خبرگزاری کار ایران

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها:

آزادی بعد از بیان دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی را تضمین می‌کنیم/ اگر برخورد شده، حتما به ما منعکس کنند/ ترس موهوم، توجیه کم‌کاری نیست

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۸۸۷

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها گفت:‌ زمانی که مقام معظم رهبری بر کرسی‌‎های آزاداندیشی تاکید دارند، ما حمایت از کرسی‌ها و عزیزانی که در این کرسی‎ها به بیان مطالب خود می‌پردازند را وظیفه خود می‌دانیم.

حجت‌السلام و المسلمین مصطفی رستمی (رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به علت محافظه‌کارانه رفتار کردن دانشگاه‌ها در مقابل تغییر گفت: به‌رغم اینکه دانشگاه محل حضور پیشروترین جریانات تحولگرای جامعه در حوزه‌های علم، فرهنگ و حل مسائل است، اما ساختار دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که گاهی اوقات تقُّید علمی جایگزین تحول علمی شده و بعضا یک ارزش تلقی می‌شود.

وی در ادامه  به بحث تحولگرایی دانشگاه‌ها پرداخت و توضیح داد: نظام عمومی دانشگاه‌ها بر اساس موضوع تحولگرایی است، اما تحور در نقد وضعیت‌های گذشته، فضای علمی و سایر فضاها را تشویق به تغییر نمی‌کند و عملا دانشجو به جای اینکه نیازهای تحولگرایانه‌اش تامین شود به محافظه‌کاری و پذیرش تقلیدی به آنچه که به عنوان حوزه‌های علمی به او ارائه شده، دعوت می‌شود. این ساختار دانشگاه است که به آن نقدهایی وجود دارد، البته در همه بخش‌ها هم وجود دارد و منحصر به بخش‌های سیاسی نیست.

حجت‌السلام و المسلمین رستمی در خصوص عواملی که باعث عدم رشد و پیشرفت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها می‌شوند، بیان کرد:‌ در بحث کرسی‌های آزاداندیشی و موانع پیشرفت آن، من برخی را دیده‌ام که یک شُبه‌ای به نام آزادی بعد از بیان را تعقیب می‌کنند. در حال حاضر آنچه که ما به عنوان مساله کرسی‌های آزاداندیشی می‌بینیم، موضوع محافظه‌کاری مجموعه‌های فعال در فضای دانشگاهی است.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها درباره وجود رفتار محافظه‌کارانه در میان برخی مدیران دانشگاهی گفت: این محافظه‌کاری در میان مدیران دانشگاهی اعم از مدیران عمومی، فرهنگی و حتی تشکل‌های دانشجویی دیده می‌شود و هیچ ارتباطی هم ندارد به برخوردی که به واسطه اظهارنظر در کرسی‌های آزاداندیشی برایشان اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: ما به صراحت درباره وضعیت کرسی‎های آزاداندیشی و اظهار نظر کردن دانشجویان در این کرسی‌ها حرف‌هایی گفته‌ایم، چندین بار هم وضعیت آن را پیگیری کردیم و همه این اقدامات را وظیفه خود می‌دانیم. زمانی که مقام معظم رهبری بر  کرسی‌‎های آزاداندیشی تاکید دارند، ما حمایت از کرسی‌ها و عزیزانی که در این کرسی‎ها به بیان مطالب خود می‌پردازند را وظیفه خود می‌دانیم.

حجت‌السلام و المسلمین رستمی افزود: همین جا اعلام می‌کنیم اگر موردی باشد که دانشجویی به دلیل اظهارنظر در کرسی‌های آزاداندیشی مورد برخورد قرار گرفته، حتما آن را به ما منعکس کند. البته ما موردی در این زمینه نداریم و اگر چنین چیزی هم وجود داشته باشد، حمایت از او را وظیفه خود می‌دانیم. بنابراین به نظر من ادعای اینکه امنیت آزادی بعد از بیان وجود ندارد، موجب محدودیت در فعالیت کرسی‌های آزاد اندیشی شده و این یک جفاست.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که برخی از روسای دانشگاه‌ها از ترس دانشجویان برای بیان نظرات خود خبر داده‌اند و گفته‌اند دانشجویان از عواقب بیان عقاید و افکار خود بیم دارند. علت این ترس‌ها چیست؟ گفت: آنها بگویند چه دلیلی دارد؟ ترس موهوم که دلیل توجیه بر کم‌کاری نیست. همان روسای دانشگاه‌ها به ما منتقل کنند که دانشجویان به خاطر کدام مساله از اظهارنظر ترس دارند. بازهم تاکید می‌کنیم در بحث کرسی‌های آزاد اندیشی ما اصرار و تاکید داریم، اگر موردی از شخصی که در کرسی‌های آزاداندیشی مورد برخورد قرار گرفته باشد به ما معرفی شود تا ما از او حمایت کنیم و این را وظیفه خود می‌دانیم، ولی نمونه‌ای نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز