خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر رویترز در گفت‌وگو با ایلنا:

تهدیدهای رئیس‌جمهور ایران کارساز بود/ درخواست «مذاکره بدون پیش‌شرط» نشان‌دهنده عقب‌نشینی ترامپ بود/ میل به مذاکره از سوی آمریکا بیشتر است

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۹۵۴

تحلیل‌گر مسائل سیاسی رویترز پیشنهاد مذاکره بدون شرط را نشان‌دهنده تغییر مواضع کاخ سفید در مورد ایران دانست و بر نقش آمریکا در شکل‌گیری تنش‌های امروز تاکید کرد.

جان رویل، خبرنگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و کارشناس رویترز، است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تغییر مواضع ترامپ و دولت آمریکا بیان کرد.

مذاکره بدون پیش‌شرط نشان‌دهنده عقب‌نشینی دولت ترامپ نسبت به ایران است

جان رویل در گفت‌وگو با ایلنا درباره ادعای جدید پمپئو برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران گفت: اخیرا پمپئو اعلام کرد که دولت کشورش آمادگی مذاکره بدون هیچ پیش شرطی با ایران را دارد اما باید ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند. این عقب‌نشینی در حالی است که تا چندی پیش مقام‌های کاخ سفید بر مواضع سختگیرانه خود در مورد ایران تاکید می‌کردند و دوازده شرط را برای مذاکره با ایران در نظر گرفته بودند.

تهدیدهای رئیس‌جمهور ایران باعث عقب‌نشینی ترامپ شد

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی هم‌چنین اظهارات اخیر مقام‌های کاخ سفید را در واکنش به صحبت‌های روحانی دانست و گفت: روحانی معتقد بود که برای مذاکره با ترامپ و دولت آمریکا ما هیچ‌گونه شرطی را قبول نمی‌کنیم. همین تهدید باعث شده است سران کاخ سفید از مواضع خود کمی عقب‌نشینی کنند.

خروج آمریکا از برجام عامل شکل‌گیری تنش‌های امروز است

وی در ادامه گفت: عامل افزایش تنش‌ها خروج آمریکا از برجام بوده است. آمریکا با خروج از برجام توافقی را که به گمان همه برای امنیت جهان مفید بود، ترک کرد.این خروج نه تنها موجب افزایش تنش میان ایران و آمریکا شد بلکه باعث ایجاد اختلاف میان آمریکا و سایر متحدان اروپای‌اش هم شد. اروپا اکنون برای حفظ برجام تلاش می‌کند؛ چراکه جهان با برجام را جای بهتری می‌داند.

در مواضع هر دو طرف میل به مذاکره را می‌بینم

رویل تاکید کرد: به نظر من مذاکره اتفاقی است که در نهایت باید با احترام رخ دهد. اما چیزی که اکنون با آن مواجه شده‌ایم، این است که چه کسی اول این مذاکره را آغاز کند و به میز مذاکره برود. من در مواضع هر دو طرف میل به مذاکره را می‌بینم اما باید یک طرف پیش‌قدم شود و با توجه به منافع طرف مقابل وارد مذاکره شود.

ترامپ امیدوار است ایران وارد مذاکره شود

میل به مذاکره از سوی آمریکا بیشتر است

این فعال رسانه‌ای با تاکید بر تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران گفت: ترامپ به شدت امیدوار است که ایران به میز مذاکره برگردد و میل به مذاکره از سوی آمریکا بیشتر است. این در حالی است که سخنان رهبر ایران و مصاحبه اخیر ظریف نشانی از احتمال مذاکره نداشت. رهبر ایران کاملا احتمال مذاکره را رد کرد و محمد جواد ظریف هم این احتمال را کم دانسته است.

استفاده از میانجی‌ها، به معنی عدم تمایل ترامپ برای جنگ با ایران است

رویل هم‌چنین در مورد هدف ترامپ برای استفاده از میانجی‌ها در موضوع ایران تصریح کرد: تمام تعییر مواضع ترامپ و دولت او و لغو پیش‌شرط‌ها و استفاده از میانجی‌ها برای راضی کردن مقام‌های مهم تهران برای این است که با توجه به افزایش تنش، سران آمریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیستند و می‌دانند بهترین راه‌حل مذاکره است.

وی گفت: اکنون ترامپ از شرط‌های خود عقب‌نشینی کرده‌ است و این نشان می‌دهد که میل به مذاکره و حل اختلاف با ایران از این طریق در او زیاد است. حتی ترامپ اخیرا هم اعلام کرد که به دنبال تغییر حاکمیت در ایران نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز