از اتمام اجراهای بخش موسیقی نواحی در سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان، نوبت به اجرای شرکت‌کنندگان بخش موسیقی دستگاهی رسیده که از شنبه 19 مردادماه با آواز ایرانی آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، با اتمام بخش موسیقی نواحی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، اجراهای بخش موسیقی دستگاهی ایران از شنبه 19 مردادماه با آواز ایرانی در تالار رودکی آغاز شد.

دوازدهمین روز این جشنواره به موسیقی دستگاهی اختصاص داشت و روز شنبه 19 مردادماه، شرکت‌کنندگانِ بخش آواز در تالار رودکی روی صحنه رفتند تا در مقابل هیئت داورانی متشکل از حمیدرضا نوربخش، هنگامه اخوان، علی‌اصغر شاهزیدی و مظفر شفیعی تکنیک‌های آوازی‌شان را ارائه دهند.

جشنواره در بخش آوازی کار خود را با حضور دو شرکت‌کننده در رده سنی الف شروع کرد و امیرحسین خانلقی و سیدمعین استکی اورگانی به نوبت نغمه‌های خود را سر دادند.

جشنواره موسیقی جوان در بخش آوازی در رده سنی ب کار خود را با سه شرکت‌کننده ادامه داد. سجاد حسین‌زاده، پوریا علیزاده نمین و محسن سلطانی روی صحنه آمدند و به آوازخوانی پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه، بخش پایانی آواز آغاز شد و شرکت‌کنندگان رده سنی ج به اجرای برنامه پرداختند. حامد رنجبر، رحیم آزاداقبلاغ مصطفی خان، شلمو عاقلیان، سید جواد موسوی، وهاب گلستانی‌فرد، پوریا عابدینی، ادیب تیرانداز و آریا نوروزی به ترتیب آثار خود را اجرا کردند.

بخش دوم و پایانی روز دوازدهم جشنواره ملی موسیقی جوان، به نشست نقد و بررسی آثار اختصاص داشت و هیئت داوران اجراهای امروز را مورد بررسی قرار دادند.

حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، حضور مجدد ژان دورینگ موسیقی‌‌دان و موسیقی پژوه فرانسوی از نکات قابل توجه در روز دوازدهم جشنواره ملی موسیقی جوان بود.

همچنین در بخش دیگر روز دوازدهم جشنواره ملی موسیقی جوان نشست نقد و بررسی آثار روز نخست بخش موسیقی دستگاهی، شامگاه شنبه 19 مردادماه و با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی و علی‌اصغر شاهزیدی (اعضای هیئت داوران) برگزار شد.

اجراهای امروز واقعا خوب و رضایت بخش بود

در ابتدا مظفر شفیعی دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: در ابتدا از مسئولان برگزاری جشنواره مخصوصا جناب دکتر اسعدی تشکر می‌کنم که یک جشنواره بسیار خوب و پربار را برگزار می‌کنند. در مورد اجراهای امروز باید بگویم که ما زمانی که مرحله اول داوری را مشاهده کردیم از اجراها چندان راضی نبودیم و از این قضیه ناراحت بودم اما اجراهای امروز واقعا خوب و رضایت‌بخش بود و نگرانی‌هایمان با اجراهای امروز برطرف شد و با اجراهایی که امروز مشاهده کردیم مسلما کار هیئت داوران برای انتخاب نفرات برگزیده بسیار سخت خواهد بود.

وی افزود: در آواز، شعر مقوله بسیار مهمی است و اگر شعر را از آواز حذف کنیم، تنها چهچهه باقی می‌ماند. در قسمت انتخاب اشعار باید بیشتر تلاش کنید و طوری نباشد که فقط آواز دستگاهی را فرا گرفته باشید. امروز در بخش بداهه ضعف زیادی داشتید و باید بیشتر تلاش کنید تا در سال‌های آینده با آمادگی و تسلط بیشتری در این جشنواره شرکت کنید.

هنرمندان جوان دارم کارتان را با جدیت دنبال کنید

سپس علی اصغر شاهزیدی دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش آواز نیز گفت: من هم به نوبه خودم به جناب آقای اسعدی و دیگر مسئولان جشنواره موسیقی جوان و همچنین انجمن موسیقی ایران خسته نباشید می‌گویم که این جشنواره را به ایستگاه سیزدهم رساندند و انشالله در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

وی افزود: همانطوری که جناب شفیعی اشاره کردند، زمانی که مرحله اول اجراها را داوری کردیم همگی از اجراهای امسال ناامید شدیم اما امروز خوشبختانه هنرمندان جوان جبران کردند و اجراهای بسیار خوبی را از آن‌ها شاهد بودیم. توصیه‌ای که من به شما هنرمندان جوان دارم این است که کارتان را با جدیت دنبال کنید و فریب زرق و برق بعضی مسائل را نخورید و خودتان را باور کنید و بسازید و امیدوارم که همیشه موفق باشید و به خوبی از عهده کار برآیید.

شاهزیدی ادامه داد: در آواز وزن شناسی و عروض آواز نکته بسیار مهم است و باید این نکات را به خوبی یاد بگیرید. همچنین آوازهای قدیمی را بیشتر گوش دهید تا در دوره‌های آینده با آمادگی بیشتری در این جشنواره حاضر شوید.

حمیدرضا نوربخش نیز یه عنوان عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش آواز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: بنده نیز از دوست عزیزم جناب آقای دکتر اسعدی تشکر می‌کنم که بسیار تلاش کردند و زحمت کشیدند تا این جشنواره استمرار داشته باشد. همچنین از آقای ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و همکاران بسیار پرجنب و جوش و زحمتکش انجمن موسیقی ایران نیز بابت همراهی شان در این جشنواره صمیمانه تشکر می‌کنم.

اجراهای فشرده‌ای را شاهد بودیم

وی افزود: اجراهای امروز نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب بود و اجراهای فشرده‌ای را شاهد بودیم. تمام افرادی که در این دوره برگزیده نمی‌شوند، فکر نمی‌کنم آنقدر ناراضی باشند به دلیل اینکه همه این عزیزان به این باور رسیده‌اند که داوری در این جشنواره بسیار دشوار است و رقابت بسیار نزدیک به هم است و طبیعتا چیدمان داوری به نوعی است که نمی‌شود در هیچ‌کدام از بخش‌ها را متهم کرد به اینکه یک سلیقه و روش خاصی مدنظر داوران است و این موضوع یک مسئله قابل اهمیت است و جای تقدیر و تشکر است.

حمیدرضا نوربخش در پایان بیان کرد: افرادی که در این جشنواره برگزیده می‌شوند به این معنا نیست که بهترین آوازخوانان کشور هستند بلکه افرادی هستند که در این جشنواره شرکت کردند و به عنوان آوازخوان برگزیده انتخاب شده است. بنابراین از تمام هنرمندان می‌خواهم که حتی اگر به عنوان آوازخوان برگزیده انتخاب شدند، باز هم تلاش و تمرین کنند تا بهتر شوند.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز