خبرگزاری کار ایران

نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کردند:

معامله کالاهای اساسی در بورس شفافیت اقتصادی به همراه دارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۹۰۶

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقدند در شرایط خاص اقتصادی کشور که ایجاد تعادل و تنظیم بازار کالاهای اساسی و مواد اولیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به هر میزان نظام قیمت‌گذاری در کالاهای پایه‌ای شفاف‌تر باشد، منجر به تقویت تولید داخلی می‌شود؛ در واقع وقتی تولیدکننده بتواند قیمت‌ محصولش را براساس عرضه و تقاضا تعیین کند نه رانتی ایجاد می شود و نه ابهامی در روند قیمت ها باقی می ماند.

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: از دلایل اصلی هرج و مرج و بی‌نظمی در بازار کالاهای مختلف در ماه‌های اخیر، رونق بازارهای غیر رسمی بوده است که ادامه این روند، مدیریت برای تعادل بازارها را سخت تر می کند؛ از این رو، برای حمایت از تولید کالای ایرانی و مبارزه با فساد، باید زمینه ایجاد شفافیت در بازارها را فراهم کنیم به طوریکه در مبادلات به شیوه سنتی امکان نظارت و شفافیت مطلوب میسر نیست.

نادری افزود: مقابله با فساد همزمان با بها دادن به بازارهای غیررسمی با شکست مواجه می شود. ضمن اینکه وقتی مکانی مانند بورس وجود دارد که قیمت واقعی کالاها در آن در تقابل عرضه و تقاضا کشف شده و شاهد معاملات شفاف در آن هستیم، لزومی ندارد که محصولات مهم تولید داخل خارج از بورس و در بازارهای غیر شفاف خرید و فروش شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت به کمک سازوکار بورس پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت‌ها می تواند بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند، تاکید کرد: عرضه حداکثری محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی در بورس کالا به دلیل شفافیت ایجاد شده در روند معاملات و استخراج لحظه‌ای و روزانه جزییات دادوستدها، به دولت کمک می کند تا با نظارت حجم عرضه و تقاضای موجود در بازار، پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت‌ها بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند.

نادری با اشاره به اینکه سال هاست که بخش کشاورزی نسبت به نداشتن برآوردی از نیاز سالانه محصولات و برنامه‌ریزی برای تولید رنج می برد، گفت: با تمرکز معاملات در بورس کالا، این مشکل با توجه به شفافیت آماری موجود در این بورس تا حدود زیادی حل خواهد شد.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این رابطه به ایلنا گفت: بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر به مدیریت و تصمیمات داخلی مرتبط بوده و نباید همه مشکلات را تحریم دانست؛ امروز نیز در زمینه تنظیم بازار کالاها مشاهده می شود که بعضا سیاست دستور به جای تدبیر در پیش گرفته شده که همواره این سیاست شکست خورده است.

به گفته حاجی بابایی، برای تحقق رونق تولید، نباید اقدامات ضد تولیدی مثل اتخاذ سیاست قیمت دستوری برای تولیدکننده را در پیش بگیریم. بلکه در وهله نخست باید اذعان کنیم که در فضای غیرشفاف نمی توان به شکل اصولی از تولیدکننده داخلی حمایت کرد؛ چراکه در نبود آمار موثق و دقیق، تنظیم بازار به نتیجه نمی رسد و به این ترتیب باید زمینه شفافیت فعالیت های اقتصادی را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید از تمام ظرفیت ها و امکانات کشور برای بهبود وضعیت معیشت مردم و رونق تولید بهره برد که اقدامات کارشناسی و براساس مولفه های اقتصادی، پیش نیاز تحقق رونق تولید است.

حاجی بابایی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه محصولات در بورس می تواند از تغییرات کاذب قیمت ها جلوگیری کند؟ گفت: یکی از راه های جلوگیری از افزایش کاذب قیمت ها، شفافیت در معاملات است که می توان با توجه ویژه به عرضه محصولات در بورس کالا به عنوان یکی از ارکان اقتصادی شفاف کشور به تعادل بازار و کاهش التهابات کمک کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز