خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

برگزاری نخستین همایش زهکشی اراضی کشاورزی شمال کشور

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۲۶۴

عزیزاله شهیدی‌فر گفت: نخستین همایش زهکشی اراضی کشاورزی شمال کشور با هدف توسعه کشت دوم در ساری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،عزیزاله شهیدی‌فر  از نخستین نشست تخصصی زهکشی اراضی کشاورزی شمال کشور با هدف توسعه کشت دوم خبر داد و اظهار کرد: این همایش روز چهارشنبه 29 خردادماه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران  بررسی اثرات مخرب غرقابی و ماندابی اراضی کشاورزی شمال کشور، نقش لایروبی و بهسازی زهکش و انهار سنتی در کنترل غرقابی و ماندابی، نقش آببندان‌ها در کنترل سیلاب‌ها و هرزآب‌های سطحی را از جمله محورهای برگزاری این همایش عنوان کرد.

شهیدی‌فر اضافه کرد: بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی زهکش اراضی کشاورزی، انتقال یافته‌ها و تجارب بهره‌برداری از زهکش‌های سطحی و زیرزمینی و نتایج مطالعات مزارع آزمایشی در انتخاب معیارهای طراحی سامانه‌های زهکش برای اراضی شالیزاری و توسعه کشت دوم از دیگر محورهای این همایش است.

وی هدف از اجرای زهکشی در اراضی کشاورزی را فراهم آوردن محیط مناسب برای رشد نرمال محصول دانست و افزود: در اراضی که آبیاری اجرا می‌شود با توجه به اینکه اکثر آب‌های موجود دارای املاح است، زهکشی برای کاهش میزان شوری خاک اجرا می‌شود و در اراضی ماندابی، زهکشی برای پایین آوردن سطح ایستایی آب و خروج آب مازاد اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه زهکش به دو صورت سطحی و زیرزمینی اجرا می‌شود، گفت: زهکش‌های سطحی برای خروج آب مازاد در پروسه کوتاه مدت انجام می‌شود اما زهکش‌های زیزمینی برای کنترل شوری و کاهش املاح مضرر و کاهش سطح ایستایی آب انجام می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: زهکش‌های سطحی به صورت کانال‌های کم عمق اجرا شده و زهکش‌های زیرزمینی به صورت کانال و لوله‌گذاری انجام می‌شود که هر کدام با توجه به عوامل محیطی و نوع محصول انتخاب می‌شوند.

شهیدی‌فر اظهار کرد: اجرای زهکش در اراضی کشاورزی برای توسعه کشت دوم و افزایش محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: این همایش با مشارکت دانشگاه کشاورزی در روز چهارشنبه 29 خردادماه 98 باحضور  معاون آب و خاک و معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز