خبرگزاری کار ایران

خبرنگار شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گفت‌وگو با ایلنا:

ژاپن برای واردات نفت و گاز از ایران به اجازه واشنگتن نیاز دارد/ بی‌اعتمادی تهران به ترامپ طبیعی است/ عدم موفقیت آبه، شکستی برای دیپلماسی آمریکاست

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۶۴۹

خبرنگار شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: ثبات در منطقه و و مراوده میان ایران و آمریکا برای ژاپن بسیار مهم است؛ چراکه ژاپن برای واردات نفت و گاز از ایران به اجازه واشنگتن نیاز دارد و از سوی دیگر هم برای تامین انرژی خود به نفت ایران نیاز دارد. بنابراین برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا تلاش می‌کند.

کلی اوسلن خبرنگار سیاسی شبکه سی‌‌ان‌بی‌سی در  هنگ کنگ است. پیش از ورود به هنگ کنگ، او در سازمان‌های خبری مختلف در توکیو، سئول و پکن به کار خبرنگاری مشغول بوده است.

ممکن است پیام‌های مهمی در دیدار آبه رد و بدل شود

کلی اوسلن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در مورد سفر آبه به تهران گفت: سفر آبه به تهران را از جنبه‌های مختلف مهم ارزیابی می‌کنم و معتقدم این سفر مهم است؛ چراکه بحث میانجی‌گری میان ایران و‌ آمریکا مطرح است و ممکن است پیام‌های مهمی در این دیدار رد  و بدل شود، از سوی دیگر این سفر مهم است چراکه اولین سفر و دیدار این مقام با رهبر ایران در چهل ساله گذشته است از سوی دیگر با توجه به روابط خوب میان ژاپن و ترامپ و از سوی دیگر روابط خوب میان ایران و ژاپن، توکیو گزینه خوبی برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا به حساب می‌آید.

کاهش تنش در منطقه برای ژاپن مهم است

ژاپن به نفت ایران نیاز دارد

خبرنگار سیاسی شبکه سی‌‌ان‌بی‌سی افزود: ثبات در منطقه و و مراوده میان ایران و آمریکا برای ژاپن بسیار مهم است؛ چراکه ژاپن برای واردات نفت و گاز از ایران به اجازه واشنگتن نیاز دارد و از سوی دیگر هم برای تامین انرژی خود به نفت ایران نیاز دارد. بنابراین برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا تلاش می‌کند.

وی اظهار داشت: چیزی که مشخص است این است که ترامپ به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست و استفاده از واسطه‌هایی مانند ژاپن به این دلیل است که ترامپ به اهمیت دیپلماسی و مذاکره برای حل مشکلات واقف است و در تلاش است تا بتواند از طریق مذاکره این مشکلات را حل کند.

دیدار آبه و رهبر ایران بسیار مهم است

اوسلن گفت: با توجه به دیداری که آبه با ترامپ داشته است این احتمال می‌رود که حامل پیام‌های مهمی برای سران ایران باشد. دیدار او با اصلی‌ترین مقام ایران یعنی رهبری ایران نشان‌دهنده اهمیت این دیدار است.

بی‌اعتمادی ایران به آمریکا طبیعی است

این فعال رسانه‌ای با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه پتروشیمی ایران گفت: این در حالی است که چندی پیش ترامپ و دولت او با عقب‌نشینی از شروط متعدد برای مذاکره با ایران، نشان دادند کمی از سیاست‌های خود در مورد ایران عقب‌نشینی کردند اما در عین حال به تشدید برخی تحریم‌های جدید روی ‌آوردند حال باید این توقع را از آمریکا داشت که بتواند اعتماد ایران را جلب کند؛ چرا که اگر بخواهیم منصفانه دقت کنیم آمریکا با خروج از برجام تعهدات خود را زیر پا گذاشت و باعث شد شاهد افزایش تنش میان ایران و آمریکا باشیم. پس طبیعی است ایران با توجه به تداوم تحریم‌ها و تحریم‌های جدید ایران به پیشنهادهای آمریکا بی‌اعتماد باشد.

آبه باید بتواند بی‌اعتمادی ایران به آمریکا را برطرف کند

 وی افزود: آبه باید بتواند این بی‌اعتمادی را برطرف کند و از سوی دیگر بتواند پیام‌های ایران را به ترامپ منتقل کند. تهران به برجام متعهد بوده و خواهان تداوم برجام و بازگشت ترامپ به این توافق است. باید دید که آیا واشنگتن شروط ایران را می‌پذیرد یا خیر.

موفقیت سفر آبه یک دستاورد مهم دیپلماسی خواهد بود

خبرنگار سیاسی شبکه سی‌‌ان‌بی‌سی در پایان گفت: اگر آبه بتواند در ابلاغ و ارسال پیام بین دو طرف و بحث میانجی‌گری موفق باشد، می‌توان این سفر را دارای یک دستاورد مهم در دیپلماسی و پیشرفتی برای کاهش تنش برای هر دو طرف دانست و از سوی دیگر اگر این سفر موفق نباشد هم می‌توان این اتفاق را شکستی برای دیپلماسی و سیاست خارجه آمریکا محسوب کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز