خبرگزاری کار ایران

«لایحه مدیریت یکپارچه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کشور» برای بازنگری به وزارت کشور عودت شد

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۴۳۳

جلسه تخصصی کمیسیون خاص امور کلان‌شهر‌های هیئت دولت در راستای بازبینی و اصلاح «لایحه مدیریت یکپارچه آتش نشانی و خدمات ایمنی کشور» به ریاست دبیر کمیسیون ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به میزبانی دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، تحلیل وضعیت موجود نظام ایمنی، آتش نشانی و مدیریت بحران در کشور، حکایت از فقدان قوانین جامع و ساختار سازمانی یکپارچه در مدیریت این امر دارد. افزون براین،‌ در بسیاری از کشورها در قوانین مستقلی به این موضوع پرداخته شده در حالی که در ایران، ایمنی و آتش نشانی از نظام حقوقی و ساختاری شکننده برخوردار است و در مواردی، فاقد اهرم های اجرایی و ابزارهای قانونی لازم برای اعمال اختیارات می باشد.

لذا با توجه به موارد مذکور و پیرو مصوبه هیئت وزیران، نسخه اولیه لایحه «مدیریت یکپارچه آتش نشانی و خدمات ایمنی کشور» در سال ۱۳۹۵ از سوی وزارت کشور به دولت ارسال شد و پس از بررسی در جلسه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ هیئت وزیران، برای انجام مطالعات بیشتر به کمیسیون خاص امور کلان‌شهرهای هیئت دولت ارجاع شد.

روند بررسی و اصلاحات ساختاری و محتوایی این لایحه در دولت ادامه یافت تا اینکه موضوع در دستور کار جلسه اصلی ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ این کمیسیون قرار گرفت. در این جلسه ضمن بررسی و تأیید کلیات لایحه مربوط از سوی اعضا، موضوع با هدف دریافت پیشنهادهای تکمیلی دستگاه های اجرایی مربوط در قالب متن حقوقی منقح و تطبیقی با متن مورد بررسی،‌ به کمیته تخصصی کمیسیون ارجاع شد تا پس از جمع بندی نهایی نتیجه به عنوان مصوبه کمیسیون، به هیئت وزیران جهت تصمیم گیری نهایی ارسال شود.

لذا در این راستا جلسه تخصصی کمیسیون خاص امور کلان‌‎شهرهای هیئت دولت روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به ریاست دبیر کمیسیون تشکیل شد.

امیرمحمود غفاری ضمن مروری مختصر از آنچه در جلسه پیشین گذشت و نیز ضرورت تدوین و پالایش نهایی لایحه در اسرع وقت جهت ارسال، بررسی و تصویب در دولت،‌ از نامناسب بودن وضعیت ایمنی و خدمات آتش نشانی در کشور و لذا ضرورت انجام اصلاحات لازم،‌ تعریف مسئولی واحد و نهادی غیردولتی به عنوان متولی موضوع در کلیه مناطق کشور،‌ گنجاندن مفاهیم پیشگیری و آموزش در متن مصوب و مطابقت آن با قوانین و مقررات مربوط،‌ اصلاح ساختار و حرکت به سوی عدم تمرکزگرایی در راستای بهینه سازی وضع موجود، به عنوان مهمترین مواردی نام برد که به زعم وزیر کشور باید در جمع بندی نهایی لایحه،‌ مورد توجه قرار بگیرند.

 در ادامه جلسه، کارشناسان و متولیان مربوط در دستگاه های اجرایی مختلف به ارائه و تبادل دیدگاه های خود در زمینه مورد بررسی پرداختند.

عدم جامعیت پوشش سرزمینی موضوع ایمنی و خدمات ایمنی در کشور،‌ ناکافی بودن قوانین موجود و ضرورت تدوین این لایحه متناسب با شرایط جامعه و نظام حقوقی کشور،‌ اصلاح ساختار متمرکز و دولتی و لذا تعریف یک نظام جامع و به تناسب آن تشکیل ستادهای ملی و استانی،‌ انجام مطالعات آسیب شناسی جهت بررسی همه جانبه ابعاد موضوع با هدف تدوین راهکارهای مناسب با رویکرد پیشگیرانه،‌ تعریف و تعیین متولی واحد درخصوص امر امداد و نجات در محدوده شهرها و میان شهرها،‌ تأمین منابع مالی لازم، ‌آموزش و استاندارد سازی نیروی انسانی، برطرف نمودن خلأهای مربوط به اختیارات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی،‌ از مهمترین سرفصل هایی بود که در این جلسه از جانب کارشناسان مطرح و مورد تأکید قرار گرفت.

در پایان این جلسه و با توجه به عدم اجماع کارشناسان درخصوص تأیید لایحه مربوط و لذا ضرورت بازنگری مجدد آن، با توافق اعضا مقرر شد وزارت کشور با همکاری دستگاه های اجرایی و با لحاظ نکات مطرح شده در جلسه، ‌متن مصوب کمیسیون را مورد بازبینی قرار داده و متن ویرایش شده را با رعایت ملاحظات حقوقی حداکثر ظرف مدت یک ماه به دبیرخانه کمیسیون ارائه کند.

گفتنی است جلسه تخصصی کمیسیون خاص امور کلان‌‎شهرهای هیئت دولت به ریاست امیرمحمود غفاری دبیر کمیسیون و با حضور نمایندگان وزارت‌خانه های صمت، ورزش و جوانان،‌ تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ کشور، راه و شهرسازی،‌ دادگستری،‌ سازمان های جمعیت هلال احمر، برنامه و بودجه کشور، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران،‌ استانداری تهران و‌ شورای عالی استان ها روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به میزبانی دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز