خبرگزاری کار ایران

معضلی به‌نام استخدام «موتورسواران بدون گواهینامه» در شرکت اسنپ/ بررسی یک حادثه+فیلم

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۷۵۶

شرکت «اسنپ» که به دلیل اعتراض صنف آژانس‌های تاکسی تلفنی به‌صورت غیررسمی به انجام دامپینگ در بازار متهم بود، رفته رفته با استخدام رانندگان غیر‌حرفه‌ای توسط ویزیتورها در حاشیه میادین و بزرگراه‌ها و معابر؛ صدای اعتراض رانندگان و مشتریان وفادار خودش را هم بلند کرد! استخدام بسیاری از این رانندگان در مرحله ابتدایی ثبت‌نام توسط تیم‌های سیار اسنپ با کم‌ترین اعتبارسنجی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی موضوع استخدام «موتورسواران بدون گواهینامه» شرکت اسنپ بررسی شد؛ در این برنامه زنده به حادثه‌ای اشاره شد که در آن به دلیل بی‌دقتی موتورسوار اسنپ، تصادفی رخ می‌دهد و مشخص می‌شود موتورسوار گواهینامه نداشته و مسافر هم دچار شکستگی مچ دست و آسیب پا شده است. اتفاقی که ناشی از سهل‌انگاری و تخلف قانونی شرکت اسنپ در استخدام راننده بی‌تجربه و فاقد گواهینامه بوده است.

این روزها که بحران اقتصادی، امنیت شغلی شهروندان را به خطر انداخته بازار رقابت بین کسب و کارهای مجازی همچنان داغ است و رقابت بر سر کسب سهم بیشتر از بازار هزینه تبلیغات برندها را بالا برده است. در این میان لوگوی شرکت‌های خدمات دهنده تاکسی و موتورهای اینترنتی جای خود را روی صفحه موبایل اغلب شهروندان پیدا کرده‌اند. این شرکت‌ها به مدد تکنولوژی IT و سیستم‌های پیشرفته CRM با ارائه خدمات متنوع سعی دارند تا موضع ویژه‌ای را در ذهن مشتریان پیدا کنند. از اتفاقات بازسازی شده در قالب کمپین‌های تبلیغاتی که بگذریم به سهل‌انگاری‌های صنفی و تخلفات حقوقی می‌رسیم که در بین کسب و کارهای مجازی هر از چند‌گاهی رسانه‌ای می‌شود. یکی از شرکت‌هایی که به‌واسطه این اتفاقات حساسیت‌برانگیز این روزها خبر‌‌ساز شده شرکت «اسنپ» (snap) است. این شرکت که تحت مالکیت «گروه اینترنت ایران» است، کار خود را با تاکسی‌های اینترنتی و رانندگان مرد شروع کرد اما در ادامه، کار خود را با رانندگان زن و اضافه کردن پیک موتوری برای حمل مسافر و بسته گسترش داد.

امروزه در دنیا معمولا برندهایی که سهم قابل توجهی در بازار دارند به‌شدت از سرمایه‌های اجتماعی خود محافظت می‌کنند کاری که در ایران به‌دلیل شکل‌گیری زودهنگام انحصار، توجیه خود را از دست می‌دهد!

شرکت «اسنپ» که به دلیل اعتراض صنف آژانس‌های تاکسی تلفنی به‌صورت غیر رسمی به انجام دامپینگ در بازار متهم بود، رفته رفته با استخدام رانندگان غیر‌حرفه‌ای توسط ویزیتورها در حاشیه میادین و بزرگراه‌ها و معابر؛ صدای اعتراض رانندگان و مشتریان وفادار خودش را هم بلند کرد! استخدام بسیاری از این رانندگان در مرحله ابتدایی ثبت‌نام توسط تیم‌های سیار اسنپ با کم‌ترین اعتبار سنجی صورت می‌گیرد. این مسئله از چشم رسانه‌ها دور بود تا اولین پرونده تخلف اسنپ با موضوع استخدام «موتورسواران بدون گواهینامه» رسانه‌ای شد. اولین بار در برنامه زنده تلویزیونی «تراز» به حادثه‌ای اشاره شد که در آن مسافری به‌نام «م.ج» از طریق تلفن همراه خود از مبدا «بیمارستان علی‌اصغر (ع)» در خیابان «شهید دستگردی» از اسنپ درخواست موتور می‌کند و چند دقیقه بعد موتور سوار جوان اسنپ به‌نام «م.الف» او را به مقصد لوکیشنی در اتوبان «چمران» شمال سوار می‌کند. در بین راه و در تقاطع اتوبان «مدرس شمال» و «پل صدر» بر اثر بی‌دقتی موتورسوار اسنپ، تصادفی صورت می‌گیرد که با آمدن اورژانس و پلیس راهور مشخص می‌شود که موتورسوار اسنپ فاقد گواهینامه بوده است! با یک‌ساعت تاخیر مسافر اسنپ به بیمارستان منتقل می‌شود و به‌دلیل شکستکی مچ دست چپ و آسیب‌دیدگی پای چپ در تاریخ ۲۵ اردیبهشت بستری می‌شود.

در نهایت پس از ۴ روز بستری «م.ج» به بیمارستان دیگری منتقل شده و در آنجا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. در طول این مدت دوبار در بیمارستان از شرکت اسنپ با وی تماس گرفته می‌شود تا علت نیمه کاره ماندن سفر را جویا شوند. در این مدت مسئولین بیمارستان به‌دلیل نپرداختن هزینه عمل جراحی توسط ضارب از عمل «م.ج» خودداری می‌کنند. در یک تماس تلفنی که در حضور مصدوم حادثه «م.ج» راکب موتور، «م.الف» با پشتیبانی اسنپ می‌گیرد و به‌دلیل نداشتن گواهینامه جویای مراحل قانونی جبران خسارت می‌شود پشتیبان تلفنی اسنپ به «م.الف» می‌گوید که بیمه موتور، خسارت مصدوم را پرداخت می‌کند بدون اینکه از پرونده پزشکی مصدوم که به‌دلیل سهل‌انگاری و تخلف قانونی شرکت اسنپ در استخدام راننده بی‌تجربه و فاقد گواهینامه پرس‌و‌جویی کند یا نماینده‌اش را به بیمارستان بفرستد! اسنپ در اقدامی دیرهنگام موتورسوار اسنپ را block کرده و دسته گلی می‌فرستد! حالا با گذشت حدود دو ماه از آن حادثه، «م.ج» که در دست چپش پلاتین کار گذاشته شده و هنوز نمی‌تواند از آن استفاده کند، پی‌گیر است تا حقوق قانونی خود را با شکایت از شرکت اسنپ استیفا کند.

حجم ویدیو: ۲۱.۸۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۱۷ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز