خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت صادرات گاز در گفت‌وگو با ایلنا:

تاپی یا خط لوله صلح؛ کدامیک گاز را به همسایه شرقی ایران می‌رساند؟

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۰۹۶

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: اگر تحریم نبود پاکستان به سرعت پروژه دریافت گاز از ایران را اجرایی می‌کرد، در عین حال اگر مسائل بین افغانستان، هند و پاکستان حل نشود، تاپی روی کاغذ خواهد ماند.

مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت صادرات گاز به پاکستان در رقابت با تاپی اظهار داشت: ما با پاکستان قرارداد منعقد کرده‌ایم، طرف پاکستانی خط لوله سمت خود را اجرا نکرده و گاز برداشت نمی‌کند و اکنون در مراحل مذاکره هستیم تا اسلام آباد را مجاب به سرمایه‌گذاری و احداث خط لوله کنیم و ما هم بخش باقیمانده را تکمیل کنیم تا صادرات انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث صادرات گاز ایران به پاکستان فراتر از پروتکل و MOU است، اگر تحریم نبود پاکستان به سرعت پروژه را اجرایی می‌کرد. اکنون نیز با توجه به شرایط تحریم باید تمهیداتی بیندیشیم که چگونه بتوانند تامین مالی کرده و خط را احداث کنند.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: در بحث خط لوله تاپی اگر موضوع صادرات گاز به هند مطرح باشد به سرانجام نمی‌رسد، مگر اینکه فقط مقصد پاکستان باشد و آن هم با توجه به میزان مصرف پاکستان بعید است اجرایی شود.

وی افزود: اجرای خط لوله تاپی منوط به حل مشکلات سیاسی هند و پاکستان است که به سرعت امکان پذیر نیست، ضمن اینکه در شرایط کنونی ما می‌توانیم بخشی از نیازهای پاکستان را تامین کنیم و بخشی را هم تاپی تامین می‌کند.

امیرمعینی یادآور شد: در شرایط حاضر ما خیلی نگران تاپی نیستیم، تاپی یک خط لوله بسیار بلندمدت‌تر از لوله صلح است، ما تقریبا به نزدیک مرز پاکستان رسیده‌ایم، بعلاوه با این کشور قرارداد امضا کرده‌ایم در صورتی که تاپی هنوز در حد احداث خط بوده و قراردادی منعقد نشده است.

وی تاکید کرد: اگر مسائل بین افغانستان، هند و پاکستان حل نشود، تاپی روی کاغذ خواهد ماند. جدای از اینکه ممکن است گاز گران‌تری به خاطر هزینه‌های سرمایه‌گذاری که روی این خط نیاز است، دریافت کنند. ضمن اینکه ازبکستان منابع گازی زیادی برای تامین نیاز گاز یک کشور دیگر ندارد، علاوه بر آن اجرای این خط لوله طولانی هزینه‌های سنگینی دارد، ابتدا باید امنیت تامین شود، سپس مشکلات سیاسی هند و پاکستان و حتی پاکستان و افغانستان حل شود، بنابراین خط لوله تاپی با دو چالش اصلی مواجه است.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: اکنون آنچه بین ما و پاکستان برای تکمیل پروژه سایه انداخته بحث تحریم‌ها است، پاکستان موضوع تحریم را مطرح می‌کند که قادر به تامین مالی برای اجرای خط لوله نیست، ما هم اصرار داریم تحریم‌ها مانع بزرگی برای انجام سرمایه گذاری روی خط لوله نیست و طرف پاکستانی می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: در هر حال برخی مذاکرات در حال انجام است  که امیدوارم به سرانجام برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز