خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار رخ داد؛

کشف ۲ نمونه بست دم‌چلچله‌ای کاملاً سالم در پاسارگاد

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۲۵۴

مدیر پایگاه میراث‌جهانی پاسارگاد گفت: در جریان پروژه بازپیرایی و سامان‌دهی بلوک‌های سنگی مربوط به صفه بنای برج سنگی مجموعه پاسارگاد، دو نمونه از بست‌های دم‌چلچله‌ای به‌صورت کاملا سالم یافت شد.

به گزارش ایلنا، افشین ابراهیمی (مدیر پایگاه میراث‌جهانی پاسارگاد) با اعلام خبر کشف ۲ نمونه بست دم‌چلچله‌ای کاملاً سالم در پاسارگاد، گفت: در این مکان و در ادوار گذشته، با بیرون کشیدن بست ها و سرب اطراف آنها به قصد تولید ساچمه برای تفنگ های سرپر و دیگر مصارف، آسیب زیادی به بلوک های سنگی و معماری بنا وارد شده است.

او افزود: پروژه حفاظتی یاد شده به منظور در کنار هم چیدن قطعات پراکنده و خواناسازی معماری اثر از چندی پیش آغاز گردیده و کماکان ادامه دارد. این بست ها که خوشبختانه از چشم ربایندگان در امان مانده اند، برای اولین بار است که در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مشاهده شده اند.

او افزود: تا پیش از این صرفاً با استناد به فضاهای خالی به جا مانده از آنها در پیکره بناها از به‌کارگیری این تکنیک برای اتصال بلوک های سنگی بزرگ به یکدیگر در این مجموعه یاد می شده است. این بست ها موضوعی بکر برای مطالعات آزمایشگاهی و کشف زوایای دیگری از معماری کهن هخامنشی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز