خبرگزاری کار ایران

با خواص اسطوخدوس آشنا شوید

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۰۰۲

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این گیاه مقوی بدن، قلب و احشاء است و در تقویت دماغ (مغز) بسیار خوب است، گفت: اسطوخدوس را جاروب دِماغ یا مغز می‌نامند، زیرا رطوبت مغز را زایل می‌کند و موجب نشاط افراد می‌شود و ذهن را باز می‌کند.

به گزارش ایلنا، گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی به‌شمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود.

در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

محسن پویان اظهار کرد: اسطوخدوس گیاهی است از تیره نعناع که به شکل بوته‌ای پر پشت و کوچک به بلندی ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر دارای ساقه‌های متعدد یا پرشانه و ساقه‌های آن چهارگوش است و همه‌ قسمت‌های این گیاه، بوی تندی دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی اظهار کرد: برگ‌های این گیاه باریک و دراز با لبه‌ برگشته و متقابل و پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای است و طبیعت آن گرم و خشک است.

پویان با بیان اینکه این گیاه مقوی بدن، قلب و احشاء است و در تقویت دماغ (مغز) بسیار خوب است، افزود: "اسطوخدوس" را جاروب دِماغ یا مغز می‌نامند، زیرا رطوبت مغز را زایل می‌کند و موجب نشاط افراد می‌شود و ذهن را باز می‌کند.

وی تصریح کرد: این گیاه برای بیماری‌های زکام سرفه و ناراحتی سینه موثر است، همچنین مقوی بدن و قوای تفکر بوده و برای دفع سودا مفید است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اسطوخدوس برای بیماری کبد و طحال اثربخش است، گفت: این گیاه با عسل اگر هر شب تا مدتی مصرف شود برای درمان سرگیجه مفید بوده و باعث تقویت حافظه می‌شود.

پویان ادامه داد: اسطوخدوس برای رفع فراموشی و وسواس‌های مالیخولیا بسیار مفید و موثر است، همچنین برای رفع سستی و خواب رفتگی عضو و پریدن ناگهانی بعضی از اعضا اثر بخش است.

وی با بیان اینکه مصرف اسطوخودوس برای کاهش حملات صرع موثر است، گفت: میزان مصرف به تناسب وزن بدن دو تا پنج گرم از گیاه خشک را در یک لیوان آب جوش دم کرده و به همین نسبت سه بار در روز مصرف شود.

منبع: رکنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز