خبرگزاری کار ایران

توسعه ۳ میدان نفتی با الگوی جدید قراردادی

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۴۵۱

هم اکنون اجرای طرح توسعه میدان نفتی “سپهر و جفیر” و “آبان و پایدار غرب”، با مدل قراردادی IPC در دستور کار شرکت متن قرار دارد. همچنین پیش بینی می شود در آینده نزدیک اجرای طرح توسعه یکپارچه میدان “یاران” نیز به این شرکت ابلاغ شود.

به گزارش ایلنا از شرکت ملی نفت ایران، مدیر مهندسی نفت شرکت متن ضمن اشاره به اهمیت سازمان مهندسی نفت در مدیریت مخازن هیدروکربوری گفت: هم اکنون اجرای طرح توسعه میدان نفتی “سپهر و جفیر” و طرح توسعه میادین نفتی “آبان و پایدار غرب”، با مدل قراردادی IPC در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد. همچنین پیش بینی می شود در آینده نزدیک اجرای طرح توسعه یکپارچه میدان “یاران” نیز به این شرکت ابلاغ شود.

محمدرضا اسدی بیان کرد: مباحث فنی مربوط به طرح توسعه یکپارچه میدان های نفتی یاران شمالی و یاران جنوبی با مشارکت یک شرکت ایرانی به اتمام رسیده و انتظار می رود به زودی قرارداد آن امضاء و پس از اخذ مجوزهای لازم، اجرای آن به شرکت مهندسی و توسعه نفت ابلاغ شود.

وی همچنین، در خصوص طرح های جدید توسعه ای میدان نفتی “سپهر و جفیر” و میادین نفتی “آبان و پایدار غرب” که مسئولیت توسعه آنها اخیراً‌ به شرکت مهندسی و توسعه نفت واگذار شده است،‌ گفت: قرارداد طرح توسعه میدان نفتی “سپهر و جفیر” بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به امضا رسیده و مدیریت اجرای قرارداد به شرکت مهندسی و توسعه نفت ابلاغ شده است که پیش بینی می شود پس از موثر شدن قرارداد، فعالیت های اجرایی طرح به زودی آغاز شود. مراحل اخذ مجوزهای طرح توسعه میادین نفتی “آبان و پایدار غرب” نیز که با یک شرکت روسی منعقد شده است،‌ خاتمه یافته و در حال حاضر در مراحل اولیه اجراست.

اسدی تاکید کرد: مدیریت یک مخزن هیدروکربوری که به عنوان اصلی ترین سرمایه یک شرکت نفتی به شمار می رود، از طریق اجرای برنامه جامع توسعه میدان و اعمال استراتژی تولید محقق می شود که این مسئولیت خطیر در شرکت های نفتی و  همچنین شرکت مهندسی و توسعه نفت،  به سازمان مهندسی نفت محول شده است که بیانگر نقش حساس و پراهمیت مهندسی نفت در مدیریت مخازن است.

وی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع مطالعات تحت الارضی، با وجود نهادینه شدن برون سپاری عمده فعالیت های شرکت های بزرگ نفتی و اخذ خدمات مختلف از مهندسان مشاور طراح،‌ پیمانکاران EPC،‌ پیمانکاران حفاری، سازندگان و…معمولاً‌ شرکت های نفتی برای سرمایه گذاری در امر توسعه یک میدان نفتی، مطالعات انجام و تأیید شده توسط تیم های فنی مطالعات تحت الارضی سازمان کارفرما (In House) را مبنای تصمیم گیری خود قرار می دهند  که این رویه در شرکت ملی نفت ایران نیز جاری است.

اسدی اظهار کرد: در حوزه جغرافیایی مناطق عملیاتی غرب کارون که توسعه میادین نفتی آزادگان جنوبی و شمالی، یاران جنوبی و شمالی و همچنین یادآوران در این منطقه به شرکت مهندسی و توسعه نفت واگذار شده است، این شرکت با محوریت مدیریت مهندسی نفت و ضمن هماهنگی با مدیریت های ستادی شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت مدیریت حجم نفت درجای این میادین مشترک (حدود ۷۰ میلیارد بشکه) و تولید از این میادین ( در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز و با چشم انداز بیش از ۱ میلیون بشکه در روز ) را بر عهده دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز