خبرگزاری کار ایران

برخورداری ۲۰۰ مادر باردار نیازمند از حمایت‌های غذایی در مناطق روستایی

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۰۰۶

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: با توجه به شاخص‌های سوء تغذیه وکم خونی مادران باردار در برخی از مناطق استان برنامه حمایت غذایی ویژه مادران باردار نیاز مند در مناطق روستایی با مشارکت بنیاد علوی و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سطح استان اجرایی شد.

به گزارس ایلنا، سید مهدی طباطبایی با تقدیر از حمایت‌های بنیاد علوی و آمادگی دانشگاه زاهدان در راستای ارتقای سلامت مادران باردار و کودکان و با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای شاخص بالای نا‌امنی غذایی در کشور است، خاطر نشان کرد: در بین افراد خانوار مادران  باردار به دلیل نیاز‌های تغذیه‌ای ویژه، بیشتر در معرض خطرسوء تغذیه  می‌باشند زیرا غذائی که در دوران بارداری مصرف می‌شود علاوه بر تامین نیازهای تغذیه‌ای مادر،  رشد جنین را نیز فراهم می نماید.

وی ادامه داد: سوء تغذیه در دوران بارداری و همچنین در خانم‌هائی که قبل از بارداری نیز از تغذیه مناسبی برخوردار نبوده‌اند موجب  وزن‌گیری کمتر از حد مطلوب در دوران بارداری ، کم‌خونی ، افزایش خطر اکلامـپسی و پره اکلامپسی وخونریزی در مادر و وزن‌گیری ناکافی جنین، کم وزنی نوزاد در زمان تولد  و افزایش احتمال مرگ جنـین  را به دنبال دارد.

طباطبایی با بیان این مطلب که هدف کلی این برنامه صرفا ارتقاء وضعیت تغذیه‌ای  مادران باردار نیازمند به منظور پیشگیری از سوء تغذیه خودشان و نوزاد می‌باشد، افزود: پیرو تفاهم نامه وزارت بهداشت با بنیاد  علوی ، استان سیستان و بلوچستان در اولویت برنامه کمک غذایی به مادران باردار نیازمند قرار گرفته است که کارشناسان بنیاد به همراه مدیر کل بهبود تغذیه طی سفر به مرکز استان و برخی از شهرستان‌های استان شاخص‌های نیازمندی منطقه را مورد بررسی و  انتخاب قرار دادند  و زمینه‌های اجرایی حمایت‌های غذایی از مادران باردار را در مناطق روستایی آغاز کرده‌اند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به این نکته که  کمبودهای ناشی از تغذیه سبب  شده است  که بر خی از زنان در برخی از مناطق  استان  زایمان‌های پرخطر داشته باشند، تصریح کرد: در این برنامه، زنان باردار از ابتدای ماه چهارم حاملگی تا ۶ ماه پس از زایمان و حتی در زمان شیر دهی  به مدت ۱۲ ماه تحت پوشش حمایت‌های غذایی  بنیاد علوی و دانشگاه زاهدان قرار داده می‌شوند.

 وی خاطر نشان کرد: منظور از حمایت‌های غذایی زنان شیرده، در حقیقت همان زنان بارداری هستندکه از ابتدای برنامه تحت پوشش بوده‌اند تا با ادامه روند حمایت‌های تغذیه‌ای  از شیردهی موفقی برخوردار شوند.

وی افزود: در برنامه حمایت‌های غذایی در حال حاضر مادران باردار نیازمند در مناطق روستایی مورد مداخله قرار گرفته‌اند ودر آینده مناطق شهری استان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین، اسماعیلی نماینده بنیاد علوی در سفر به زاهدان  نیز ضمن تقدیر از همراهی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در روند ارائه خدمات و با اشاره به اینکه بخشی از رسالت بنیاد علوی کمک به افراد نیازمند به منظور پیشگیری از سوء تغذیه هموطنان در مناطق محروم  است، اظهار داشت: با بررسی‌های بعمل آمده کارشناسان در حال حاضر ۲۰۰ مادر باردار نیازمند به حمایت‌های غذایی در مناطق روستایی استان شناسایی شده‌اند و بلادرنگ مورد مساعدت بنیاد خیریه علوی و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفته‌اند.

 وی اضافه کرد: در مناطق سیستان و بلوچستان مادران باردار نیازمند و کودکان محور حمایت‌های بنیاد علوی هستند که با نگاه کارشناسی  شاخص‌هایی را برای  انتخاب مادران باردار تحت پوشش برنامه  در نظر گرفته‌ایم که عبارتند از:

۱.     مادران باردار مبتلا به لاغری ( با نمایه توده بدنی  کمتر از۱۸.۵ در  شروع بارداری)

۲.     وزن کمتر از ۴۵کیلوگرم در قبل از بارداری

۳.     مادران مبتلا به کم خونی ( هموگلوبین کمتراز ۱۱ گرم در دسی لیتر)

۴.     چند قلویی

۵.     وزن گیری نامطلوب در دوران بارداری

 شایان ذکر است: بنیاد علوی بازوی حمایتی  بنیاد مستضعفان کشور است که در حوزه خدمات اجتماعی و با هدف محرو میت‌زدایی، اشتغال و کمک به مردم مناطق محروم  خدمات ارزشمندی را ارائه می‌نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز