خبرگزاری کار ایران

المانیتور گزارش داد؛

تلاش کشورهای اروپایی برای نجات برجام ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۳۶۴

المانیتور در گزارشی به تلاش کشورهای اروپایی برای نجات برجام پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از المانیتور، دولت جدید انگلستان به ریاست بوریس جانسون کماکان تعهد خود به برجام را اعلام کرده است. این در حالی است که تنش میان ایران و آمریکا بالا رفته است و ایران در واکنش به فشارها و تحریم‌های آمریکا بخشی از تعهدات برجامی خود را کاهش داده است.

از سوی دیگر ایران و سایر اعضای برجام در روزهای گذشته برای نجات برجام در وین تشکیل جلسه دادند که به گفته حاضران در این جلسه، این نشست مفید و سازنده بوده است. نماینده انگلیس در این نشست نیز در این خصوص در توییتر خود نوشت:خوشحالم که در این نشست مفید شرکت کردم. ما کماکان به برجام متعهد هستیم.

عباس عراقچی نماینده ایران در این نشست هم این جلسه را سازنده دانست و بار دیگر گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت است و ما تا زمانی که منافعمان در برجام توسط سایر اعضای این توافق تامین شود، به این توافق متعهد خواهیم ماند. 

بر اساس برجام؛  آمریکا دو پروژه فردو و آب سنگین اراک را از تحریم‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران معاف کرده است. اما  معافیت تحریمی این دو پروژه روز پنج‌شنبه به پایان می‌رسد. 

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برای بحث در مورد این معافیت‌ها، اخیرا با مقام‌های شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرده‌اند. اما تا کنون پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که شورای امنیت آمریکا با تمدید این معافیت‌ها مخالف است اما تاکنون مخالفت خود را بیان نکرده است و به اروپا اعلام کرده که در آینده نظر خود را اعلام خواهد کرد.

 شورای امنیت و وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده‌اند. این تلاش‌ها نشانگر آن است که کشورهای اروپایی خواهان کاهش تنش‌ها و باقی ماندن ایران در برجام هستند. حتی انگلستان با توجه به موضوع اخیر نفتکش‌های توقیف شده و روی کار آمدن بوریس جانسون و اختلافات اخیر با ایران باز هم اعلام کرده است که به برجام متعهد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز