خبرگزاری کار ایران

اجرای سامانه های نوین آبیاری در ۱۰ هزار هکتار اراضی بوشهر/ انتقال گیاهان آب بر به گلخانه ها برای افزایش بهره وری آب

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۰۶۸

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس تصمیم کارگروه ماده ۱۱ آب و کشاورزی استان بوشهر امسال ۱۰ هزار هکتار از زمین های این استان به سامانه های آبیاری نوین از جمله تحت فشار مجهز می شود.

به گزارش ایلنا، علی مراد اکبری روز دوشنبه در نشست کارگروه ماده ۱۱ آب و کشاورزی استان بوشهر افزود: اعتبار اجرای این میزان آبیاری تحت فشار از محل منابع ملی تامین می شود.

وی با بیان اینکه میانگین اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در استان بوشهر یکهزار و ۳۰۰ هکتار است اظهار کرد: با حمایت این استان پارسال سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شدند.

اکبری تاکید کرد: هرچند استان بوشهر گام های موثری در بخش آبیاری تحت فشار برداشته است ولی باتوجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی های پی درپی باید، تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری از اولویت های این استان باشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از راه های تاب آوری در مقابل کم آبی و خشکسالی های پی در پی و ایجاد تحول اساسی در بخش کشاورزی توسعه روش های مدرن آبیاری است.

وی با اشاره به اهمیت شرکت شهرک های کشاورزی افزود: تلاش می شود با توسعه این شهرک ها زمینه انتقال گیاهان پرمصرف به محیط های کنترل شده با هدف بهینه کردن مصرف آب انجام شود.

اکبری ادامه داد: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای بهینه کردن مصرف آب و افزایش بهره وری انتقال گیاهان پرمصرف مانند سبزی و صیفی به محیط های گلخانه ای و کنترل شده است.

وی بیان کرد: همچنین در مناطقی که امکان انتقال گیاهان پرمصرف وجود ندارد باید از آبیاری میکرو استفاده شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به تاکید استانداری بوشهر از طرح های آبیاری نوین این استان حمایت جدی می شود ومشکل اعتباری در این زمینه وجود ندارد.

استاندار بوشهر گفت: یکی از ماموریت‌های جهاد کشاورزی که به دستور رهبر معظم انقلاب آن را دنبال می‌کند، بهره‌مندی از سیستم‌های آبیاری نوین است.

عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه موضوع آب از مشکلات جدی استان بوشهراست افزود: در همین ارتباط با دستور رهبر معظم انقلاب ۱۰ میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای توسعه سیستم‌های آبیاری نوین به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: استان بوشهر علاوه بر منابع زیرزمینی ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی دارد و نباید از این حوزه غفلت کرد.

گراوند اظها رکرد: نخیلات وباغ های استان بوشهر زمینه اشتغال حدود ۱۸ هزار نفر را فراهم می کند که باید با برطرف کردن مشکلات بخش کشاورزی اشتغال در این بخش را گسترش داد.

وی افزود: استان بوشهر در پرورش میگو و ماهی در قفس و کشت گلخانه‌ای ظرفیت‌های خوبی دارد که باید از آن نهایت بهره را ببریم.

استاندار بوشهر تاکید کرد: در حوزه محیط زیست هم باید ضمن رعایت مقررات زیست محیطی، زمینه برای توسعه بخش کشاورزی فراهم شود.

گراوند افزود: در حوزه آب و خاک و آبیاری نوین با توجه به خشکسالی های پی در پی باید کار و قدم های بلندتری برداشته شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: این استان از نظر کم آبی نسبت به استان های دیگر در شرایط حادتری قرار دارد.

محمد باقر سعادت افزود: با گذر زمان و وجود مشکلات کم آبی هنوز کشاورزان بویژه در استان بوشهر گرفتار آبیاری غرقابی هستند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه روش های آبیاری تحت فشار گفت: وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی باید در کنار هم قرار گیرند و مشکلات بخش کشاورزی را با اجرای شیوه های نوین برطرف کنند.

سعادت همچنین برضرورت اجرای جاده بین مزارع که از مطالبه های کشاورزان استان بوشهر است تاکید کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز