خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست فارس مطرح کرد:

چاه‌های غیرمجاز اجازه آبگیری به بختگان را نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۶۴۵

مدیرکل محیط زیست استان فارس به وضعیت تالاب‌های استان در پی بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و افزود: اگرچه مهارلو، بختگان و کمجان آبگیری خوبی داشته‌اند اما چاه‌های غیرمجاز اجازه نمی‌دهند آبی به بختگان برسد.

به گزارش ایلنا سعید محمودی در جمع خبرنگاران افزود: با رهاسازی حقابه بختگان از جایی که آغاز می‌شود تا به تالاب برسد مشکل داریم، ممکن است کشاورزان در این میان از رهاسازی آب استفاده کنند به همین دلیل به دنبال ساز و کاری برای حل مشکل هستیم.

وی افزود: ۶۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان است که باید به مرور رهاسازی می‌شود . 

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: متولی رهاسازی حقابه جهادکشاورزی است و محیط زیست تنها می‌تواند به دستگاه قضایی شکایت کند. 

وی خاطر نشان کرد: تالاب‌ها رژیم حقوقی دارند و بستر و حریم آنها تحت نظارت آب منطقه‌ای است اما متولی اتفاقات ساخت و سازها سازمان آب منطقه‌ای استان است .

محمودی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف حرایم تالاب‌ها توسط وزارت نیرو هنوز انجام نشده، افزود: آنچه وظیفه ما بوده در باره تالاب‌ها انجام شده و بر اساس حریم، برخورد کردیم. 

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به موضوع درگیری نیروهای این اداره‌کل با شهرداری منطقه یک گفت: این موضوع در حال پیگیری است.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه روز تنوع زیستی، با بیان اینکه تنوع زیستی یا به عبارتی گوناگونی حیات بر روی کره زمین، شامل تنوع همه گونه ‎ های گیاهی، جانوری، اکوسیستم هایی که در آن زندگی می‎کنند و ارتباط متقابل بین آنهاست، گفت: تنوع زیستی در  سه سطح از جمله تنوع ژنتیکی، تنوع گونه‌ای و تنوع اکوسیستمی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه ۲۲ می میلادی، روزی است که متن کنوانسیون جهانی تنوع زیستی به تصویب رسیده و این روز را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی معرفی کرده، گفت: حفظ تنوع زیستی، استفاده پایدار از اجزای آن، تسهیم عادلانه و منصفانه منافع حاصل از استفاده ذخائر ژنتیکی از اهداف اصلی این کنوانسیون تنوع زیستی است .

مدیرکل محیط زیست فارس بیان کرد: هر ساله شعاری برای جلب توجه همگان به اهمیت تنوع زیستی در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی "تنوع زیستی ما، سلامتی ما" است .

به گفته وی هدف از شعار امسال گسترش آگاهی درباره وابستگی سیستم‌های غذایی، تغذیه و سلامت ما به تنوع زیستی و اکوسیستم‌های سالم و همچنین نقش تنوع زیستی برای رفاه جامعه بشری، کاربردهای پزشکی و... است .

وی اعلام کرد: به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی و با هدف نمایش اجزای تنوع زیستی و آشنایی مردم با تنوع زیستی و اهمیت حفاظت از آن، بازدید از پارک ملی بمو روز یکم خردادماه رایگان است .

مدیرکل محیط زیست فارس اضافه کرد: در حالی که جمعیت سال ۱۹۰۷ حدود چهار میلیارد نفر بوده امروز دوبرابر شده و به همان میزان نیاز به غذا هم افزایش یافته است.

محمودی تخریب زیستگاه را عامل تخریب گونه‌ها و زیستگاه‌ها را ضامن بقا دانست و  با بیان اینکه ساده کردن اکوسیستم و تبدیل مراتع به زمین‌های کشاورزی یکی از عوامل از بین رفتن تنوع زیستی است، گفت: بسیاری از جنگل‌های ما دچار مشکل و بیماری شده‌اند که بروز این امر به رفتار انسان‌ها بر می‌گردد .

محمودی همچنین به تعدد رو به رشد برخی گونه‌های جانورری مانند گوزن زرد در استان اشاره کرد و افزود: در شهرستان کازرون با افزایش نسبتا خوب جمعیت این گونه مواجه هستیم.

مدیر کل محیط زیست فارس با اشاره به دستگیری شکارچیان در دو ماهه نخست امسال، ادامه داد:  در فروردین ماه امسال تعداد ۶۸شکارچی و در اردیبهشت تعداد ۷۵ متخلف دستگیر و به مراجع قضایی معرفی و برای آنها تشکیل پرونده شد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز