خبرگزاری کار ایران

بررسی آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا:

مجلسی: حیثیت سیاسی «جو بایدن» می‌تواند ترامپ را ناکام بگذارد/ ترامپ مورد قبول طیف پیش‌روی آمریکا نیست

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۸۵۶

اگر جمهوری‌خواهان به دنبال هدف قرار دادن رئیس‌جمهوری فعلی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند، باید شخصی مانند وزیر خارجه سابق که سوابق مدیریتی روشن و خوبی دارد و حتی با او سر ناسازگاری دارد وارد میدان شود.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: فهرستی که تا به امروز از نامزدهای انتخاباتی دو طرف منتشر شده به خوبی نشان می‌دهد که ماراتن حضور چهره‌های شاخص در هر دو اردوگاه (دموکرات‌ها و جمهوریخواهان) هر روز در حال داغ شدن است. برای بسیاری جای تعجب دارد که چرا تعداد نامزدهای دموکرات بیشتر از جمهوری‌خواه است اما باید متوجه بود که این موضوع یک امر بسیار طبیعی است. واقعیت این است که در ساختار سیاسی ایالات متحده زمانی که حزب حاکم، دولت را در دست دارد سعی می‌شود تا نامزدهای متعدد برای انتخابات از این حزب به میدان نیایند. البته این موضوع بیشتر در زمانی است که رئیس‌جمهور دور اول خود را به اتمام رسانده و برای حضور در انتخابات دور دوم حاضر می‌شود که هم‌حزبی‌های وی سعی می‌کنند تا به عنوان رقیب وی وارد میدان نشوند.

وی ادامه داد: با این تئوری به راحتی می‌توانید دلیل اینکه چرا نامزدهای انتخاباتی دموکرات‌ها (فعلاً) بیشتر از جمهوری‌خواهان هستند را درک کنید. در این میان باید متوجه بود که بسیاری از جمهوری‌خواهان مایل به انتخاب مجدد ترامپ نیستند اما در مقابل بخش دیگری از جامعه و هم‌حزبی‌های او معتقدند که وی توانسته دستاوردهای زیادی در حوزه اقتصاد و سیاست داخلی رقم بزند و راضی به انتخاب مجدد ترامپ هستند. این در حالیست که جامعه پیش‌روی ایالات متحده، ترامپ را قبول ندارند و اساساً مقبولیتی برای او وجود ندارد و همین موضوع می‌تواند رای وی را کاهش دهد. من بر این عقیده هستم که اگر جمهوری‌خواهان به دنبال هدف قرار دادن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند، باید شخصی مانند رکس تیلرسون (وزیر خارجه پیشین آمریکا) که سوابق مدیریتی روشن و خوبی دارد و حتی با او سر ناسازگاری دارد وارد میدان شود. بدیهی است که اگر چنین شخصی وارد میدان شود ترامپ را به چالش خواهد کشید اما به هر ترتیب ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان خواهد بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به برخی از نامزدهای دموکرات این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: اشخاص بسیار زیادی در جناح دموکرات‌ها به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حضور دارند که اغلب آنها سناتورها، شهردارها و اعضاء مجلس نمایندگان آمریکا بوده‌اند و سوابق خوبی دارند اما «جو بایدن» و «برنی سندرز» تنها اشخاصی هستند که وزن سیاسی و رسانه‌ای آنها از مابقی نامزدهای دموکرات بیشتر است. بایدن در دولت قبل معاون رئیس جمهور بوده و از حیثیت سیاسی بسیار بالایی برخوردار است. او در انتخابات ۲۰۱۶ به نفع کلینتون وارد عرصه سیاسی نشد و از سوی دیگر مرگ پسرش این اجازه را به او نداد. برنی سندرز هم دارای مقبولیت نسبتاً خوبی است اما باید توجه داشته باشیم که او یک نگاه سوسیالیستی محض دارد که می‌تواند مانع وی برای پیروزی باشد.

مجلسی افزود: جامعه ایالات متحده نگاه خوبی به سوسیالیسم و تفکرات این‌چنینی ندارد. بدنه اجتماعی و سیاسی ایالات متحده سوسیالیسم را هم رده کمونیسم می‌داند و کمونیسم را در کالبد یک هیولای خطرناک ارزیابی می‌کند. لذا سندرز با توجه به اینکه دارای مقبولیت عمومی است اما اندیشه و منش سیاسی‌اش می‌تواند او را از گردونه انتخابات خارج کند. همچنین او ۷۷ سال سن دارد و جو بایدن با ۷۴ سال سن و سوابقش، بیش از او در کانون نظرات قرار خواهد گرفت. اخیراً در یکی از نظرسنجی‌ها موفقیت جو بایدن نسبت به سندرز بسیار بالاتر بوده است. در این میان بسیاری معتقدند که سن و سال بایدن برای ریاست جمهوری بالا است اما تیم او معتقد است که با قرار دادن یک فرد جوان در کنار باید می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که  تا امروز مشخص خواهد بود این است که جو بایدن از اردوگاه دموکرات‌ها، شانس بیشتری دارد و از سوی دیگر اگر او به عنوان نامزد نهایی لیبرال‌ها انتخاب شود، یک فرد جوان را به عنوان معاون خود انتخاب خواهد کرد که البته این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که ریزش‌های نهایی در حزب دموکرات به وقوع بپیوندد تا از این طریق بتوانند گزینه سن و سال بایدن را پوشش دهند. اما در مورد آن دسته از کسانی که اعتقاد دارند موفقیت‌های ترامپ در اقتصاد می‌تواند او را به پیروزی قطعی برساند باید بگویم که اگر گشایشی در فقر یا بیکاری به وجود آمده، تماماً توسط ترامپ صورت نگرفته است. من بر این عقیده هستنم که این وضعیت حاصل عملکرد دولت قبلی است؛ مطمئن باشید که اگر عملکرد دولت قبلی آمریکا خوب نبود ترامپ بیش از حد تصور اوباما و دموکرات‌ها را به چالش می‌کشاند. لذا نباید تمام دلایل بهبود اقتصاد آمریکا را مدیون ترامپ دانست. بنابراین اگر بایدن بتواند تیم خوبی را گرد هم آورد بدون تردید ترامپ را مورد ضربه قرار خواهد داد اما باید دید که رای‌دهندگان تا چه حدی می‌خواهند منطقی باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز