خبرگزاری کار ایران

گرجی:

اگر حقوق و آزادی‌های مردم محترم شمرده نشود، کارنامه دولت، کارنامه کامیابی نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۳۱۷

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور گفت: کرامت انسانی هسته مرکزی حقوق شهروندی است و یکی از مولفه‌های اساسی، توجه به اصل برابری و عدم تبعیض است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اکبر گرجی، معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در نشست مشترک معاون حقوقی رئیس‌جمهور با دستیاران حقوق شهروندی دستگاه‌های اجرایی، روسای کانون وکلای دادگستری استان‌ها، اساتید برجسته حقوق دانشگاه‌ها گفت: اگر حقوق و آزادی‌های مردم محترم شمرده نشود، کارنامه دولت و به طور کلی حکومت، کارنامه کامیابی نخواهد بود.

وی درباره شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی افزود: شاخص‌های تدوین شده اغلب کمی هستند و شاید علت این است که تدوین شاخص‌های کیفی برای سنجش میزان حقوق شهروندی آسان نیست.

گرجی درباره شاخص سنجش حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی گفت: در این زمینه دو دیدگاه سلبی و ایجابی وجود دارد؛ یک رویکرد این است که همین که جان انسان‌ها به مخاطره نیفتد باید شکرگزار باشند که این دیدگاه امنیت‌گرا است و رویکرد دیگر به مسأله حیات طیبه اشاره دارد.

این حقوقدان اضافه کرد: کرامت انسانی هسته مرکزی حقوق شهروندی است و یکی از مولفه‌های اساسی، توجه به اصل برابری و عدم تبعیض است.

وی افزود: در جامعه‌ای که شهروندان احساس نابرابری و تبعیض داشته باشند، ناخوداگاه حس مخدوش شدن و نقض کرامت انسانی را دارند و حقوق شهروندان محترم شمارده نمی‌شود.

گرجی گفت: اگر در توزیع فرصت‌ها ملاکی جز کرامت انسانی افراد مبنا قرار گیرد، از فلسفه و بنیان حقوق شهروندی دور است.

وی ادامه داد: حق مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت بسیار مهم است و در این خصوص، مهم‌تر از نرخ مشارکت، ژرفا و عمق مشارکت است.

گرجی گفت: حق آزادی اندیشه و بیان از جمله حقوق مهم شهروندان است و یکی از این شاخص‌ها فعالیت رسانه‌های خصوصی است اما مهم این است که چقدر این رسانه‌ها آزاد هستند و چقدر استقلال دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز