خبرگزاری کار ایران

سیما تیرانداز:

جهان به جنگ حتی فکر هم نکند

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۴۴۱

سیما تیرانداز که به عنوان بازیگر، مجری طرح و تهیه‌کننده در «بانوی آوازخوان» جدیدترین نمایش علیرضا کوشک‌جلالی همکاری دارد، از علاقه‌اش به تهیه‌کنندگی آثار کارگردان‌های جوان گفته و مهم‌ترین دلیل تهیه نمایش «بانوی آوازخوان» را حضور کوشک‌جلالی در مقام کارگردان عنوان می‌کند.

سیما تیرانداز در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره نخستین تجربه تهیه‌کنندگی خود در تئاتر و انتخاب «بانوی آوازخوان» برای این تجربه، حضور علیرضا کوشک‌جلالی را در مقام کارگردان مهم‌ترین دلیل خود برای این کار خواند و گفت: هر متنی را کارگردان تعریف می‌کند.

تیرانداز با اشاره به اینکه متن «بانوی آوازخوان» نوشته «وجدی معوض» ویژگی‌های انسانی و ضدجنگ دارد، گفت: تصور می‌کنم دغدغه فکری امروز همه ما این باشد که جنگی نباشد و به ‌انسانیت بپردازیم، ولی به هرحال در انتخاب متن، فقط خود نمایشنامه مطرح نیست، این کارگردان است که روی متن تاثیر می‌گذارد و آن را تعریف می‌کند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: در نتیجه اگر متن را به تنهایی می‌خواندم ممکن بود از آن خوشم بیاید اما در نهایت این کارگردان است که نگاه خود را به متن تزریق می‌کند. بنابراین از نظر من متن ۳۰ درصد و کارگردان ۷۰ درصد تاثیر دارد.

تیرانداز با بیان اینکه تاکنون تجربه تهیه‌کنندگی تئاترهایی جز آثار خودش را نداشته است، گفت: در ذهن داشتم تهیه‌کنندگی را به صورت جدی در تئاتر شروع کنم چون رشته مرتبط با کار خودم است و این فضا را می‌شناسم اما اینکه در این اثر به‌عنوان تهیه‌کننده و مجری طرح حضور داشته باشم، خیلی اتفاقی بود. «بانوی آوازخوان» ابتدا تهیه‌کننده‌ای داشت که در ادامه همکاری با او میسر نشد و گروه دنبال نفری جایگزین می‌گشت که به دلیل اینکه شرایط، یک فضای همراهی را ایجاد کرده بود تهیه‌کنندگی اثر را به عهده گرفتم.

او با تاکید بر اینکه به تهیه تئاترهای هنرمندان جوانان علاقه‌مند است و به آن فکر می‌کند، گفت: معتقدم باید از تئاتر حمایت کنیم و این چرخه باید همواره در جریان باشد و بچرخد.

تیرانداز درباره محتوای اثر گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که آنقدر مسائل و مشکلات عجیب و غریبی از مسائل انسانی و خانوادگی و اجتماعی در آن هست که می‌توانی بارها و بارها درباره‌شان حرف بزنی. اما با توجه به تنشی که اکنون در جهان وجود دارد، چنین متنی به نظرم بسیار کمک می‌کند که حداقل به جهانیان بگوییم نه به جنگ فکر کنید و نه حتی انرژی‌تان را به سمتش بفرستید.

«بانوی آوازخوان» نوشته وجدی معوض و با ترجمه، دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی است که در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته. نمایشنامه‌ای در ارتباط با جنگ، برادرکشی، خشم و عشقی سرکش به انسان و انسانیت، که در یک سفر اودیسه‌وار، برادر خواهر دو قلویی کشف می‌کنند.

مجری طرح و تهیه‌کننده این نمایش سیما تیرانداز و ‌‎بازیگران آن سیما تیرانداز، فرناز رهنما، سام کبودوند و محمد صدیقى‌مهر هستند.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: ‌‎آهنگ‌سازى و اجراى موسیقی: کیارش اعتمادسیفی، ‌‎طراح صحنه: امید اکبرى، طراح لباس: مقدى شامیریان، ‌‎دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: پژمان عبدى، دستیار دراماتورژ: شادی معظمی، دستیار دوم کارگردان: سروش قریشى، ‌‎منشی صحنه: پگاه محمودوند، ‌‎مدیر صحنه: حمیدرضا جدیدی، ‌‎ویدیو: بهنام نجم‌الدین، ‌‎طراح پوستر و بروشور: مصطفى پیرهادى، ‌‎مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی و تبلیغات: سارا حدادی (you studio)، ‌‎عکاس: زهرا عرب‌نژاد، دستیاران صحنه: مهشید فقیری، رومینا زاهدی، ساخت و اجرای دکور: کیوان ضیائپور.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز