خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

وزارت صنعت یکسری ضوابط خاص را برای تولید در نظر بگیرد/ بازیچه دست کسی نیستیم/ ترامپ در صحنه بین‌‌المللی فرد بی‌آبرویی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۸۳۳

رئیس مجلس گفت: ایران کشور دست و پا بسته‌ای نیست ما بازیچه دست کسی نیستیم و تشخیص می‌دهیم که کدام حرف حسابی است و کدام حرف بدوی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی صنعت و معدن با اشاره به حضور وزرا و مهمانان این برنامه گفت: امروز جلسه باشکوهی برگزار شد که از نظر شکلی پیام مهمی دارد. حضور صنعتگران به همراه وزیر امور خارجه و معاون رئیس‌جمهور یعنی اهمیت دادن به صنعت کشور.

وی ادامه داد: صحبت‌های آقای ظریف درست است اوضاعی که آمریکایی‌ها درست کردند به هم‌ریختگی بین‌المللی است این موجود بدخیم که در آمریکا حضور دارد هر منطقه‌ای از جهان را دچار سرگردانی کرده با چین به نوعی با روسیه نوع دیگر اما در مورد ایران برنامه فوق العاده‌ای برای خودش در نظر گرفته است به‌طوری که باید واژه تروریسم اقتصادی را برای آن به کار برد. ترامپ رفتارهای رذیلانه‌ای دارد و در صحنه بین‌‌المللی فرد بی‌آبرویی است.

رئیس مجلس ادامه داد: در این مورد نباید تردید داشت که وضعیت فعلی یک دوره گذرا است و نمی‌تواند این وضع ادامه پیدا کند و دوران گذرا است. ایران نیز کشور دست و پا بسته‌ای نیست ما بازیچه دست کسی نیستیم و تشخیص می‌دهیم که کدام حرف حسابی است و کدام حرف بدوی است.

وی ادامه داد: رهبری امسال را سال رونق تولید نامیده است مساله امروز کشور ما تولید است و تردیدی در آن نیست که تولید بدون تجارت بین‌المللی شرایط متعارفی ندارد اما مساله این است شرایط امروز کشور ما نامتعارف است و این واقعیت را باید قبول کنیم که نه در صادرات و نه مسائل بانکی شرایط طبیعی نداریم و باید برای این دوره خاص تدبیر لازم را در نظر بگیریم. ما از نظرات بخش خصوصی استقبال می‌کنیم ما آیین‌نامه‌ها را تغییر دادیم و نماینده بخش خصوصی علاوه بر حضور در کمیسیون‌ها می‌تواند به همراه نماینده دولت در صحن حضور داشته باشد و صحبت کند.

لاریجانی تصریح کرد: فارغ از تحریم‌های کذایی آمریکا ما یک سری مشکلات ساختاری داریم آقای شافعی در خصوص قانون کسب و کار گفتند حرف ایشان درست است از ۵۳ حکم این قانون فقط ۹ حکم آن اجرا شده ۱۱ حکم اجرای ناقص و ۲۵ حکم اصلا اجرا نشده است صنعتگران حق دارند که نگران باشند دولت باید این مساله را پیگیری کند.

وی ادامه داد: لازم است که در برخی موارد تنقیح صورت بگیرد و این کار را در مجلس شروع کردیم و من به خانم جنیدی نیز گفتم که در دولت نیز این کار را انجام دهند.

لاریجانی با اشاره به اصلاح بودجه گفت: سازمان برنامه گزارشی از اصلاح بودجه در جلسه سران قوا ارائه کرده که یک بخش از آن مربوط به بانک‌ها و صندوق بازنشستگی است اما باید اصلاح مالیات در اولویت قرار بگیرد مالیات از افرادی که فعالیت شفاف دارند اعم از تولیدکنندگان، کارگران و معلمان گرفته می‌شود اما آنهایی که در زد و بند تجاری هستند، آ‌زاد هستند. پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شده که ما آنها را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: بی‌ثباتی ارز نیز یکی از اهداف آمریکا است که انفجار تورمی را در پی دارد آنها به دنبال ایجاد وضعیت بدتر بودند.

لاریجانی با اشاره به اینکه آنها به دنبال ونزوئلاسازی ایران بودند اما به هدف خود نرسیدند زیرا برای مقابله با آنها ساعت‌ها فکر شد و برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفت، گفت: بانک مرکزی با کمک کمیسیون اقتصاد و مرکز پژوهش‌ها ساعت‌ها بحث کردند و همه جوانب را در نظر گرفتند و نگذاشتند که آنها به هدف خود برسند. توصیه من به وزیر صمت این است که متناسب با شرایط امروز یک سری ضوابط خاص را برای تولید در نظر بگیرند.

رئیس مجلس با بیان اینکه من مخالف تدوین استراتژی و برنامه ریزی نیستم اما مسائل مهم‌تری داریم و به با قاطعیت عرض می‌کنم که احتیاج داریم در شرایط فعلی مسائل متناسب با بازار کار را در نظر بگیریم، گفت: خیلی از این مسائل قانون نیست بلکه تدبیر است به طور مثال قانون ارزش افزوده به چه دلیل دفاتر ۱۰ ساله را بررسی می‌کنند آیا الان وقت این کارها است؟ حتی من شنیدم آقای جهانگیری بخشنامه دادند که فقط یک سال بررسی شود اما باز برخی کار خود را می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه باید قبول کنند تولید پیشران کشور است، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند الان که درآمد نفت ما مشکل پیدا کرده باید تمرکز را بر مالیات قرار دهیم این هم حرف درستی است اما همانطور که وزیر صمت به دنبال کار تولیدکنندگان است، وزیر اقتصاد هم باید همان مقدار به فکر تولیدکنندگان باشند. مالیات بگیرید اما به اندازه. این‌ها مساله‌ای است که به قانون نیاز ندارد بلکه تدبیر است.

لاریجانی ادامه داد: در بحث تامین اجتماعی هم همین طور باید فرصت تنفس به واحدها بدهیم دولت نیز باید از دیگر ظرفیت‌هایی که در بودجه جهت پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی دیده شده استفاده کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش نیاز دارند الان آقای همتی به من گفتند که تسهیلاتی در اجرای زنجیره تولید در نظر گرفته شده این یعنی با وزارت صمت همکاری وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: در قانون آمده سهم صنعت و معدن از تسهیلات ۴۰ درصد است اینکه الان گفته می‌شود فقط ۲۷ درصد تعلق گرفته خلاف است این طبیعی است که بانک‌ها به دنبال طرح‌های زودبازده باشند اما اینجا باید بانک مرکزی با آنها برخورد کند همان طور که برای بخش مسکن ۲۰ درصد هزینه‌ها را مبنای تسهیلات قرار دادند باید برای صنعت نیز همین کار را کنند.

وی با انتقاد از فشار بانک‌ها به واحدهای تولیدی گفت: به دلیل شرایط موجود و گران شدن ارز برخی واحدهای تولیدی دارای بدهی معوق به بانک‌ها هستند و بانک‌ها هر روز به آنها فشار می‌آورد، بانک مرکزی باید جلوی آنها را بگیرد آقای همتی در یک سال اخیر وضعیت نابسامان بانک مرکزی را سروسامان دادند و می‌توانند این کارها را نیز انجام دهند.

رئیس مجلس ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که می‌توانیم در شرایط فعلی انجام دهیم ایجاد پنجره واحد است که به ما کمک بسیاری می‌کند. آقای شافعی گفتند حال و روز ما امروز خوب نیست اما نباید این کلمه مرسوم را فراموش کنیم که عیار انسان‌ها در شرایط سخت مشخص می‌شود ما اگر می‌خواهیم ایرانی غیرتمند نشان دهیم وقت آن امروز است.

وی یادآور شد: چندی پیش یکی از سیاستمداران آمریکا گفته بود تعجب من این است که با همه فشارهایی که می‌آوریم ایرانی‌ها هنوز همبستگی ملی دارند و بلوچ و عرب و ترک باهم هستند و نتوانستیم اختلافی بین آنها به وجود آوریم. این به خاطر تمدن و ریشه ایرانی‌ها هستند شما بی‌ریشه هستید و این چیزها را نمی‌دانید شرایط امروز برای همه سخت است اما باید مقاومت کنیم و از آن عبور کنیم.

لاریجانی افزود: برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها به دنبال بزرگ کردن فرعیات و مشکلات هستند امروز مشکل کشور مشکل همه است و همه باید به صنعتگر کمک کنیم آقای رحمانی باید نگاه عملگرانه داشته باشد و این حلقه‌های مفقوده را سامان دهد و به کشورهایی که برای ما امکان دارد صادرات صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز