خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

محدودیت کشت برنج داریم نه ممنوعیت!

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۶۴۳

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران تا 3 سال آینده محدودیت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی داریم نه ممنوعیت، ضمن اینکه این مصوبه تبصره‌ای دارد که در صورت بهره‌وری مناسب از آب، ممنوعیت نیز اعمال نمی‌شود.

رضا سرافرازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اعلام این خبر، افزود: در مصوبه هیات وزیران آمده است که پس از سال 3 به جز دو استان گیلان و مازندران ممنوعیت کشت برنج در سایر استان‌ها اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: البته تبصره‌ای در این مصوبه وجود دارد که به کشاورزانی که بتوانند با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری بهره وری را بالا ببرند اجازه کشت برنج داده می‌شود.

سرافرازی درباره نحوه اجرای این تبصره، گفت: در حال حاضر برای تولید هر هکتار گندم 8 تا 9 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود، با توجه به درآمد بالاتر برنج نسبت به گندم در صورتی که کشاورزی بتواند با مصرف 7 تا 8 هزار مترمعکب آب در هر هکتار تولید مناسب و قابل قبولی برنج داشته باشد اجازه کشت آن داده می‌شود.

وی اضافه کرد: این کشاورزان حتی بعد از ممنوعیت نیز می‌توانند کشت برنج را در استان‌های غیر شمالی ادامه دهند.

سرافرازی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فقر منابع آبی چرا اعمال ممنوعیت کشت برنج به تاخیر افتاد، گفت: برای اعمال ممنوعیت کامل کشت یک محصول نیاز به ابزارهایی داریم که اکنون فراهم نیست به هم دلیل تصمیم به محدودیت به مدت 3 سال گرفته شده تا ابزارهای ممنوعیت فراهم شود.

وی ادامه داد: البته اعمال محدودیت همراه با قطع هر نوع کمک جهادکشاورزی به کشاورزان برنجکار در استان‌های غیر شمالی است،‌ به این معنی که ادارات جهادکشاورزی حتی در سال‌های محدودیت نیز اجازه کمک به کشاورزان برنجکار و تحویل نهاده به آن‌ها را ندارند.

سرافرازی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه با این شرایط چرا تصمیم برای کشت برنج به کار گروه‌های استانی واگذار شده است،‌ گفت: امسال به طور استثناء تصمیم برای کشت برنج به کارگروه استانی واگذار شده است، حتی اگر کارگروه استانی نیز تشخیص دهند امکان کشت در یک استان وجود دارد کشاورزان برنجکار از امکانات ادارات جهادکشاورزی بهره مند نمی‌شوند.

وی دلیل عدم سختگیری کشت برنج در استان‌های غیر شمالی در سالجاری را بارش‌های مناسب و سیل‌زدگی برخی کشاورزان عنوان کرد.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با این حال بهتر است کشت برنج در این استان‌ها انجام نشود چرا که کشور ما با سیر نزولی منابع آبی و افزایش تبخیر آب‌های سطحی رو به رو است.

سرافرازی با بیان اینکه شرایط کشور ما به نحوی است که به سوی خشکسالی بیشتر می‌رویم، ‌افزود: تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب‌بر برای ما اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز